Digimainonnan ulkoistaminen – mitä se sisältää ja mistä hinta muodostuu?

Matti Koivisto

Jos olet yrittäjä tai yrityksenne markkinointipäättäjä, olet takuuvarmasti vastaanottanut erilaisia myyntipuheita digitaalisen mainonnan ulkoistamisesta.

Tekijöitä on tälläkin taiteen saralla joka lähtöön, eikä ainoaa oikeaa palvelumallia ole. Tässä tekstissä avaamme meidän tapaamme tehdä digitaalista mainontaa ja sitä, mihin hinta perustuu.

Selvää pläkkiä? Nappaa alta talteen esite hintatietoineen.

Lataa esite: Louhoksen digimainontapaketti

Sisällysluettelo

Miksi digimainonnan ulkoistaminen kannattaa?

Mistä ulkoistettu digimainonta koostuu?
  1. Kertaluontoiset aloitustoimenpiteet
      a. Facebook-esimerkki 1
      b. Facebook-esimerkki 2
      c. Työmäärä
  2. Kuukausittainen ylläpitotyö
      a. Tekninen toteutus
      b. Luova toteutus
      c. Miksi ylläpito?
      d. Työmäärä
  3. Mediabudjetti

Lopuksi

 

Miksi digimainonnan ulkoistaminen kannattaa?

Facebook, Instagram, Google, Youtube, LinkedIn, TikTok, Twitter, Snapchat, natiivimainonta verkkomedioissa... Digitaalisen itsepalvelumainonnan kanavavalikoima on laajempi kuin koskaan. Yritykselle oleellisten kanavien valinta ja panostusten määrittely voi olla tässä viidakossa vaikeaa, etenkin jos oma ydinosaaminen on toisaalla. Puhumattakaan itse mainonnan toteuttamisesta.

Vaihtoehdoiksi jää joko löytää kaikkivoipa guru, joka taitaa jokaisen kanavan erityispiirteet, tai digimainonnan ulkoistaminen tiimille, jossa osa-alueisiin vihkiytyneet asiantuntijat tekevät sitä, mitä parhaiten osaavat. 

Gurut ovat kiven alla ja palkka alkaa harvemmin satasista kuukausitasolla, toisin kuin ulkoistetun digimainontatiimin hinta. Tiimissä monialaiset ideat kukkivat ja tekijöille on aina varahenkilöt loman tai sairastumisen varalta. Ulkoistaminen ei myöskään sido yritystä pitkiin sopimuksiin tai suuriin sivukuluihin – kokeilemisen riskit ovat matalat.

Mistä ulkoistettu digimainonta koostuu?

Meillä ulkoistettu digimainonta koostuu kertaluontoisista aloitustoimenpiteistä, kuukausittaisesta ylläpitotyöstä ja mainostilan ostamiseen kuluvasta mediabudjetista.

 

1. Kertaluontoiset aloitustoimenpiteet

Kanavasta riippumatta mainontakumppanuus alkaa aina vakiomuotoisilla tilien perustus- tai haltuunottotöillä. Esimerkiksi Facebook-mainontaa ei voida tehdä tehokkaasti ilman Business Manager -ympäristöä, eikä hakukonemainontaa ilman Google Adsia ja Analyticsia.

Aloitustoimenpiteiden määrä ja samalla niiden hinta määräytyy lähtötilanteen mukaan. Tässä esimerkkinä vaihtoehdot Facebook-mainonnan aloittamisesta:

 

a. Facebook-esimerkki: ei perustettuja tilejä

Tyhjälle taululle syntyy usein kaunein kokonaisuus.

Aloitamme Facebook Business Managerin perustamisesta. Kyseessä on Facebook- ja Instagram-markkinoinnin hermokeskus, jonka kautta hallinnoidaan käyttäjiä, sivuja, mainostilejä, evästeitä ja toteutetaan mm. kohdennettua mainontaa. Toimitamme asiakkaalle suoraviivaiset ohjeet tilin perustamiseen, jotta ympäristön omistajuus jää asiakasyritykselle.

Tämän jälkeen asiakas lisää yhteyshenkilönsä ylläpitäjäksi tilille. Näin pääsemme viimeistelemään perustustyöt: luomme Facebook-sivun, -mainostilin ja -pikselin, teemme niille tarvittavat kytkennät, kiinnitämme verkkosivujen konversioseurannan ja valmistelemme alustavat kohderyhmät. Määritämme myös maksutavan, jolta mainostilan ostamiseen kuluva mediabudjetti veloittuu.

