EN

Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointia – yrityssomen ABC

Alina Heywood

Jos yritys huutaa metsässä, mutta ei kerro siitä somessa, kuuleeko kukaan? Meidän mielestämme ei. Nykyään yrityksen, lähes toimialasta riippumatta, on oltava sosiaalisessa mediassa saadakseen tarvittava näkyvyys liiketoiminnalleen. Tässä kirjoituksessa käymme läpi kolme tärkeintä kokonaisuutta, jotka korostuvat kun toimit yrityksenä somessa.

 

Mistä suomalaiset tavoittaa?

Suosituimmat sosiaaliset mediat Suomessa vuonna 2020 olivat WhatsApp (81 %*), YouTube (77 %*), Facebook (72 %*) ja Instagram (48 %*). Suosittelemme, että yrityksesi näkyy ja kuuluu vähintään kahdessa jälkimmäisessä kanavassa, sillä sisällöntuotanto ja mainonta on niissä kanavissa helpointa ja kustannustehokkainta.

Toiminnan laajentuessa kannattaa kokeilla myös YouTubea, jonka maksettu mainonta tapahtuu Googlen työkaluilla. Muita harkitsemisen arvoisia kanavia ovat Twitter, LinkedIn sekä kovassa nosteessa oleva TikTok. Facebookin omistamasta pikaviestipalvelu WhatsAppista ei ole yritykselle suurta hyötyä markkinoinnillisesti, sillä kanava perustuu ei-julkisiin keskusteluihin, eikä siinä ole toistaiseksi mahdollisuutta maksettuun mainontaan. Toisaalta WhatsApp voi tarjota näppärän ja matalan kynnyksen kanavan yritysten asiakasviestintään.

Yksinkertaistettuna: toimimalla vähintään Facebookissa ja Instagramissa kuulut ja näyt niillä pelikentillä, joilla valtaosa suomalaisista liikkuu. Säännöllisellä sisällöntuotannolla, laadukkailla kuvilla  ja tavoitteellisella mainonnalla voimme taata yrityksesi menestyksen.

 

A: Hyvin tehty somesuunnitelma on puoli ruokaa

Ennen ensimmäisenkään somejulkaisun tekemistä kannattaa valmistella somesuunnitelma ja somestrategia. Julkaisujen tekemistä helpottamaan on etukäteen hyvä kirjata ylös mitä haluat viestiä, keille, missä kanavissa, millä tavoin ja milloin.

Somesuunnitelma

Voit suunnitella somejulkaisujasi monin eri tavoin. Helpoin tapa ylläpitää kevyttä julkaisusuunnitelmaa on hyödyntää sähköistä kalenteria, johon voit merkitä aina päivän kohdalle julkaisujen aiheet. Viikko- ja kuukausinäkymässä saat hyvän katsauksen kaikista tulevista julkaisuista. Somekalenterin lisäksi voit synkronoida sähköiseen kalenteriisi juhla- ja teemapäiväkalenterin, jolloin yksikään tärkeä päivä ei mene ohi.

Hieman vaativampaan ja perusteellisempaan suunnitteluun suosittelemme taulukkomuodossa olevaa somesuunnitelmaa, johon voit koota kanavakohtaisen erittelyn, kuukauden tavoitteet ja toistuvat teemat. Samaan tiedostoon kannattaa suunnitella maksetun mainonnan kampanjat esimerkiksi viikko- tai kuukausitasolla.

Somestrategia

Viestintä- tai somestrategia saattaa kuulostaa pelottavalta, mutta kyseessä ei aina tarvitse olla kymmenien sivujen dokumentti. Alkuun pääsee mainiosti jo yhden sivun dokumentilla, jossa vastaatte yhdessä sisältöä tuottavien kanssa seuraaviin avainkysymyksiin:

Mitä halutaan viestiä?
Miksi viestitään?
Milloin viestitään?
Missä kanavissa?
Minkä verran / kuinka usein?
Miten ja millä keinoin?
Keille viesti suunnataan?


Lisäksi voit määritellä somestrategiaasi valmiiksi avainsanoja, hashtag-aihetunnisteita ja emojeita, joita käytät toistuvasti. Näin strategiasta muodostuu oikeasti hyödyllinen ja käytännöllinen dokumentti, johon palataan säännöllisesti.

 

Sosiaalinen media yritykselleJättämällä somehommat suunnittelematta kaivat syvän sudenkuopan yrityksesi markkinoinnille.

 

B: Laadukkailla kuvilla tunnistettava brändi

Hienoksi hiotulla somesuunnitelmalla ei pitkälle pötkitä, mikäli julkaisusi eivät näytä hyvältä. Kuvia sisältävät julkaisut keräävät enemmän tykkäyksiä, reaktioita sekä kommentteja verrattuna tekstijulkaisuihin – kannattaa siis panostaa siihen, miltä yrityksesi näyttää. Kun heti alusta saakka panostat korkealaatuisiin ja ammattimaisesti otettuihin kuviin, pystyt rakentamaan yhdenmukaisen ja tunnistettavan ilmeen, joka jää mieleen.

Yleisin huoli laadukkaan kuvavirran ylläpitämisessä on se, ettei itse osaa valokuvata tai keksi mitä olisi hyvä kuvata. Saattaa tuntua työläältä, kun joutuu aina keksimään kuvituskuvia viime hetkellä ennen julkaisun tekemistä. Näin ei kannata tehdä. Rakenna itsellesi kuvapankki, ja elämäsi helpottuu! Valmiissa kuvapankissa voi olla erilaisia kuvituskuvia esimerkiksi sinusta, tuotteistasi tai toimintaympäristöstäsi. Suosittelemme sopimaan kuvauspäiviä valokuvaajan kanssa pitkin vuotta, jotta saat kuviisi eri vuodenajat ja ajankohtaiset teemat. Somesuunnitelmasta on suuri apu, kun suunnittelet kuvauspäiviä.

Varsinkin Instagramissa kannattaa pyrkiä siihen, että värimaailmasi ja ilmeesi on yhdenmukainen. Kaikki kuvat on hyvä muokata samalla tavalla, ja toistuvista, brändisi mukaisista väreistä kannattaa pitää kiinni. Suurin onnistuminen visuaalisessa somessa on se, että brändisi tunnistetaan ilman, että katsoja näkee tilisi käyttäjänimen. Tähän on mahdollista päästä suunnitelmallisella ja tavoitteellisella brändityöllä.

 

C: Sosiaalisen median mainonta yritykselle

Vaikka tuottaisit timanttista sisältöä somessa, siitä ei ole sinulle hyötyä, jos kukaan ei näe sitä. Mutta kaikkihan ovat somessa, miksei sisältöjäni näkisi kukaan? Noh, emme väitä etteikö kukaan näkisi, mutta orgaaninen eli ilmainen somenäkyvyys on nykyään harmillisen rajallista. Keskimäärin vain noin 5–10 prosenttia seuraajistasi näkee julkaisusi ilman mainostusta ja vielä pienempi osa kaikista ihmisistä, joita sisältösi ja yrityksesi todella kiinnostaa. Helppo ensiaskel somemainonnan saloihin onkin mainostaa julkaisuja ja hankkia näin sisällöillesi näkyvyyttä.

Somemainonta tarjoaa julkaisujen mainostamisen lisäksi valtavasti muitakin mahdollisuuksia. Esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnassa voit luoda kampanjoita monilla erilaisilla tavoitteilla. Kattavuuskampanjalla voit kasvattaa näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa edullisesti ja sitä kautta lisätä brändisi tunnettuutta. Liikennekampanjan avulla voit ohjata uusia ihmisiä verkkosivuillesi, ja konversiokampanjan avulla voit houkutella uudelleenmarkkinointiyleisösi suorittamaan ostoksensa loppuun verkkokaupassa. Somemainonnan tavoitteet kannattaa kuitenkin aina määritellä liiketoiminnan tavoitteet mielessä pitäen. Jos somemainonnan tavoite ei tue liiketoimintatavoitetta, saattavat mainontaan käytetyt resurssit valua hukkaan.

Yhtenä sosiaalisen median mainonnan parhaana puolena ovat tarkat kohdennusmahdollisuudet. Facebookissa ja Instagramissa voit kohdentaa mainoksiasi demografisten ominaisuuksien ja kiinnostuksen kohteiden lisäksi muun muassa verkkosivuvierailijoille, Instagram-seuraajille tai tietyn Facebook-videon katsoneille. Lisäksi mainontaa voidaan kohdentaa edellä mainittujen kaltaisille ihmisille – niin kutsutuille lookalike- eli kaksoisolentokohderyhmille.

YouTuben puolella voi edellä mainittujen kohdistustapojen lisäksi kohdistaa myös Google-mainonnasta tuttujen avainsanojen tai tietyn YouTube-kanavan perusteella. LinkedInissä puolestaan on hyvät mahdollisuudet kohdentaa mainontaa koulutuksen, työpaikan tai työtehtävän perusteella.

Tavoitteiden ja kohdennuksen lisäksi oikeiden sosiaalisen median kanavien valinta on tärkeää. Sopivat mainoskanavat tulee valita yrityksen tuotteiden ja palveluiden sekä asiakaskunnan mukaan. Yleensä useammassa kanavassa mainostamalla saavuttaa varmemmin koko kohdeyleisön kuin keskittymällä vain yhteen kanavaan. Esimerkiksi Instagram on tarvittaessa helppo ottaa mukaan Facebook-mainonnan kaveriksi, sillä mainosten luominen tapahtuu saman työkalun avulla. Toisaalta taas B2B-yritykselle hyvin soveltuvan LinkedInin lisäksi Facebook saattaakin olla kustannustehokas kanava tavoittaa lisää uusia potentiaalisia asiakkaita. Jos taas pyörität Facebookissa hyviä mainosvideoita, kannattaa samoja videoita hyödyntää myös Youtuben puolella.

 

Ei muuta kuin sosiaalisen median markkinointirattaat pyörimään!

Tuntuuko liian vaikealta? Ole yhteydessä, me hoidamme.

*Osuus 16–74-vuotiaista suomalaisista, jotka käyttävät kyseistä sosiaalista mediaa vähintään viikoittain. Lähde: DNA, Digitaaliset elämäntavat, 2020.

Kiinnostuitko?

Alina Heywood

Brand & Marketing Specialist, Copywriter (eng.)

Alina Heywood

Ota yhteyttä