10. helmikuuta vuonna 2016 kaupparekisteriin hyväksyttiin uusi viestintäalan yritys nimeltä Viestintäliiga Oy. Vuoden 2020 liiketoimintakauppojen jälkeen yhteinen brändinimi muuttui muotoon Louhos Digital, ja virallisiin papereihin kirjoitetaan nykyään Louhos Group Oy.
Terveen ja itseriittoisen fiilistelyn nimissä, tässä lyhyt kertaus yhtiömme 7-vuotiseen historiaan.
Ajatus omasta viestintätoimistosta lähti alun perin liikkeelle Juhani Koskisen ja Osku Valtosen keskusteluista vuonna 2013. Viestintäalalla työskennellyt kaksikko maiskutteli aikansa yritysaihiota, kunnes vuonna 2015 he kertoivat ideastaan niin ikään viestintäalalla työskennelleelle Petteri Poukalle (ja Seppo-koiralle).
Juhani ja Osku olivat tutustuneet Petteriin ja Seppoon somessa. Heillä oli hyvin samankaltaisia mielipiteitä siitä, miten yrityksiä voisi auttaa viestimään paremmin.
Vielä tarvittiin remmiin mukaan joku samanhenkinen kujeilija, jolla olisi johtaminen ja numeroiden pyörittäminen hallussa, ja joka osaisi myydä vaikka jäätynyttä poninkakkaa Raision keskustassa. Somesta tuttu, tuolloin Telian välimallin päällikkönä ja myyntiporana työskennellyt Iiro Junnila valikoitui kutituskeskusteluiden kohteeksi.
Loppuvuodesta 2015 Iiro päätti saapua Turun keskustaan oluelle juttelemaan jätkien kanssa kokonaisuudesta.
"Tuon palaverin jälkeen lähetin vielä 100 kpl LinkedIn-viestejä tutuilleni ja kysyin luottamuksella, että mitä mieltä olisit tällaisesta ideasta ja bisneksestä näiden jätkien kanssa. Ehkä 80 vastasi, ja niistä mukaan mahtui vain muutama epäilijäerkki. Muutoin tuli pelkkää kannustusta, joten sen tutkimuksen jälkeen porukalla päätettiin, että tästä ei enää peräännytä", Iiro muistelee perjantaiaamuisen kaukalopalloilun jälkihiessä.
Viestintäliiga perustetaan
Helmikuun 5. päivä 2016 tehtiin rekisteröinti-ilmoitukset ja 10. päivä Viestintäliiga Oy siunattiin kaupparekisteriin. Yrityksen nimeä ehdittiin pallottelemaan parisen kuukautta, ja Viestintäliiga-nimi valikoitui noin varttia ennen kuin joku nimi piti vihdoin ja viimeinen panna virallisiin lomakkeisiin.
Firman lanseerausjuhlia vietettiin huhtikuussa. Tuolloin Iiro antoi sangen rehvakkaan haastattelun Turun Sanomiin. Tuo alkuvaiheen uho oli toki oma tietoinen valintamme, jolla halusimme uusina viestintätoimistotyöläiskeltanokkina herättää huomiota.
”Toimitusjohtaja Iiro Junnilan mukaan steriili tussuttelu ei kiinnosta ketään", luki Turun Sanomissa. Välillä liiketoiminnan kasvaessa tämä teesi on meinannut itseltämmekin jo unohtua, mutta tasaisin väliajoin sitä onneksi nostetaan edelleen esiin.
Ensimmäinen toimistomme oli noin 15 neliön pieni koppi Kupittaalla, jossa Iiro ja Osku tekivät niska hiessä töitä ensimmäisten asiakkuuksien eteen. Juhani siirtyi kokopäiväiseksi viestintäliigalaiseksi Whitestone Oy:n palveluksesta kesällä, Petteri puolestaan Ilveksen jalkapallo-organisaation viestintäpäällikön roolista syksyllä.
Alussa teimme yrityksille muun muassa Facebook-päivityksiä ja olimme apuna suunnittelemassa ja toteuttamassa verraten pienimuotoisia viestintäkampanjoita. Iloksemme teimme paljon oikeita asioita, asiakkuuksia tuli lisää ja palkkasimme lupaavia työntekijöitä, kuten Taneli Virjosen, Tiina Stenin ja Matti Koiviston.
