Louhoksen sisältöjohtaja Petteri Poukka: ”Sinä olet ohjaksissa, tekoäly on renki”

Uudessa videosarjassa joukko Louhos Digitalin ja tytäryhtiö Selko Digitalin asiantuntijoita istahti Louhoksen markkinointijohtaja Juhani Koskisen haastateltavaksi. Rabbit Visualsin studiolla kuvatuissa videoissa keskusteltiin digitaalisen markkinoinnin, verkkosivukehityksen, saavutettavuuden sekä digipalveluiden myynnin koukeroista ja uusimmista trendeistä. Ensimmäisenä Juhanin kanssa kahvikupposten äärellä ajatuksia vaihtoi yhtiökumppani Petteri Poukka.
Louhoksen sisältöjohtaja Petteri Poukka tuntee sosiaalisen median kuin omat taskunsa. Petterin voi hyvällä syyllä sanoa olleen yksi ensimmäisistä ”somejulkkiksista” jo 2000-luvun alkupuolella. Vanhassa kunnon IRC-galleriassa nimimerkki peteonkeisari oli monille tuttu huumoripitoisilla kuvillaan, ja saman nimimerkin nuoruusajan sulosointuja on kuunneltu YouTubessa satoja tuhansia kertoja. Sittemmin mies on naurattanut kanssasomettajia lukuisissa eri somekanavissa pohjoisnokialaisella huumorillaan sekä tuonut hyvää mieltä koirapoikansa Sepon seikkailuita päivitellen.
Petteri on tuonut oman sosiaalisen median tietotaitonsa Louhoksen ja sitä edeltäneen Viestintäliigan asiakkaiden hyötykäyttöön jo pian kymmenen vuoden ajan. Ideanikkari on keksinyt erilaisia teksti-, kuva- ja videosisältöjä ihan kaikenlaisille yrityksille aina jokapäiväisistä kuluttajatuotteiden tarjoajista hankalampiselkoisiin B2B-palveluihin. Vahvan kokemuksen lisäksi hän on ammentanut oppia muilta, miten luoda erottuvaa sisältöä nykyajan informaatiotulvan keskellä.
”Heathin veljekset (Dan ja Chip) ovat tehneet kirjan Made To Stick, jossa asiaa käsitellään. He tutkivat valtavan määrän erilaisia artikkeleita ja sisältöjä, ja löysivät sieltä kuusi teemaa, jotka toistuivat tarttuvissa sisällöissä. Yksinkertainen, yllättävä, konkreettinen, luotettava, tunteisiin vetoava ja tarinallinen”, Petteri listaa ja avaa asiaa enemmän esimerkkien keinoin alhaalta löytyvällä videolla (ajassa 09:28).
Tyhjän paperin kammo – mitä tehdä?
Luovassa työssä tulee hetkiä, kun ei vain ajatus laukkaa tai luovuuden kukka kuki. Moni luovalla alalla työskentelevä painii asian kanssa enemmän kuin tarpeeksi. Niin myös Petteri.
Mitä silloin sitten pitää tehdä? Petteri listaa viisi asiaa, jotka häntä ovat auttaneet:
1. Lähde juoksulenkille. Tai pidä tauko. Tai lähde vain hetkeksi pois tyhjän paperin luota. Petterille lenkkipolut ovat paikkoja, joissa juoksee sekä keho että ajatus. Ideointilenkkien palkintona on seurannut rautaisen kunnon lisäksi tunnustusta mainoskilpailuista.
2. Jäsentele. Vanhan liiton miehenä Petteri tykkää käyttää kynä ja paperi -taktiikkaa, mutta teknologian hyödyntäminen toimii yhtä lailla. Mikä on aihe ja mitä kaikkea siihen voi liittyä? Piirrä ne itselle muistiin ja lähde rakentamaan ideoita sitä kautta.
3. Luo aikapaine. Luo itsellesi pientä prässiä, jos kukaan muu ei ole sitä luonut. Adrenaliinitasot nousevat. Petteri on huomannut, että jos seuraavana aamuna on palaveri, eikä illalla ole vielä mitään syntynyt, paineen alla alkaa tapahtumaan.
4. Määrä korvaa laadun. Kirjaa kaikki ylös, mitä sinulle tulee mieleen aiheesta. Siis ihan kaikki. Myös sellaiset asiat, joita et kehtaa muille näyttää. Kun on runsaasti kehnojakin ajatuksia, niin niistä lähtee usein lopulta hioutumaan yksi timantti.
5. Hyödynnä tekoälyä. Petteri listaa tietoisesti tekoälyn vasta viimeiseksi. Sinun täytyy olla asiassa ohjaksissa, ei tekoälyn.
Alapuolelta voit katsoa Petterin koko haastattelun. Oman historiansa, luovan työn haasteiden ja onnistumisten sekä markkinointialalle kasvavissa määrin mukaan tulevan tekoälyn hyödyntämisen lisäksi Petteri kertoo esimerkiksi Louhoksen ulkoistetun markkinointipäällikön konseptista. Katso video – voisit käyttää 23 minuuttia elämästä paljon huonomminkin!