Kiitos 2013–2025 – Juhani OUT!

Juhani Koskinen

Kiitos 2013–2025 – Juhani OUT!

Minä, Juhani Koskinen, yksi Louhoksen perustajista ja osakkaista, olen päättänyt jättää operatiivisen roolini yhtiön palveluksessa, enkä näin ollen enää 1.6.2025 alkaen jatka töissä Louhoksella. Päätökseen ei liity draamaa, vaan asia on käyty läpi erittäin hyvässä hengessä yhtiön omistajien kesken.

Muistan, kun 2013 kävelin medianomiopintojeni loppuvaiheessa Whitestone-nimisen digitoimiston ovesta sisään Turun Kupittaalla, ja Tuomas Haanpää palkkasi minut firmaan copywriteriksi. Siitä alkoi matka, jota on mukava vielä joskus siinä kuuluisassa kiikkustuolissa muistella. Ja mullahan itse asiassa on isovanhemmilta peritty kiikkustuoli olohuoneessani, joten puitteetkin siihen on valmiina. Tosin ei ehkä ihan vielä näin alle nelikymppisenä lähdetä tähän.

Kuitenkin, sosiaalinen media ja digitaalinen viestintä alkoivat vallata niin isosti alaa myös liiketoimintakentällä, että Tuomas kannusti lopulta minua perustamaan oman yrityksen. Tähän oli yhtiökumppanikin valmiina, kun ystäväni Osku Valtosen kanssa oltiin jo pitkään palloteltu ajatusta omasta firmasta. Pohdimme ketä pyydetään mukaan, ja yhteinen ystävämme sekä pohjaton idealähde Petteri Poukka lähti Tampereelta messiin. Sisältö- ja viestintäihmisten lisäksi porukkaan tarvittiin myös myynti- ja numero-osaamista, joten 23.11.2015 laitoin Twitteristä tutulle Iiro Junnilalle Facebookissa sen kuuluisan viestin: ”Mites äijän duunikuviot? Onko Soneralla eläkevirka…? Viritellään tässä vähän tällasta bisnesideaa, mihin äijä vois lähtee mukaan.” Iiro lopulta lähti, ja 2016 päivänvalon näki Viestintäliiga.

Hyviä ihmisiä

Puheet ja itseluottamus olivat kovia, mutta kyllä sitä jonkin verran tapahtuikin. Yritys kasvoi ja töihin palkattiin hyviä ihmisiä, joista osa on edelleen tänä päivänäkin Louhoksella töissä. Suurin saavutus itselleni tällä matkalla onkin ollut kymmenien ja taas kymmenien ihmisten työllistäminen. Tärkein palkkauskriteeri on meille ollut aina se, että kyseessä on hyvä tyyppi. Todistuksia ja lippulappuja on harvemmin katseltu. Toki ehkä joskus sekin olisi ollut ihan fiksua, koska ollaan me virheitäkin tehty.

2019 liikevaihto kutitteli jo miljoonaa euroa, ja 2020 yhdistyimme liiketoimintakauppojen myötä vanhan työnantajani Whitestonen kanssa. Näin porukkaan saatiin lisää vanhoja tuttuja, niitä hyviä ihmisiä, ja brändi muutettiin samalla Viestintäliigasta Louhos Digitaliksi. Tästä brändiuudistuksesta olen edelleen tosi ylpeä (toiminhan tuolloin yrityksen brändijohtajana), Louhos on mielestäni tyylikäs ja rouhea brändi.

Saa olla yhteyksissä

Liikevaihto kasvoi liiketoimintakauppojen myötä lähes kahteen miljoonaan, Kiinasta saapui yksi kaikille valitettavan tuttu virustuliainen ja alkoivat haastavat ajat. 2021 sukelsimme ihan huolella, ja koko yrityksen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Tästä kuitenkin selvittiin, ja viimeiset kolme vuotta liikevaihto on kasvanut maltillisesti, ja tulostakin on joka vuosi tehty ihan mukavasti.

Nyt on kuitenkin tullut minun aikani sanoa näkemiin, ja siirtyä uusien haasteiden pariin. Ihan vielä en tiedä mitä ne ovat (saa olla yhteyksissä projektien, työtarjousten tai minkä tahansa muun tiimoilta, yhteystiedot bloggauksen päätteeksi), mutta eiköhän aika ja elämä sen näytä. Ehkä alan erakoksi metsän keskelle ja haalin lisää eläimiä ympärilleni, tai sitten en. Vahvin tunne sisälläni on kuitenkin nyt sellainen klisee, että aikansa kutakin.

Nähdään Charity Golfissa

Louhokselle, sen tekijöille ja asiakkaille toivon pelkästään hyvää – tässä on mainio yhtiö verkkosivujen ja digitaalisen markkinoinnin saralla. Avointa, rehellistä ja rohkeaa, ei mitään kädenlämpöistä tekemistä. Osakkeideni kohtalo selviää myöhemmin, mutta omistus yhtiöstä säilyy toistaiseksi vaikka Louhoksen arjesta poistunkin. Asiakassuhdekin ostajan roolissa säilyy.

Niin ja sydäntäni lähellä olevaa Louhos Charity Golfia olen edelleen kovasti järjestämässä, joten toivon näkeväni mahdollisimman monet teistä 15.8. Maskussa Kankaisten Golfissa tekemässä yhdessä hyvää lasten ja nuorten yksinäisyyden ehkäisemiseksi. Samalla voidaan ottaa ns. morot pois ja ehkä jopa muutama keskikeppana:

Tähän loppuun siteeraan vielä kaikkien aikojen tangokuningasta, Sauli Lehtosta:

”Jos nään, oot kärsimätön, kun me kohdataan
Ei huules sula enää kuumaan suudelmaan
Niin ymmärrän, mun aika mennä on”


Kiitos asiakkaille, yhteistyökumppaneille, työkavereille ja muille sidosryhmille näistä vuosista – hymyillään, kun tavataan!

Juhani
Copywriter/taiteellinen johtaja/brändijohtaja/markkinointijohtaja
Whitestone/Viestintäliiga/Louhos Digital

040 723 1902
juhani@pigeonviper.com
www.juhanikoskinen.com