EN

Marble IPA – kun Louhos panee, kiviäkin janottaa

Pantu Port Arthurissa

Marraskuinen merituuli tuivertaa hämärtyvän Turun kaduilla. Aurinko värjää taivaanrannan muumilaakson väriseksi laskiessaan Naantalin suunnalle. Ilma pakastuu, ja Port Arthurin idyllisen puutaloalueen yllä alkaa leijailla vieno savuinen tuoksu. Kortteliravintola Arvossa on tuttuun tapaan tupa täynnä iloista tunnelmaa, mutta muuten kadut hiljentyvät.

Ratakadulla sijaitsevan vanhan keltaisen puutalon piipusta nousee savua. Talon kaksi ylempää kerrosta ovat pimeinä, mutta sisäpihan puolella sijaitsevasta kellarin ikkunasta kajastaa valoa. Pieni maanrajassa sijaitseva ikkuna on huurteessa kuin Titanic-elokuvan kuuluisassa autokansikohtauksessa. Ikkunan takaa löytyy Portsan Kellaripanimon tuotantotilat, joissa on täysi touhu käynnissä. Kellarissa tapahtuu sitä kaikkein kauneinta – siellä pannaan olutta. Tarkemmin ottaen Louhos Digitalin ensimmäistä virallista toimisto-olutta.

Uusi brändi ansaitsi uuden oluen

Viestintäliigan ja Whitestonen yhdistyessä keväällä 2020 tuli nopeasti selväksi, että lähes 30-henkiseksi organisaatioksi laajentunut yrityksemme tarvitsee uuden yhtenäisen brändin. Viestintäliigan vanhalle oluenpanijalle ja Portsan Kellaripanimon toiminnasta vastaavalle Teemulle oli puolestaan selvää, että tuleva brändi ansaitsee uuden oluen. Ajatus Louhos Digitalista ja Louhoksen ensimmäisestä toimisto-oluesta alkoi kehittyä.

Louhos Marble IPA - olutpullon etiketti

Uuden rouhean brändin rakentuessa ja julkaisuajankohdan lähestyessä oluen paneminen meinasi jäädä muiden lanseeraustoimien jalkoihin. Alun perin olut oli tarkoitus julkistaa 3. joulukuuta järjestettävissä Louhoksen pikkujouluissa, mutta vasta marraskuun puolivälissä havahduttiin siihen, että tässähän tulee pian kiire.

Ensimmäisen Louhos-oluen reseptiksi valikoitui vähän kokeellisempi IPA tavanomaista tummemmalla ja täyteläisemmällä mallasrungolla. Kiireinen aikataulu ratkaistiin norjalaisella Kveik-ihmehiivalla, jonka avulla olut kävi loppuun parissa päivässä ja saatiin pulloon vain reilussa viikossa.

Louhos Marble IPA -olutta kaadetaan lasiin

Firman pikkujoulut päätettiin lopulta vastuullisuussyistä siirtää ensi vuodelle, mutta kun paneminen oli aloitettu, ei hommaa voinut jättää puolitiehen. Louhos IPA valmistui ennätysajassa, ja yhteisöllisen pikkujoulutörpöttelyn sijaan pullot päätettiin jakaa Louhoksen sepille huppareiden ja lippisten kera osana henkilöstön joululahjapaketteja.

Arvojen mukaista mallasjuomaa

Helmeilevän hedelmäisessä Louhos Marble IPAssa yhdistyvät tavoitteellinen tuotantoprosessi, näkemyksellinen reseptiikka, uskalias humalointi sekä vilpitön ja yhteisöllinen yhdessä nautiskelu.

Näistä arvoista aiomme pitää jatkossakin kiinni tekemisessämme – oluista asiakastöihin ja kaikessa siltä väliltä. Louhos Digital kiittää kuluneesta vuodesta ja toivottaa menestyksekästä uutta vuotta 2021!

Kippistelyä Louhos Marble IPA -oluella