Tiina siirtyi viime vuonna asiakkaan puolelle töihin, mutta veljet Taneli ja Matti paiskivat meillä hommia edelleen. Hyviä poikia, näin miesten kesken.
Ison kasvuloikan kynnyksellä syksyllä 2019 perustajäsen Osku siirtyi Viestintäliigasta uusien haasteiden pariin, mutta Oskun viestinnällinen perintö säilyy aina. Kiitos vielä Oskulle.
Samana syksynä aloitimme tosiaan neuvottelut Whitestone Oy:n liiketoiminnan ostamisesta. Olimme jo valmiiksi samoissa toimistotiloissa Juhanin entisen työnantajan Whitestonen kanssa, jonka ydinliiketoimintaa oli tilausjärjestelmien, verkkokauppojen ja verkkosivujen ohjelmistokehitys. Ajatus yhteistyön tiivistämisestä alkoi konkretisoitua.
Whitestone oli porskuttanut jo ihan 2000-luvun alusta saakka, eli vuosikausia ennen kuin Viestintäliiga oli edes ajatustasolla syntynyt.
Synergiaa oli vaikka millä mitalla, sillä Whitestonen sanavalmis ja komeaksikin haukuttu toimitusjohtaja Tuomas Haanpää toimi alusta lähtien myös Viestintäliigan hallituksen puheenjohtajana. Hän piiskaa Louhoksen hallitusta vielä tänäkin päivänä. On se härkä.
Ja kun jotain päätetään, niin sitten vaan tehdään. Kerranhan täällä vaan eletään!
Liiketoimintakauppa ja uudelleenbrändäys
Helmikuun alussa 2020 tulimme ulos yrityslaajennuskaapista. Julkistimme jännittävän ja iloisen uutisen: olimme ostaneet Turussa ja Vantaalla operoineen Whitestone Oy:n liiketoiminnan. Heidän 12 työntekijäänsä siirtyi palvelukseemme, ja yhtäkkiä meitä olikin jo lähemmäs 30 ammattilaista saman katon alla.
Kahden yrityksen yhdistäminen lähti liikkeelle perin haastavissa merkeissä, sillä vain reilu kuukausi liiketoimintakaupan jälkeen koronapandemia jysähti liekkeihin Suomessa ja koko maailmassa. Alun shokin jälkeen onnistuimme kuitenkin koronan vaikutusten selätyksessä olosuhteisiin nähden melko hyvin.
Toukokuussa 2020 Iiro, Juhani ja Petteri pitivät osakaspalaveria Turun-toimistolla. Ilmoille lensi pohdinta: entä jos uudelleenbrändätään itsemme vielä saman vuoden aikana?
Näin tehtiin.
Loppuvuodesta 2020 Viestintäliiga ja Whitestone laitettiin sievästi sivuun – esiin astui uusi, yhteinen, aistikas, jopa eroottisen kova Louhos Digital. Fiilis oli katossa ja lähdettiin tuikkaamaan bensaa nuotioon.
Mutta vuosi 2021 ei ollut meille kovinkaan helppo. Se oli itse asiassa ihan helvetin vaikea. Kovan ambitiotason kasvuhalut toivat mukanaan kasvukipuja ja kostautuivat karvaana taloudellisena tappiona. Toiminta lähti rönsyilemään liikaa sinne tänne ja fokus ydintekemiseen karkasi.
Toki tuohon vuoteen mahtui mukaan myös investointia tulevaan, kuten tytäryhtiö Selko Digitalin perustaminen kesällä 2021. Ehkä hieman varovaisen avaussyksyn jälkeen Selkon vetäjä Jere Havo sai Selkon toimintaan kaverikseen Marianna Österlundin, ja vuosi 2022 oli Selkolle erittäin hieno kasvun vuosi. Niin talouden, osaamisen kuin tunnettuuden kasvunkin saralla.
