EN

Verkkokauppa yritykselle

Verkkokauppoja (ja tilausjärjestelmiä) perustetaan hyvin erilaisista lähtökohdista. Useille verkkokaupan perustaminen on ensiaskel liiketoimintaan. Tässä artikkelissa ei kuitenkaan keskitytä näihin, koska siitä lähtökohdasta lähteviä kirjoituksia on verkko pullollaan. Keskitytään sen sijaan olemassa olevan liiketoiminnan verkkoon viemiseen tai verkkokaupan hyödyntämiseen olemassa olevan liiketoiminnan tukena.

Yrityksen verkkokaupan avaamiseen jo olemassa olevan liiketoiminnan yhteyteen voi olla monia syitä, kuten esimerkiksi palvelun parantaminen, myyntikanavan lisääminen ja markkina-alueen tai kohderyhmän laajentaminen. Oli syy mikä tahansa, lähes joka toimialan ostopäätöksen vaiheita on siirtynyt tai siirtyy verkkoon ja tähän kehitykseen olisi kaikkien hyvä varautua ja panostaa.

Kilpailemaan oman yrityksen toiminnan tai jälleenmyyjien kanssa?

Verkkokauppa tukee tutkitusti jo olemassa olevaa liiketoimintaa. Jopa kivijalkaliikkeet hyötyvät verkkokaupan perustamisesta, koska verkkokaupassa esitetyt tuotetiedot parantavat yleistä tuotetietoutta ja ohjaavat potentiaalisia asiakkaita fyysiseen sijaintiin. Rajoja ylittävän kaupankäynnin maailmassa on ainakin varmaa, että jos joku haluaa ostaa tuotteitasi tai palveluitasi mieluummin verkosta ja et sitä itse mahdollista niin joku muu sen varmasti tekee.

Kaupankäynnin perinteinen ketju tuotteen tuottajasta tukkuportaan kautta jälleenmyyjälle ja viimein sitä kautta lopulliselle kuluttajalle on murroksessa. Joku portaista jää pois, jos sen ainoa tarkoitus on mahdollistaa tuotteen toimitus. Portaat oikeuttavat olemassaolonsa vain tuottamalla riittävää lisäarvoa. Mikä on nykyinen paikkasi näillä portailla ja löytyisikö yrityksellesi verkkokaupasta joko mahdollisuus kattaa useampaa askelmaa tai tuottaa asemasi oikeuttavaa lisäarvoa?

On tärkeää sisäistää, että verkkokauppa on itsepalvelukanava. Jos asiakas haluaa palvelukokemuksen, joka on saatavissa vain jotain muuta kanavaa käyttäen hän varmasti tuota kanavaa käyttää. Itsepalvelukanava on kuitenkin suurella todennäköisyydellä edullisin kauppiaalle, joten sitä on järkevä suosia ja asiakkaita sen käyttäjiksi opettaa.

Yrityksen verkkokauppastrategia

Toimiiko verkossa sama suunnitelma kuin yrityksen nykyisessä toiminnassa? Todennäköisesti jotain muutoksia tarvitaan. Ehkä kaikki tuotteet eivät sovellu verkkokauppaan toimitustapojen vuoksi. Ehkä vain osa kohderyhmästä tekee ostoksia verkosta, jolloin tämän voidaan antaa näkyä suuntaamalla palvelua enemmän heidän tarpeisiinsa. Tärkeää kuitenkin olisi, että verkkokauppa myyntikanava tähtäisi muiden kanavien kanssa samaan maaliin.

Myös uuden verkkokaupan markkinointi voi vaatia uutta ajatusta. Verkossa on hyvin helppoa verrata yksittäisten tuotteiden hintoja tai hakea potentiaalisia tuotteiden toimittajia. Vaikka olisitkin jo tehnyt verkkomarkkinointia saadaksesi potentiaalisen asiakkaan tuotteittesi pariin verkon ulkopuolelle, on hieman eri asioita otettava huomioon tavoitettaessa niitä asiakkaita, joiden ostopäätös on syntymässä juuri nyt.

Missä vaiheessa ulkopuolista apua?

Yrityksen verkkokaupan toteuttaminen ja integraatiot ulkopuolisiin järjestelmiin ovat yleensä viimeistään se hetki, jolloin ulkopuoliseen apuun tartutaan. Meillä Louhoksella ollaan kuitenkin mielellään jakamassa näkemystä ja kokemusta jo siinä vaiheessa, kun pohdit edellä tarkasteltuja liiketoiminnallisia asioita ja harkitset yrityksesi liiketoiminnan laajentamista verkkoon. Herättikö kirjoitus kiinnostuksen? Ota yhteyttä ja varaa maksuton konsultaatio.