EN

Logovelhon manuaali onnistuneeseen logon suunnitteluun

Niki Pettersson

Morjens lukija! Esitetään alkuun kuvitteellinen, joskin hyvin tavallinen tilanne. On ilta, kello näyttää kohta kymmentä. Hammaspesu on juuri tehty. Asetut mukavasti sänkyyn, mutta ihan vielä et malttaisi lopettaa päivää tähän. Otat esiin rakkaan älypuhelimesi ja päätät plärätä sitä vielä hetken ennen nukkumaanmenoa.

Mikä on ensimmäinen verkkosivu tai sovellus, jonka yleensä avaat? Luetko twiittejä vai avaatko kenties Instagramin? Mitä katselet? Eilisen NHL-kierroksen kohokohtia? Islantilaisen valokuvaajan maisemakuvia tulivuorelta? Treenattuja pyllyjä?

Minä Niki, Louhoksen Art Director, katson logoja. Aamulla. Päivällä. Illalla. Yöllä. Mahtaakohan yksikään suomalainen olla yhtä kiinnostunut logoista? Tuskin, hulluhan se olisi. Nyt mä aion kertoa sulle, millainen on hyvä logo ja miten sellainen rakennetaan meillä Louhoksessa.

Eikö lukeminen nappaa? Katso työnäytteet ja palveluesite tästä!

 

Hyppää tästä sisältöön

1. Projektin vaiheet
2. Millainen logo voi olla?
3. Millainen on hyvä logo?
4. Mitä logo maksaa?
5. Tee näin

 

Onnistuneen logon suunnitteluprojektin työvaiheet

1. Yhteydenotto

Tavallisesti logon suunnitteluprojekti alkaa niin, että asiakas ottaa yhteyttä joko suoraan minuun tai johonkuhun Louhoksen myyjistä. Yleensä jo ensimmäisessä yhteydenotossa käy selväksi, että asiakkaan edustaman yrityksen, yhdistyksen tai seuran logo on joko epämieluinen, tai sellaista ei ole vielä lainkaan olemassa. Yhteydenoton syy voi olla myös esimerkiksi nimenmuutos, tai vaikka vain huonolaatuisen logon vektorointi, eli uudelleenpiirto nykyaikaiseen digitaaliseen muotoon.

Monesti logon suunnittelun yhteydessä suunnitellaan uusiksi muukin yritysilme, johon kuuluvat tyypillisesti uusi väripaletti, uudet kirjasintyypit (fontit) sekä graafiset elementit, joten niidenkin tarpeesta keskustellaan. Uudesta yritysilmeestä olisi suotavaa koostaa myös graafinen ohjeisto tai brändimanuaali, jotta ilme toistuu jatkossakin oikeanlaisena ja yhtenäisenä eri ympäristöissä.


2. Sopimuksen laatiminen

Uuteen tai päivitettävään logoon liittyvien tarpeiden, tavoitteiden ja alustavien keskustelujen pohjalta työstä tehdään kirjallinen tarjous, jossa eritellään kokonaisuuden kustannukset perustuen arvioon tarvittavasta työmäärästä. Asiakkaan hyväksyessä tarjouksen, laaditaan myös kirjallinen sopimus, jossa määritetään logon suunnitteluprojektin yksityiskohdat, budjetti, aikataulu ja muut asianmukaiset seikat. Tiiviisti sanottuna siis sovitaan mitä tehdään, ja sitten tehdään mitä sovitaan.


3. Strateginen tutkimustyö

Kun sopimus on tehty, asiakkaan kanssa keskustellaan mahdollisimman kattavasti kyseessä olevasta organisaatiosta sekä logoon liittyvistä toiveista ja tarpeista joko kasvotusten, puhelimessa, videopuhelulla tai sähköpostin välityksellä. Näissä keskusteluissa selvitetään esimerkiksi:

  • Mikä mahdollisessa nykyisessä logossa on vikana?
  • Missä kaikkialla uutta logoa aiotaan käyttää?
  • Millaisia erilaisia versioita logosta tarvitaan?
  • Mitä tunteita ja mielleyhtymiä logon haluttaisiin herättävän?
  • Millainen on asiakkaan kohderyhmä?
  • Millaisia ovat asiakkaan kilpailijat ja esikuvat?
  • Millaisia ovat yrityksen visio, missio ja arvot?

Kattava strateginen perehtyminen on elintärkeää hyvän logon sekä yritysilmeen suunnittelulle. Ammattimainen logosuunnittelu onkin aina ensisijaisesti ajattelutyötä ja vasta toissijaisesti digitaalista piirtämistä.


4. Visuaalinen tutkimustyö ja luonnostelu

Kun asiakasorganisaatiosta on muodostunut kattava ja selkeä kokonaiskuva, on aika aloittaa visuaalinen suunnittelu. Toiset suunnittelijat luonnostelevat aina kynän ja paperin avulla, oma tapani on luoda Adobe Illustratorissa digitaalinen moodboard, eli luonnostelutiedosto.