Louhos Groupin henkilöstömäärä repesi syksyllä 2021 "pahimmillaan" 35 ihmiseen. Fokusta jouduttiin ottamaan kasaan ja miettimään ihan tosissaan omia erityisvahvuuksimme ja strategiaa. Kasvu oli ollut liian nopeaa ja optimistista. Erilaisten suunniteltujen toimien ja sattumien kautta meillä oli lopulta vuoden 2022 syksyllä peräti 10 ihmistä vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Samaan aikaan pystyimme kuitenkin tekemään saman liikevaihdon kuin edellisenä vuonna, muutaman tonnin paremmankin. Ja tarjoamaan tiettyjen selkeytysten ansiosta jopa paljon parempaa palvelua kuin aiemmin. Oppirahoja maksettiin ja piikki on edelleen auki, mutta joka päivä painetaan hommia kehityksen eteen.
Vuoden 2021 tuloksellinen liki 200.000 euron tappio saatiin käännettyä fokusoinnin ja säästöjen ansiosta vuonna 2022 noin 50.000 euron plusmerkkiseen tulokseen. Edellisen tilikauden tappiot toki painavat kassassa edelleen, joten lienee hyvä selventää: kyllä, meidän tilille mahtuu edelleen rahaa ja sitä vastaan tuotetaan kernaasti palveluita.
Keihäänkärjet 2023
Vuonna 2023 Louhos Digitalin keihäänkärjet tiivistyvät kahteen pääkaistaan ja niiden alla oleviin kärkipalveluihin.
A: Digitaalinen markkinointi
- Ulkoistettu markkinointipäällikkö & tuotantotiimi -konsepti (pienesti tai isosti)
- Myyntivetoinen digimainonta (jatkuva/kampanja)
- Rekryliidien hankinta
- Videobotti
B: Verkkosivut ja verkkokaupat
- WordPress-verkkosivut (uudet tai vanhojen jatkokehitys/ylläpito)
- Integroidut B2B-tilausjärjestelmät (esim. tukkukaupoille)
- B2C-verkkokaupat (uudet tai jatkokehitys)
+ Verkkopalveluiden ylläpito
Olemme parhaillaan rakentamassa itsellemme uusia verkkosivuja, joilla tulemme esittelemään palvelumme täysin uudella tavalla verrattuna tämänhetkisiin sivuihin. Toki nämäkin sivut ovat saaneet paljon kiitosta ja kehuja, mutta ai jukoliste, että on uusista tulossa hienot! Saadaan edellä mainitut palvelumallit avattua hienosti, ja kyllä, tulemme antamaan ulospäin myös selkeitä hintatietoja. Moni luulee meitä kalliiksi, vaikka ei olla.
Työ – se jatkuu
Kaikkien näiden vuosien jälkeen me kolme pääomistajaa tunnemme olevamme edelleen hyvin nälkäisiä. Auttamisen nälkämme on suuri! Missionamme on edelleen olla Suomen halutuin digitoimisto niin asiakkaiden kuin työnhakijoidenkin silmissä.
Teemme jatkossakin paljon myös yhteiskuntavastuullista työtä erityisesti yksinäisyyden poistamiseksi ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon, että työntekijöillämme on kuukausittain mahdollisuus käyttää sosiaalisen vastuullisuuden toteuttamiseen muutama tunti myös työaikaa.
Vastikään saatiin taas Seppo-kalenterilla kerättyä yli 3000 € ja viime kesän Louhos Charity Golfista kertyi n. 8000 € potti yksinäisyyden ehkäisemiseksi. Tänä vuonna pelataan taas 10.8. Kankaisten Golfissa, Maskussa. Laita ylös.
Lisäksi tytäryhtiömme Selko Digital voi hyvin ja vie eteenpäin yhdenvertaisuuden ja esteettömän Internetin sanomaa.
Viestintäliigan, Whitestonen ja nyt Louhos Digitalin palveluksessa on ollut, ja on tällä hetkellä suuri määrä erinomaisia työntekijöitä. Ennen kaikkea hienoja persoonia ja hyviä ihmisiä. Hyvät työntekijät ovat yrityksemme kivijalka, ja teistä me haluamme parhaamme mukaan pitää myös kiinni.
Kiitos myös nykyisille ja tuleville asiakkaillemme! Ilo olla apunanne. Ilman teitä ei olis meitä.
Kaikella omistajaportaan rakkaudella
Iiro Junnila
Juhani Koskinen
Petteri Poukka
& Seppo-koira
P.S. Jos yhteistyö kiinnostaa ja voisimme mahdollisesti auttaa teitäkin, jätä alta yhteystiedot. Sillä se selviää.