EN

PWA on kustannus­tehokas vaihtoehto mobiili­­sovellukselle

Mikko Salminen

Maailma muuttuu jatkuvasti mobiilimmaksi. Tiedon halutaan olevan käden ulottuvilla ja helposti käsiteltävissä. Suuret yritykset rakennuttavat omia mobiilisovelluksiaan eli ”appejaan” suurella rahalla ja tuovat niitä sovelluskauppoihin. Usein näillä apeilla tehdään pitkälti samoja asioita kuin verkkosivuilla, mutta mobiililaitteelle optimoituna. Saman voi tehdä myös PWA:n eli progressiivisen verkkosovelluksen avulla täysveristä mobiilisovellusta edullisempaan hintaan.

2010-luvulla herättiin siihen, että verkkosivut täytyy suunnitella toimimaan järkevästi myös älypuhelimilla ja muilla mobiililaitteilla. Sivustoista ruvettiin tekemään responsiivisia, eli käytettävän laitteen ja näytön koon mukaan mukautuvia. Käytännössä responsiivisuus on elinehto nykyaikaiselle verkkosivulle, sillä valtaosa ihmisistä hakee tietoa ja selailee verkkosivuja puhelimella tai muulla mobiililaitteella. Digitaalinen ostopolku kulkee usein mobiililaitteella tehtävän tiedonhankinnan kautta tietokoneella viimeisteltävään tilaukseen tai yhteydenottoon. Siksi verkkosivun on toimittava sulavasti jokaisella laitteella.

Älypuhelinten ja mobiililaitteiden yleistyessä monet yritykset ja palveluntarjoajat ovat päätyneet tilanteeseen, jossa mobiilikäyttäjien palveleminen on noussut yhdeksi liiketoiminnan tärkeimmistä osa-alueista. Nämä yritykset kiinnostuvat yleensä ennen pitkää oman sovelluksen kehittämisestä tarjotakseen asiakkailleen ihanteellisen käyttökokemuksen myös mobiiliympäristössä. Mobiilisovelluksen tekeminen ja suunnittelutyö on kuitenkin väistämättä pitkä ja kallis prosessi, johon pienemmillä yrityksillä ei ole välttämättä resursseja.

Sovellusmarkkinoille pyrkivien pienyritystenkään ei kannata kuitenkaan vaipua epätoivoon. Mobiilisovellusten kysynnän lisääntyessä nimittäin keksittiin, että verkkosivut voidaan saada näkymään älylaitteilla ilman selainohjelman lainalaisuuksia ja ylimääräisiä kilkkeitä. Lopulta vuonna 2015 Googlen insinööri Alex Russell keksi tälle ratkaisulle nimen: progressiivinen verkkosovellus (engl. Progressive Web Application) eli PWA.

Vuonna 2021 PWA:t ovat yksi nousevista ohjelmistotekniikan trendeistä, ja lähes kaikki verkkoselaimet tukevat niitä. Kyseessä on ratkaisu, joka yhdistää verkkosivun toiminnallisuudet ja mobiilisovelluksen helppokäyttöisyyden yhdeksi kustannustehokkaaksi kokonaisuudeksi.

Mikä se PWA sitten ihan konkreettisesti on?

PWA:n eli progressiivisen verkkosovelluksen voisi määritellä sen ulkonäön ja toiminnan kannalta vaikkapa näin:

PWA on puhelimen aloitusnäytölle ladattavasta painikkeesta avautuva, kustannustehokkaasti toteutettavissa oleva verkkosivun tai sen yksittäisten osien ja toimintojen jäljennös, joka näkyy puhelimen ruudulla natiiviapplikaation tavoin ilman selainta, ja joka voi applikaation tavoin lähettää push-notifikaatioita ja käyttää puhelimen toiminnallisuuksia sekä toimia myös offline-tilassa.