Moodboardiin kerään kilpailijoiden logoja sekä aihealueeseen sopivia eri tyylilajien logoja. Näin teen siksi, että on tärkeää tuntea asiakkaan toimintaympäristö ja erottautua visuaalisesti kilpailijoista. Kun aivoja on kutiteltu kiitettävästi ja visuaalinen tyyli alkaa hahmottua, valmistuvat myös ensimmäiset logoluonnokset.

Onnistuneessa logossa on tärkeintä visuaalisen muodon lisäksi idea sen taustalla. Joskus kuningasidea syntyy nopeasti, mutta toisinaan siinä voi kestää jopa päiviä. Kokenut suunnittelija tietää, miten luova mielentila löydetään.

 

5. Parhaiden luonnosten viilaus ja esityksen laatiminen asiakkaalle

Kun raakaluonnoksia on kasassa kiitettävä määrä, valitaan niistä 2–5 parasta jatkotyöstöön. Näistä luonnoksista hiotaan tyylikäs esitys asiakkaan nähtäväksi. Esittely voidaan tehdä kasvotusten tai teknologiavälitteisesti.


6. Ensimmäinen kommenttikierros

Esityksen jälkeen asiakas antaa palautteen esitetyistä logoista ja mahdollisesta muusta yritysilmeestä. Tavallisesti suosikki löytyy jo tässä vaiheessa, mutta joskus on täytynyt myös aloittaa kokonaan alusta, jos asiakkaan ja suunnittelijan ajatukset eivät olekaan kohdanneet. Olen huomannut, että mitä enemmän käytämme aikaa strategiseen suunnittelutyöhön, sitä varmemmin myös visuaalinen suunnitelma osuu maaliin.



7. Mahdolliset viilaukset ja muutokset sekä uuden esityksen laatiminen

Asiakkaan toiveista riippuen luonnoksia käytetään sellaisinaan, niihin tehdään joitain viilauksia tai sitten suunnitellaan kokonaan uudet. Jos muutoksia tulee, niiden pohjalta laaditaan uusi esitys asiakkaan arvioitavaksi.



8. Toinen kommenttikierros (hyväksyntä)

Tavallisesti laadimme budjetin niin, että ensimmäinen kommenttikierros on ilmainen ja toisen tulisi päätyä molempia osapuolia miellyttävään ratkaisuun. Toisinaan voidaan kuitenkin sopia myös kolme kommenttikierrosta tai vaihtoehtoisesti työskennellä tuntilaskutuksella niin kauan, kunnes asiakas on lopputulokseen tyytyväinen.



9. Logopaketin teko

Kun voittajakonsepti on löytynyt, alkaa tekninen osuus, eli logopaketin työstö. Viimeistään tässä kohtaa on tärkeää tehdä lukijalle selväksi, että yksi logo ei nykypäivänä riitä, vaan logosta on oltava useita eri versiota niin verkkoympäristössä kuin painotuotteissa käytettäväksi. Tavallisesti logopaketissa on vähintään värillinen, musta sekä valkoinen logoversio, ainakin kahdella erilaisella asettelulla ja neljällä eri tiedostomuodolla (png, svg, pdf & eps). Kaikki tiedostot kootaan selkeästi kansioihin pilvipalveluun, ja asiakkaalle lähetetään myös pakattu tiedosto, josta logopaketti on kätevää ladata omalle koneelle.

Hauska fakta: laajimmassa tekemässäni logopaketissa oli 176 eri logotiedostoa, sillä se sisälsi useita eri väriversioita sekä ruotsinkielisiä versioita.

Logopaketti Tukenasi ry.
Laajin tekemäni logopaketti sisälsi 176 erilaista logotiedostoa.

 

10. Projektin päättäminen / sopimus jatkotoimenpiteistä

Parhaan mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi olisi tärkeää, ettei asiakas jäisi yksin hienon materiaalipankkinsa kanssa, vaan ammattilaiset jatkaisivat markkinointia myös logoprojektin jälkeen. Kun pohjatyö asiakkaan kanssa on kertaalleen tehty, käy jatkossa yhteistyö sujuvasti ja joustavasti. Louhoksen graafinen osaaminen ei rajoitu vain logosuunnitteluun, vaan samasta osoitteesta luonnostuvat myös esimerkiksi käyntikortit, esitteet ja mainoskuvat.


Millainen logo voi olla?

Logo voi olla jotakin asiaa esittävä merkki, abstrakti merkki, kirjainyhdistelmä, yrityksen koko nimi kirjoitettuna, maskottilogo, kilpeen tai muotoon rakennettu logo tai joidenkin edellä mainittujen yhdistelmä. Itse suosittelen asiakkailleni usein yhdistelmälogoja, sillä ne ovat kokemukseni mukaan kaikkein mukautuvaisimpia nykypäivän tarpeisiin.

 

Erilaisia logoja.
Logojen kategorisointia.

