EN

Miksi kukaan ei kuule – näin saat brändisi viestin maaliin vuonna 2022

Valtteri Mäkelä

Vastaanottajaan vaikuttaminen on ihmisten ja organisaatioiden välisen kanssakäynnin, markkinoinnin ja viestinnän keskeinen päämäärä. Haluaisitko lisää tilauksia verkkokaupastasi? Enemmän yleisöä sometileillesi? Mammonan lisäksi mainettakin? Ilman toimivaa vuorovaikutusta nämä ja muut tavoitteet ovat ulottumattomissasi. Joten kun haluat muuttaa jotain, muista, että kommunikaatio on maailman paras muutostyökalu.

Olet varmaan kuullut kysymyksen: ”Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole kuulemassa, niin syntyykö rytinässä ääntä.” Vastaus: ei synny. Moisesta tapahtumasta syntyy kyllä ääniaaltoja. Mutta ääni syntyy vain, kun joku aistii sen. Ääni on mielle, joka syntyy aivoissamme tietyntaajuisesta molekyylivärähtelystä. Se tarvitsee siis vastaanottajan.

Ja jotta äänellä on jotain vaikutusta, on vastaanottaja saatava kytkettyä stand by -tilasta havahtumaan. Tyhjään metsään ei kannata huutaa.

Se onkin helpommin sanottu kuin tehty. Elämme huomiotaloudessa, jossa kohtaamme päivittäin tuhansia, ellei jopa kymmeniä tuhansia markkinointiviestejä. Jotta viesti ei mene toisesta korvasta sisään ja toisesta heti ulos, on syytä ymmärtää, millainen viestintä erottuu joukosta ja jää mieleen.

Millainen viestintä siis kiinnostaa kiviäkin?

1. Tunteisiin vetoava viestintä

Käsi ylös, jos jokin asia on joskus mennyt tunteisiin. Tunne luo tunnettavuutta. Se voi olla huvittuneisuutta, ilahtuneisuutta, surua... Tiedät kyllä. Pääasia, että sanotaan asia niin, että se tuntuu – kädenlämpöistä kun tulee tuutin täydeltä vastaan muutenkin.

Lataamalla viestintään tunnetta läpäiset vastaanottajan suojauksen, ja viesti tulee korvien välillä myös prosessoiduksi. Jää pitkäkestoinen, väkevä tunnejälki. Tätä aivokemian totuutta markkinoijan kannattaa hyödyntää – toki harkiten.

2. Rohkea, kohdennettu viestintä

Markkinoinnin oppeja on, että kaikkia ei voi miellyttää. Onkin syytä muistaa, että tunteiden aikaansaamilla reaktioilla on usein vastareaktio. Ei huolta, kunhan positiivinen reaktio saadaan aikaan itselle relevantissa kohdeyleisössä. Ja juuri heidän kanssaanhan haluamme luoda yhä vahvemman asiakassuhteen.

Luo siis rohkeasti kohdennettua viestintää juuri ideaalien asiakkaiden arvomaailmasta käsin. Sillä jos yrität puhutella kaikkia, et puhuttele ketään. Tärkeintä on, että yrityksestä syntyy jokin mielipide. Aiheuta mieluummin soraääniä, eli keskustelua, joka vain buustaa asiaasi, ja kerää oikeat ihmiset vahvasti puolellesi.

3. Yllättävä viestintä

Rohkea viestintä, joka ei pyrikään miellyttämään kaikkia, myös yllättää usein vastaanottajan. Eli jälleen kerran saa aikaan jonkin reaktion. Koska tie ihmisten sydämiin käy yllätysten kautta, kannattaa ylittää odotusarvo; tehdä jotain odottamatonta eri tavalla kuin muut.

Esimerkiksi Varusteleka on Black Fridayn aikaan ottanut vahvasti kantaa alennushullutteluun. Vuonna 2019 yritys poikkesi valtavirrasta ja nosti monien tuotteidensa hintoja varmistaakseen, että ihmiset ostavat vain todelliseen tarpeeseen. Ja ostivathan he. Korkeampien hintalappujen tuotteiden ovat myyneet isommalla volyymilla vertailukauteen nähden. Aika yllättävää(?)