…tai sitten suomennettuna näin:

PWA on verkkosivu, joka näyttää mobiilisovellukselta. Se sisältää verkkosivun tärkeimmät toiminnot, mutta sen käyttö tuntuu samalta kuin käyttäisi täysveristä mobiiliappia. PWA:n voi ladata kuvakkeena puhelimen aloitusnäytölle, ja kuvakkeesta avautuu verkkosivu ilman verkkoselaimen turhia härpäkkeitä. PWA voi hyödyntää mobiilisovelluksen tavoin puhelimen kameraa, GPS-paikannusta ja muita ominaisuuksia.

Yhtenä suurena etuna progressiivisessa verkkosovelluksessa on se, että sama sovellus saadaan toimimaan mobiililaitteiden lisäksi myös tietokoneen desktop-ympäristössä. Lisäksi kaiken tämän toteuttaminen on merkittävästi nopeampaa ja edullisempaa kuin tavallisen mobiilisovelluksen.

Eli kyseessä on paljon muutakin kuin tekninen trendisanahirviö. Hyvin toteutetun PWA:n ja erillisen mobiilisovelluksen eroa voi olla vaikea huomata, ja progressiivisen verkkosovelluksen avulla yritykset voivat muuntaa verkkosivunsa mobiilisovelluksen kaltaiseksi käyttökokemukseksi ilman suuria investointeja.

PWA on kustannustehokas vaihtoehto oman sovelluksen kehittämiselle

Progressiivinen verkkosovellus tarjoaa kevyemmän ja edullisemman vaihtoehdon oman erillisen mobiilisovelluksen kehittämiselle. Käytännössä kyseessä on vain verkkosivu, joka on muunnettu mobiiliympäristöön. PWA pystytään rakentamaan myös jälkikäteen tavallisen verkkosivun tai verkkokaupan lisäksi, kunhan mahdollisuus on huomioitu jo alkuperäisen sivuston suunnitteluvaiheessa.

Kun verkkosivu on toteutettu alusta alkaen oikein, PWA:n tekeminen vaatii responsiivisen verkkosivun lisäksi vain kolme asiaa:

1. Kuvailutiedosto eli ”manifesti” kertoo progressiiviselle verkkosovellukselle sen ulkoisista ominaisuuksista, kuten väreistä ja aloitusnäytöllä näkyvän kuvakkeen ulkomuodosta.

2. Manifestin lisäksi täytyy koodata vain tiedonsiirron sekä offline-toiminnallisuudet mahdollistava JavaScript-ohjelma eli ”service worker”.

3. Kun päälle lätkäistään vielä salattu https-yhteys, ovat PWA:n rakennuspalikat valmiit.

Jaa, kuulostaa hankalalta vai? Meille tämä on helppoa, joten voit huoletta jättää teknisen osuuden Louhoksen koodiseppien harteille.

PWA:n hyötyjä ja ominaisuuksia

Progressiivisen verkkosovelluksen avulla louhit yrityksellesi mobiilikäytettävyyttä, Google-löydettävyyttä ja teknistä edelläkävijyyttä moderniin taskukokoiseen tapaan. Alla listattuna muutamia PWA:n hyötyjä ja ominaisuuksia:

+ Erinomainen käyttäjäkokemus mobiilikäyttäjille

+ Verkkosivun ja mobiilisovelluksen parhaiden puolien yhdistäminen

+ PWA saadaan toimimaan myös tietokoneella eli desktop-ympäristössä

+ Helppo tapa tuoda tietoa ja uutisia asiakkaalle

+ Tehokas Google-indeksointi eli hakukoneystävällisyys

+ Nopeampi ja halvempi projekti kuin mobiilisovelluksen kehittäminen

Pienenä miinuksena mainittakoon, että iOS-alusta ei vielä toistaiseksi tue progressiivisia verkkosovelluksia. Omppuleirissäkin on kuitenkin herätty PWA:n suosion nopeaan kasvuun, joten lienee vain ajan kysymys, milloin iPhonetkin alkavat tukea teknologiaa.

Kiinnostaako PWA eli progressiivinen verkkosovellus ja sen monet mahdollisuudet? Ota yhteyttä niin Louhoksen CTO Mikko Salminen puhuu sinut pyörryksiin.

Kiinnostuitko?

Mikko Salminen

Chief Technology Officer

Mikko Salminen

Ota yhteyttä