 

Millainen on hyvä logo?


1. Yksinkertainen

Yksinkertainen logo on tunnistettava ja ymmärrettävä. Logo on hyvä yleensä silloin, kun siitä ei voi enää riisua mitään.



2. Mieleenpainuva

Kun logo on yksinkertainen, se on myös helpompi muistaa. Jos logo on jollain lailla nokkela, se jää entistä paremmin mieleen.

 

3. Ajaton

Hyvä logo kestää aikaa jopa vuosikymmenestä toiseen. Hyvä logo ei nojaa liikaa trendeihin. Esimerkiksi elektroniikkajätti Sonyn nimilogo on pysynyt muuttumattomana vuodesta 1973.

Sony.
Klassinen Sonyn nimilogo, eli wordmark.

 

4. Mukautuva

Hyvän logon tulee toimia yksivärisenä sekä minimaalisen pienessä koossa. Yksi versio ei nykyään lähes koskaan riitä. Siksi suunnittelemme asiakkaillemme yksittäisten logojen sijaan logopaketteja, jotta asiakkaalla on käytössä oikeanlainen logo kaikkiin eri tarpeisiin. Sama logo ei toimi kuulakärkikynässä ja Facebookin profiilikuvassa (kts. ylempää kohta 9. “logopaketin teko”).

5. Uskottava

Opetusministeriön logossa ei voi olla death metal -tyylistä fonttia, eikä Kokoomuksen visuaalinen ilme voi olla väriltään punainen. Hyvällä logosuunnittelijalla on oltava näkemystä, eri alojen tuntemusta sekä yleistietoa.

6. Mieluummin erottuva kuin sulautuva

Jos liiketoimintasi ydin on kahvilatoiminta, älä välttämättä valitse logoosi kahvikuppia. Jos liiketoimintasi on valokuvaus, vältä kameran kuvaa logossa, koska sellainen on kaikilla muillakin. Uskalla erottua, kukkaro kiittää.

7. Myyvä

Meinasin aluksi olla ihana ja kirjoittaa seitsemänneksi kohdaksi “rakas”, sillä on tärkeää, että logon tuntee omakseen ja sen takana on helppo seistä ylpeänä. Tämä korostuu varsinkin seura- ja yhdistystoiminnassa.
Useimmissa tapauksissa kyse on kuitenkin yritystoiminnasta, jolloin yrityksen tärkein tavoite on tehdä tuottoa, eli rahaa. Tällöin tärkeintä ei välttämättä olekaan, että 58-vuotiaan toimitusjohtajan mielestä firman logo noudattaa omia henkilökohtaisia visuaalisia mieltymyksiä, vaan että tuotteita ja palveluita ostavan kohderyhmän mielestä logo on kiva, kiinnostava ja cool. Loogista, eikö?
 

Mitä logon suunnitteluprojekti maksaa?

Logon suunnitteluprojekti voi maksaa sixpackin olutta pimeänä, tai sitten 211 miljoonaa dollaria kuten kansainvälisen energiayhtiön BP:n tapauksessa. Tai mitä vain siltä väliltä. Nyrkkisääntönä voisi ajatella, että mitä suurempi budjetti suunnitteluun on varattu, sitä varmemmin projekti onnistuu ja uudesta yritysilmeestä tulee tuottava.

BP:n hintava logouudistus.
BP:n hintava logouudistus.

 

Louhoksessa projektin hinnan määrittelee tavallisesti työn kokonaiskestoon arvioitu aika. Tähän voi vaikuttaa se, kuinka paljon erilaisia versioita tarvitaan, kuinka monta kommenttikierrosta sovitaan ja tehdäänkö lisäksi muuta ilmeenuudistusta, kuten graafinen ohjeisto. Lisäksi kauppaan voidaan sopia oheismateriaalien suunnittelua, kuten käyntikortteja tai sosiaalisen median mainoskuvia. Jokaiselle projektille räätälöidään oma hinta. Pienimpään logoprojektiini Louhoksessa varattiin aikaa viisi tuntia, mutta tavallisesti projekti kestää keskimäärin 20 tuntia, eli euroissa hinta on silloin parin tonnin luokkaa. Jutun lopusta löydät ladattavan esitteemme, jossa graafiset palvelupakettimme ovat avattuna hintatietoihin asti.

Logo on se, josta yrityksesi muistetaan. Parempaa sijoitusta yrityksellesi kuin mitä laadukkaasti toteutettu yritysilme on, saa hakea. Et valitsisi omakotitaloosi huonoa sähkömiestä tai putkimiestä. Miksi valitsisit huonon logosuunnittelijan? Logoja saa tarvittaessa halvallakin. Meiltä saa kohtuuhintaan erinomaisen.

Tee näin:

1. Seuraa Instagramissa @lamminvelho.

2. Tutustu työnäytteisiin osoitteessa nikipettersson.com.

3. Lataa alta graafisten palvelujemme esite hintatietoineen.

Lataa palveluesite

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä