Mielenterveyden keskusliitto
Ehkäisemässä syrjäytymistä aktivoivilla työpajakampanjoilla

Jotta kukaan ei jäisi yksin
Mielenterveyden keskusliitto järjesti syksyllä 2020 kampanjan, jossa apua suunnattiin syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tueksi. Kampanjaan sisältyi kolme matalan kynnyksen harrastustyöpajaa Zoomissa ja jokaisella työpajalla oli vetäjänä nuorisojulkkis. Louhos Digital teki kampanjaan käsikirjoitukset, tuotti video- ja valokuvamateriaalit sekä hoiti kohdennetun mainonnan.
Mielenterveyden keskusliitto ja Louhos Digital saivat sujuvalla yhteistyöllä kaikki kolme netissä järjestettyä harrastustyöpajaa nopeasti täyteen – ja mainontabudjetista jäi jopa suurin osa käyttämättä. Tavoitteenamme oli saada työpajoihin mukaan noin 16–25-vuotiaille nuoria, joilla ei ole harrastusta, opiskelupaikkaa saatikka ystäviä. Nuoria, jotka ovat jo syrjäytyneet tai syrjäytymisvaarassa.
Huolellinen käsikirjoitus, vankka luottamus kaikkien tahojen kesken, mielenkiintoiset videot ja valokuvat sekä tarkkaan mietitty mainontastrategia tekivät tästä tärkeästä kampanjasta onnistuneen. Nippelitietona mainittakoon, että Louhos Digitalin koiraosakas Seppo toimi Mielenterveyden keskusliiton valitsemana Hyvän mielen lähettiläänä 2020.
Ylempi kuva: Rap-artisti Hussa, joka piti työpajan biisien kirjoittamisesta.
Alempi kuva: Sarjakuvataiteilija Max Sarin, jonka vetämässä työpajassa pohdittiin, miten tunteita voi käsitellä kuvakerronnalla.
Vaikutuin Louhoksen mutkattomasta tavasta ryhtyä toimeen ja ottaa koppi tarvittavista asioista. Projektissa meillä oli oma yhteyshenkilö, jonka lisäksi paikalla oli aina juuri käsiteltävän asian paras asiantuntija, mitä arvostan. Tieto kulki hyvin, tulimme tarpeinemme ymmärretyksi ja markkinoinnin tavoitteet saavutettiin yhdessä kirkkaasti. Tämä tiimi on rautaa, jonka kanssa uskaltaa kokeilla asioita, joita ei ole ennen tehty!
Henna-Riikka Myrskylä, vaikuttavuusviestinnän asiantuntija, Mielenterveyden keskusliitto