Louhoksen paalutuksia vuodelle 2025
Iiro Junnila

Tässä artikkelissa on luvassa toimitusjohtaja Iiro Junnilan koontia ja nostoja Louhoksen vuodesta 2024 – sekä myös paalutuksia kasvun ja menestyksen vuoteen 2025.
Jätettiin tämä perinteinen ”tilinpäätösblogi” helmikuun puolelle ja yrityksemme 9-vuotissyntymäpäivään! Onpahan jengi sitten ehtinyt pitää lomat, hikoilla joulusuklaat pois ja lopettaakin jo kuntosaliharrastuksen – eli orientoitua tähän vuoteen kunnolla.
Jos et ole seurannut Louhoksen tarinaa erityisen läheltä aiemmin, tässä alkuun lyhyt historiikki.
Perustimme yrityksen helmikuussa 2016 nimellä Viestintäliiga Oy. Silloin meitä oli viisi osakasta, nyt meitä on kolme. Minä Iiro Junnila, Petteri Poukka ja Juhani Koskinen. Operatiivisesti täyspäiväiset tekijät omistavat 100 % yrityksestä.
Alkuvuodesta 2020 Viestintäliiga osti digitoimisto Whitestonen liiketoiminnan. Koska kukaan meistä ei ole epidemiologi saatikka tartuntatautien ammattilainen, emme osanneet arvata, että vain muutama viikko liiketoimintakaupan jälkeen puhkeaa maailmanlaajuinen koronaviruspandemia.
Siitä keväästähän tuli kirjaimellisestikin ihan sairas hässäkkä, mutta niin vaan me selvittiin. Uusi brändi Louhos Digital lanseerattiin loppuvuodesta 2020, eli olemme operoineet tällä nimellä reilut neljä vuotta.
Vuonna 2021 pyrittiin aggressiiviseen kasvuun, mutta tekeminen lähti rönsyilemään niin sanotusti ihan himputisti. Meinasi mennä omat sekä lainatut, ja nenämme näkyivät enää niukin naukin pinnalla, mutta saatiin viime hetkellä kurssi oikaistua ja selvittiin. Persnettoa tuli ihan kunnolla.
Vuosi 2022 keskityttiin fokusoitumiseen ja rönsyjen karsimiseen. Liikevaihto jopa kasvoi karvalla, vaikka menopuolella tehtiin säästöä 250 tonnilla.
Edellisvuodesta 2023 kertoo osuvasti vuosi sitten kirjoitetun tilinpäätösblogin otsikkokin: ”Vuonna 2023 intohimo roihahti uudelleen – uuteen vuoteen kiimaisempana kuin koskaan!”
Tuo vuosi 2023 piti sisällään syvälliset itsetutkistelut siitä, että otetaanko soutuveneen pohjasta tulppa irti, vai isketäänkö siihen perämoottori. Onneksi päädyimme jälkimmäiseen.
Miten tavoitteet toteutuivat 2024?
Vuoteen 2024 lähdettiin yleisessä taantumassa, mutta tavoittelimme tästä huolimatta kovahkoa 10 prosentin liikevaihdon kasvua – plusmerkkisesti eli kannattavasti. Ihan tuohon myynnin kasvuun ei päästy, mutta liikevaihto kasvoi kuitenkin noin kaksi prosenttia. Tärkeämpänä; viivan alle jäi tuloksellisesti ”enemmän kuin koskaan”. Tästä vajaan 100 tonnin tuloksesta ja yli 200 tonnin käyttökatteesta pitää olla pirun tyytyväinen markkinaolosuhteisiin ja vuoden tapahtumiin nähden.
Alkuvuoden suurena jumppana oli uuden toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) Visma Severan käyttöönotto, mikä otti luonnollisesti oman aikansa ja vaivansa. Käyttöönottoprojekti meni kyllä yleisiä uhkakuvia tunnistaen kokonaisuutena varsin hyvin, kiitokset hallinnon supermimmille Tiia Nybergille sen johtamisesta.
Seurantadatamme ja käytäntömme ovat jo näin vuoden Severan käytön jälkeen hyvällä tasolla, joskin tekemistä ja kehittämistä on edelleen. Nälkä kasvaa syödessä – datalla johtaminen halutaan Louhoksella viedä pitkälle.
Myynnin ja erityisesti asiakkuudenhoidon kehittäminen oli fokuksessa jo vuosi sitten. Paljon sen eteen tapahtuikin, erityisesti loppuvuotta kohden. Alkuvuosi oli sen osalta vielä hiukan asetelmien hakemista, oli järjestelmäjumpat, ja muutenkin mentiin vielä melko kapeilla resursseilla. Mutta loppuvuodesta kehitystä ja panostuksia asiakkuudenhoidon parantamiseksi tehtiin senkin edestä.
Saatiin määriteltyä asiakkuudenhoitomallia, nimesimme Valtteri Mäkelän asiakkuusjohtajaksi ja palkkasimme Kalle Mäkisen myyntijohtajaksi. Meillä aloitti Q4:llä peräti viisi uutta työntekijää, joiden vastuulla on pitää asiakkaistamme huolta ja täyttää heidän tarpeitaan. Alkuvuoden aikana otetaan käyttöön systemaattinen asiakaskokemuksen mittaaminen, jonka seurannasta on tulossa systemaattista. Kiitos Valtterille hyvästä työstä tämän kanssa.
Näkemyksellisen asiakkuudenhoidon prosessien kehittäminen ja aktiivinen toiminta tulee olemaan ihan Louhoksen toiminnan ja kasvun ytimessä tänä vuonna. Vain asiakkaita auttamalla ja kasvattamalla voimme itsekin kasvaa.
Kaksi liiketoimintakauppaa, kaksi uutta toimipaikkaa
Se mitä ei ollut vuosi sitten mihinkään kiveen vielä hakattu, oli viime vuonna toteutuneet kaksi liiketoimintaostoa sekä toimistojen avaaminen Tampereelle ja Poriin.
Strategian mukaiseksi tavoitteeksi oli kyllä asetettu asiakasmäärän kasvattaminen myös liiketoimintakaupoilla. Tavoitteena ei kuitenkaan ollut avata uusia toimipaikkakuntia, mutta tämä tuli ikään kuin mukavana bonuksena.
1.7.2024 voimaan tulleella liiketoimintakaupalla ostimme porilaisen Framill Oy:n liiketoiminnan. Tässä kaupassa siirtyi mukana noin 170 verkkosivujen ylläpitoasiakasta, kymmeniä ”satunnaistilaajia” sekä kaksi kovan luokan kokenutta asiantuntijaa Porista.
Kun keskustelu pankkiin ja Finnveraan oli avattu ja "Manu" tarjosi illallista, päädyimme samalla päivämäärällä ostamaan myös Panic Marketing Oy:n verkkosivujen ylläpitoliiketoiminnan. Tässä kaupassa ei siirtynyt henkilöstöä, ainoastaan noin 40 asiakasyritystä WordPress-verkkosivustoineen.
Pidempään oli ollut pohdinnassa ja suunnitelmissa, että Tampereellekin haluttaisiin penetroitua. Erityisesti tähän syksyyn, kun oli yli 200 uutta asiakasta haltuunotettavana ja paljon siihen liittyvää sähinää, tätä peliliikettä ei ollut tarkoituksena tempaista.
Mutta sattuma johdatteli eteen niin otollisen tilaisuuden, että lokakuun alussa Louhos avasi toimiston Tampereelle. Taustoja ja tekijöitä oheisessa artikkelissa.
Tavoite vuodelle 2025 on olla avaamatta yhtään uutta toimipistettä… Mutta kyllä, tavoite on jatkaa uusien asiakkaiden ja osaajien ostamista tänäkin vuonna. Siitä lisää alempana.