4. Samaistuttava viestintä

Kun ihminen löytää itsensä viestinnän sisällöistä, hän kiinnostuu asiasta ihan eri tavalla: ”Tuohan voisin olla minä!” Siksi markkinoinnissa on hyvä viestiä ihmiskasvot edellä pelkkään logon takaa huutelun sijaan. On tärkeää myös muistaa, että samaistumisen kokemus tulee luoda nopeasti – ensimmäisten rivien tai sekuntien aikana riippuen käytettävästä sisältömuodosta.

Yhtä kaikki – viestintä, joka on samaistuttavaa ja sympaattista, koskettaa ja luo yhteyden asiakkaan ja viestivän yrityksen välille, jolloin on helpompi todeta nyökytellen: ”Tämähän on minua varten!”

5. Näkemyksellinen ja ratkaisukeskeinen viestintä

Nappaatko kaupasta usein uutuustuotteita matkaan. Olemme kokeilunnälkäisiä olioita, jotka kiinnostuvat bongatessaan uutta. Uutuusarvoa voi luoda tuotekehittelyn lisäksi myös viestinnässä suuntaamalla katseet tulevaisuuteen. Kertomalla, mitä näet omalla toimikentälläsi. Millaiseksi maailma on kehittymässä vaikkapa autokaupassa, henkilöstövuokrauksessa tai B2B-myynnissä?

Tällaisella näkemyksellisellä viestinnällä yritys vakuuttaa ammattimaisuudellaan tuomalla pöytään jotain, mistä muut eivät vielä ole jauhaneet loputtomiin. Kuvailemalla, miten maailma muuttuu ja millaisia ratkaisuja muutoksiin on itsellä tarjota. Näkemyksellinen viestintä on väylä päästä perässähiihtäjän statuksesta kuskin paikalle ja samalla saada oma viesti kuuluviin.

6. Yhteiskunnallinen, vuorovaikutteinen viestintä

Kun keskustelet ihmisten kanssa, koetko, että sellainen kaveri, joka puhua pälpättää ummet ja lammet vain itsestään, on kovin kiinnostava? Taitaa olla päinvastoin. Ei siis kannata pyöriä omassa markkinoinnissaan vain oman navan ympärillä, jos voi sitoa viestin jollakin tavalla ympäröivään yhteiskuntaan.

Organisaatio ei ole saari, joka on erillään muusta yhteiskunnasta. Siksi kannattaa pohtia, miten yritys voi tarttua esimerkiksi ajankohtaisiin keskusteluihin omalle brändille luontevalla tavalla. Tästä oivana esimerkkinä on Tam-Silkin vastine Ikean ja Finlaysonin aikanaan käymään nokitteluun lakanoidensa vastuullisuudesta. Kangasalan ihme täräytti paikallislehteen oman viestinsä goljateille: ”Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluita.” Lopputuloksena yritys myi kuitua verkkokaupassaan viidessä päivässä koko edellisvuoden edestä.

7. Tekoihin pohjautuva viestintä

Teot ovat parasta viestintää. Brändi on oikeastaan verbi, sillä teoista brändi rakentuu. Visuaalisella kikkailulla tai sanavalinnoilla ei voi peitellä – totuus puskee aina esiin tekojen kautta. Siksi bränditeot, jotka luovat hyvää myös ympärilleen rokkaavat, kun halutaan saada aikaan uskottavuutta ja jokin vaikutus ihmisissä.

Hyvänä esimerkkinä on vaikkapa Partioaitan osallistava syksyisin järjestettävä takkikeräys asunnottomille. Se tuo ihmiset liikkeisiin asti lahjoittamaan tarpeettomat nuttunsa niille, jotka niitä tarvitsevat. Samalla ehkä tarttuu jotain mukaankin. Ainakin hyvää tekevän yrityksen mainetta. 

Näillä pääsee jo pitkälle. Kerron mieluusti halutessasi lisää vaikka etäkahvien merkeissä. Voit buukata maksuttoman viestintä- ja brändikartoituksen tästä

 

Palvellen

Valtteri

Kiinnostuitko?

Valtteri Mäkelä

Account Manager & Strategist

Valtteri Mäkelä

Ota yhteyttä