Teknisten säätöjen ulkopuolella valmistaudutaan myös sisällöllisesti. Kartoitamme yhdessä asiakkaan tavoitteet, joihin mainonnan avulla halutaan päästä, sekä palvelutarjonnan, jota lähdemme mainostamaan. Suunnittelemme ja kirjaamme ylös sisällölliset kärjet ja ydinviestit – luomme ikään kuin minikokoisen markkinointisuunnitelman. Jos sellainen yritykseltä valmiina löytyy, tämäkin työ luonnollisesti näppäröityy! Kokoamme myös mainontaan käytettävät kuva- ja videomateriaalit yhteen paikkaan.

 

 

b. Facebook-esimerkki: tilit valmiina

Jos yritys on aiemmin tehnyt mainontaa itse tai aiemman kumppanin kanssa, starttityöt ovat kevyemmät.

Yleensä asiakkaalta löytyy tällöin pääsy yrityksen Business Manager -tilille. Toimitamme ohjeistuksen, jolla Louhoksen yritystili lisätään kumppaniksi Business Manageriin. Tarkistamme, että kaikki on teknisesti jiirissä parhaiden käytäntöjen mukaan ja etenemme mainonnan sisältösuunnitteluun.

 

c. Työmäärä

Muiden somekanavien osalta kuvio on samankaltainen kuin aiemmissa esimerkeissä. Google-mainonnan osalta tilalle tulee osin muita toimenpiteitä, kuten kävijäseurantaan hyödynnettävän Analyticsin ja konversioseurantatyökalu Tag Managerin valjastaminen sekä hakutermejä kartoittava avainsana-analyysi.

Kanavakohtainen aloitustoimenpiteiden työmäärä asettuu useimmiten 1-5 työtunnin väliin. Jumpan jälkeen tilien omistajuus on asiakkaalla, joten yhteistyön tauotessa mainontaa voi jatkaa omatoimisesti tai jakaa oikeudet uudelle kumppanille.

Takaisin sisällysluetteloon

 

2. Kuukausittainen ylläpitotyö

Aloitustoimien jälkeen päästään itse asiaan – mainoskampanjoiden rakentamiseen. Kampanjatyö sisältää palvelupaketissamme sekä teknisen että luovan toteutuksen.

 

a. Tekninen toteutus

Kullekin kampanjalle täytyy määrittää liiketoiminnallista tavoitetta palveleva tavoite, kohderyhmät, mainosmuodot ja -sijoittelut. Moni kysymys odottaa vastausta:

Tavoitellaanko kampanjalla tunnettuutta vai suoria yhteydenottoja?

Kohdennetaanko mainokset verkkosivuilla jo vierailleille vai ehkä samankaltaiselle uudelle yleisölle?

Näytetäänkö mainoksia Instagram-tarinoissa, Facebook-syötteessä vai molemmissa?

Toteutetaanko kampanja tarvepohjaisena hakusanamainontana Googlen hakukoneessa vai kiinnostusta herättävänä Discovery-karusellimainontana?

Ohjataanko klikkaaja tietylle laskeutumissivulle vai esimerkiksi suoraan mainoksessa aukevaan lomakkeeseen?

Vaihtoehtoja on paljon, mutta ammattilaiselle valinnat ovat itsestäänselvyyksiä jo suunnitteluvaiheessa. Hyvin tehty pohjatyö tehostaa tekemistä tässäkin vaiheessa.

 

 

b. Luova toteutus

Parhaitenkin kohdennettu kampanja lässähtää ilman kiinnostavaa sisältöä. Tämä pätee etenkin mainontaan sosiaalisessa mediassa (suoraviivainen, verkkosivusisältöihin pohjaava Googlen hakusanamainonta on oma lukunsa). Meillä digimainonnan asiantuntijat taitavat tekstin ja visuaalisten valintojen salat siinä missä teknologiankin.