Paalutuksia 2025: Käsienheilutus vähemmälle ja kustannustehokkaasti tuloksia asiakkaille
Louhoksen DNA:ssa on jo pitkään ollut jättää ylimääräisen jargonin viljely ja käsienheiluttelu pois, ja keskittyä tuomaan asiakkaille tuloksia – ymmärrettävästi viestien. Yhteisöllisyys keskeisenä arvona.
Kuten sloganimmekin kertoo, Louhos tarjoaa ”Samaa p*skaa, mutta paremmassa paketissa”. Tämä slogan otettiin muuten erityisen hyvin vastaan Porissa, mikä ei ehkä yllätä ketään. Porilaiset best, T: raumlaine.
Meidän alallamme työkalut ja tekniikat kehittyvät jatkuvasti kovaa vauhtia, ja on meidän tehtävämme oppia tehokkaasti hyödyntämään näitä uusia keinoja asiakkaidemme hyväksi. Digimarkkinoinnin ja erityisesti verkkosivujen teknisen toteutuksen puolella tapahtuikin paljon kehittämistä ja uusiutumista myös viime vuonna.
Eikä tekoälyn, työkalujen, alustojen ja tekniikoiden kehitys ole ainakaan hiipumassa, joten jatkuvaa uuden omaksumista ja hyödyntämistä on luvassa varmasti tänäkin vuonna.
Strategiamme mukaisesti haluamme olla asiakkaillemme strateginen digimarkkinoinnin kumppani. Tämä pitää sisällään myös laajan teknisen osaamisemme verkkosivujen toteutuksesta ja ylläpidosta, johon olemme panostaneet ja panostamassa paljon.
Kun saamme palvella PK-yrityksiä vastaten:
- verkkosivujen ja SEO:n kehittämisestä (kivijalka)
- digimarkkinoinnin toteuttamisesta (tavoittavuus ja liikenne)
- höystettynä sisällöntuotannolla ja brändiosaamisella (mielikuvat ja vaikuttavuus)
…niin uskon meidän pystyvän tuottamaan Suomen parasta lisäarvoa asiakkaillemme.
Pirun kilpailtuja kaikki nämä palvelualueet – yksittäisinä osa-alueina. Mutta vastaavaa tuloksellista kokonaistekemistä et enää löydäkään näin kustannustehokkaasti paketoituna ehkä mistään!
Jos et usko, pyydä tarjous ja tee omat johtopäätökset. ;)
Kumppaneita ja kasvua haetaan vuonna 2025
Strategiamme mukaisesti haemme kasvua tänä vuonna paitsi oman myynnin, asiakkuudenhoidon ja tuotannon hallitulla kasvulla, niin myöskin ydinosaamistamme vahvistavilla liiketoimintaostoilla.
Haemme myös osaavia tekijöitä/toimistoja toimimaan alihankintamallilla osana Louhoksen tiimiä, vaikka et haluaisikaan myydä yritystäsi.
Ihannetilanne olisi löytää yhden–kolmen asiantuntijan yrityksiä, joista löytyy osaamista ja asiakkaita:
- WordPress-sivujen suunnitteluun ja toteutukseen (Kadence WP -osaaminen kiinnostaa erityisesti)
- Verkkosivujen ylläpitoon ja palvelinpuoleen
- SEO-tekemiseen ja digimarkkinointiin.
Kenties yksin puurtaminen on alkanut maistua jo kuivalta puulta, ja haluaisit myydä itsesi ja/tai asiakkaasi (sekä työntekijäsi) Louhokselle? Ja jatkaa työntekoa osana Louhoksen tiimiä – tai nostaa kytkintä ja downshiftata Kanarialla.
Sinulla on asiakkaiden verkkosivuja ylläpidettävänä ja päivitettävänä, mutta se ei oikein ole ydinosaamistasi tai kiinnostuksesi kohdetta? Voisit luovuttaa nämä ylläpitovastuut Louhokselle, ja keskittyä itse esimerkiksi visuaaliseen suunnitteluun ja brändinrakentamiseen?
Sama toiseen suuntaan.