Mainostekstiä mankeloidessa on muistettava monta muuttujaa. Tästä kätevä muistilista tekemisen tueksi:

 

Kenelle puhut?
Toimivien mainostekstien ydin on kohderyhmän tuntemuksessa. Kun tuntee kohderyhmänsä tarpeet, halut, kiinnostuksen kohteet ja ongelmat, on mainostekstejä paljon helpompi kirjoittaa.
Millaisella äänensävyllä?
Äänensävy liittyy vahvasti kohderyhmään. Mieti, millainen äänensävy vetoaa parhaiten kohderyhmään samalla tukien brändiä. Toimiiko yleisöllesi parhaiten esimerkiksi asiatyyli vai humoristisempi ote? Kenties rennompi puhekieli nuorelle yleisölle tai ammattimainen yleiskieli asiantuntijakohderyhmälle?
Panosta aloitukseen
Aloitus on mainostekstin koukku, johon lukija joko nappaa kiinni tai josta se ui ohi. On tärkeää, että mielenkiinto herätetään heti ja että tärkein asia tuodaan heti ensimmäisessä tai viimeistään toisessa lauseessa esille. Jos lukija ei kiinnostu lukemaan tekstiä aloitusta pidemmälle, valuu hyväkin tekstikokonaisuus harakoille.
Huomioi pituus
Tukeeko mainoksen tavoitetta paremmin lyhyen ytimekäs kehotus vai polveileva tarina? Tuore kohderyhmä tarvitsee usein enemmän informaatiota ensimmäisen kontaktin hetkellä, kun taas uudelleenmarkkinointiyleisö liikahtaa napakammallakin louhaisulla.
Vältä pelkkää myyntitekstiä
Liiallinen tyrkyttäminen on luotaantyöntävää. Pahimmassa tapauksessa joku oikeasti potentiaalinen asiakas voi piilottaa kaikki mainoksesi jatkossa. Tarjoa mieluummin kohderyhmälle mielikuvia, inspiraatiota, vinkkejä ja ratkaisuja. Tulkinnanvaraakin voi jättää ja avata asian tarkemmin verkkosivuilla. 

 

Tekstiäkin tärkeämpi osa mainosta on sen visuaalinen elementti – käytännössä kuva tai video. Sen tärkein tehtävä on kaapata käyttäjän huomio, sillä nykyajan homo sapiens kohtaa päivässä tuhansia markkinointiviestejä. Esimerkiksi yhteen somesisältöön hän keskittyy keskimäärin 1,7 sekuntia.

Kuva- tai videosisältöä suunnitellessa kannattaa kiinnittää ekstrahuomiota näihin:

 

Herätä tunne
Kaikki vihan ja rakkauden väliltä toimii. Tähtää kuitenkin lähemmäs jälkimmäistä.
Laatu
Digimainoksissa ei aina tarvita huipputasoisia järkkäriotoksia, vaan asettelultaan selkeitä, visuaalisesti kiinnostavia ja riittävästi valaistuja kuvia. Hyvälaatuinen luurikin hoitaa homman, kun sitä osaa käyttää.
Kuvasuhteet
Optimaalinen kuvakoko riippuu mainoskanavasta ja mainoksen sijoittelusta. Nyrkkisääntönä esimerkiksi Facebook-mainonnassa on neliö, sillä se valtaa vaakakuvaa isomman tilan ruudusta. Pystymuotoisiin tarinamainoksiin kannattaa rakentaa koko ruudun kaappaava kokonaisuus. Googlen Display-mainonnassa kannattaa käyttää responsiivisia mainoksia, jotka muokkautuvat automaattisesti kohdesijoittelun mukaan. Näin erilaisia kuvakokoja tarvitaan vain muutama entisen miljoonan bannerin sijasta.
Tekstin määrä
Facebookilla oli pitkään ns. 20 prosentin sääntö, joka rajoitti tekstipainotteisten kuvien näkyvyyttä. Rajoitus on nykyään poistunut, mutta maltti on valttia. Tekstintäyteinen kuva ei miellytä silmää.

 

Käytämme digimainonnassa useimmiten asiakkaan toimittamia kuvia tai videoita. Tarvittaessa järjestetään mainoskuvaukset ja rakennetaan yritykselle houkutteleva kuvapankki, jota voi hyödyntää kaikessa markkinoinnissa!

 

c. Miksi ylläpito?

Kampanja jympyttää, joten jalat voi nostaa pöydälle? Harvemmin.