Haluamme olla luotettava ja ketterä kumppani myös isommille viestintä- ja mainostoimistoille sekä ohjelmistotaloille. Louhoksen fokuksessa on PK-yritysten tuloksellisen digimarkkinoinnin ja laadukkaiden verkkosivujen toteutus, ylläpito ja pitkäjänteinen kehitys.
Lisäksi meillä on pitkä kokemus teknisemmästä backend-kehityksestä, muun muassa integroiduista B2B-verkkokaupoista, joita ylläpidämme ja jatkokehitämme kymmeniä. Lisäarvona mainittakoon myös vahva osaaminen brändinrakennuksesta ja sisällöntuotannosta.
Olemme avaamassa lähipäivinä myös rekryjä talon sisälle, pidä silmät auki!
Vastuullisuus ja yhteisöllisyys kaiken toiminnan kulmakivenä
Yrityskulttuurimme yksi tärkeimpiä palasia on vastuullisuus ja uskommekin, että vain vastuullinen liiketoiminta on pitkällä tähtäimellä järkevää ja kannattavaa. Tekemisemme etenkin yksinäisyyden vähentämisen parissa jatkuu tiiviinä.
Louhos lähti äskettäin yhteistyöhön Auttamisesta Arkea -lahjoituspalvelun kanssa. Auttamisesta Arkea on Suomen suurin lahjoituspalvelu, joka kokoaa yhteen suomalaisen järjestökentän ja ohjaa lahjoitusvarat suoraan kohteeseen. Palvelu tekee lahjoituskortin avulla hyväntekeväisyydestä helppoa yksilöille, yrityksille ja yhteisöille. Lahjoituskortin saaja valitsee itselleen merkityksellisen avustuskohteen, ja loppu hoituukin yhtä vaivattomasti – kuin missä tahansa verkkokaupassa.
Olen todella innoissani tästä yhteistyöstä. Auttamisesta Arkea -lahjoituskortti tulee mullistamaan ihmisten tavan antaa merkityksellisiä lahjoja – niin ystäville kuin yrityspuolella asiakkaillekin. Hyväsydämiseksi kapitalistiksi tunnustautuvana könsikkäänä tuon oman osaamiseni myös osaksi palvelun taustalla toimivaa Influenssi Oy:tä. Olen nimittäin liittynyt uunituoreena jäsenenä yhtiön hallitukseen.
Ja viimeisimpänä muttei todellakaan vähäisimpänä – päinvastoin – haluan nostaa esiin yhteisöllisyytemme. Louhos-porukan vuosittaiset omat kokoontumiset kuten kick-offit ja pikkujoulut ovat valtavan tärkeä osa yrityskulttuuriamme, ja ihmisten hyvinvoinnista (joskus seuraavan aamun pahoinvoinnista) huolehdimme totta kai taas tänäkin vuonna. Myös esimerkiksi tiimiemme bonusmalli on osoittautunut hienoksi tavaksi kasvattaa yhteishenkeä yrityksemme sisällä – varsinkin digimarkkinointitiimi varmasti allekirjoittaa tämän, kun tuntuvat ramppaavan joka vuosi ulkomailla firman piikkiin.
Yhteisöllisyys ei tietenkään jää ainoastaan Louhoksen kivimuurien sisälle, vaan jatkossa haluamme jatkaa aspektin kehittämistä ja hyvän tekemistä edelleen myös asiakkaidemme sekä yhteistyökumppaniemme kanssa – mm. jo hienoksi perinteeksi muodostunut Louhos Charity Golf tulee tänäkin vuonna! Arvoistamme (näkemyksellisyys, yhteisöllisyys ja tuloksellisuus – NYT) tulemme siis pitämään tiukasti kiinni myös vuonna 2025.
Olkoon omat paalutukset ja myyntipuheet tässä. Myy sinä itsesi ja/tai yrityksesi meille? Pane viestiä iiro@louhosdigital.fi ja kerro mietteesi!
Saa myös ostaa. Aina saa ostaa.
Hyvää syntymäpäivää 9-vuotias Louhos, ja menestyksekästä vuotta 2025 kaikille. Kiitos, kun jaksoit lukea tänne saakka!