Toimiva digimainonta vaatii aktiivista huolenpitoa. Joskus automaattitarkistus voi hylätä mainokset aiheetta, joskus toivottuja tuloksia ei järkevän ajan sisällä lähde tippumaan. Syy voi piillä kampanja-asetuksissa, kohdennuksessa, luovassa sisällössä tai tähtien asennossa. Harjaantunut silmä löytää kehityskohdat ja kokenut käsi tekee tarvittavat muutokset. Tutkimme asiakkaidemme mainostilejä vähintään viikoittain ja optimoimme kampanjoita tarvittaessa. Mainosten sisältöjä on muutenkin syytä päivittää aika ajoin, ettei kohderyhmä kyllästy.

Meidän mielestämme asiakkaan ja palvelutarjoajan suhde perustuu luottamukseen. Mikä taas on omiaan rakentamaan luottamusta? Läpinäkyvyys ja viestintä.

Ylläpitomme sisältää kattavan kuukausittaisen raportin digimainonnan tuloksista. Raportista selviää esimerkiksi mainosten näyttökertojen, klikkausten ja konversioiden määrä asiantuntijoiden kirjallisen analyysin kera. Somemainonnan puolella raportoimme myös mm. ikäjakauma-, sukupuoli- ja sijoittelukohtaisia tuloksia. Raportoinnin yhteydessä teemme kehitystyötä datan pohjalta ja lyömme lukkoon tulevan jakson sisällöt.

Kuukauden raportointisykli on havaittu hyväksi, sillä hektisyydestään huolimatta tuloksellinen digimainonta vaatii kärsivällisyyttä ja riittävän otannan hätiköityjen johtopäätösten välttämiseksi. Kertyvä data ruokkii mainontaa automaattisesti. Lyhyempiäkin täsmäkampanjoita voidaan tietenkin toteuttaa.

 

d. Työmäärä

Kuukausittaisen ylläpidon työmäärä riippuu kampanjoiden määrästä. Kampanjakohtainen työ taas asettuu keskimäärin noin kahteen tuntiin – toisena kuukautena työtä voi olla enemmän, toisena vähemmän. Yleensä kiinteä ylläpitohinta palvelee molempia osapuolia parhaiten, mutta mainontatyötäkin voidaan tarvittaessa tehdä tuntiperusteisesti.

Takaisin sisällysluetteloon

 

3. Mediabudjetti

Kohdennettu mainostila ei valitettavasti ole ilmaista. Välttämätön osa digimainontaa on myös mediabudjetti ja sen hallinnointi.

Kampanjatyöhön kuuluu luonnollisesti sopivan mediabudjetin arviointi ja sen allokointi kohderyhmien kesken. Työhömme kuuluu tulkita, milloin mainonta toimii eli milloin rahalle saadaan vastinetta – tällöin mediabudjettia voi olla syytä korottaa. Tiedämme myös milloin sijoitus valuu hukkaan – ja mitä pitää muuttaa, ettei näin tapahdu.

Mainostilan ostamiseen kulutettava raha menee suoraan kanavaa hallinnoivalle yritykselle (esim. Facebook tai Google). Aloitustoimien yhteydessä asiakas saa valita suoraveloitetaanko mediabudjetti suoraan yrityksen maksukortilta, vai haluaako sen kuitata samalla laskulla työmme kanssa.

 

Lopuksi

Digimainonta ei ole rakettitiedettä, mutta sijoittunee työn haastavuudessa kamelinkoulutuksen ja koodaamisen välimaastoon. Sen ulkoistaminen voi silti olla yksi yrittäjän parhaista päätöksistä. Voit nukkua yösi rauhassa tietäen, että asiantuntijat pitävät huolen yrityksesi näkyvyydestä, verkkosivuliikenteestä ja liidinhankinnasta.

 

Haluatko tehdä itse?

Tartu itse toimeen vinkkiemme avulla. Koostimme parhaaksi todetut käytäntömme ja paketoimme ne muutamien sähköpostien vinkkisarjoiksi.

Tilaa maksuttomat some­mainonta­vinkit →
Tilaa maksuttomat Google-mainontavinkit →

 

Kokeillaanko kumppanuutta?

Jos haluat lähteä kokeilemaan yhteistyötä kanssamme, se on tehty helpoksi. Digimainontapakettimme on kolmen kuukauden tehostartti digitaaliseen mainontaan valituissa kanavissa. Pilotin jälkeen päätät, onko digimainonta teitä varten.

Nappaa alta esite hintojen kera!

Lataa esite: Louhoksen digimainontapaketti

Kiinnostuitko?