Digimarkkinointi Louhoksen tapaan – Samaa pas*aa, mutta paremmassa paketissa

Teemu Yliluoma

Oletko kyllästynyt käsien pyörittelyyn ja kauluspaitajargoniin? Niin mekin, ja siksi haluamme tarjota kaiken digimarkkinointiin liittyvän osaamisemme selkeässä ja helposti ymmärrettävässä muodossa.

Digimarkkinointi ei ole erityisen vaikeaa, emmekä yritä tehdä siitä sellaista. Näihin hommiin pätevät muutamat simppelit perussäännöt, jotka sisäistämällä pääsee pitkälle.

Kahlaamalla läpi tämän sivun sisällöt sinulla on keskivertoa paremmat valmiudet lähteä kehittämään yrityksesi digitaalista markkinointia – tai halutessasi voit ulkoistaa hommat valitsemallesi kumppanille.

Keittele siis kupponen kuumaa, heitä jalat pöydälle ja syvenny Louhoksen tapaan digimarkkinoida!

Digitaalinen markkinointi on monenlaisten palikoiden summa

Digitaalinen markkinointi on monipuolinen muttei erityisen monimutkainen kokonaisuus, joka pitää sisällään useissa kanavissa ja eri työkaluilla tehtäviä toimenpiteitä. Kokonaisuus toimii parhaiten, kun kaikki palaset pelaavat saumattomasti yhteen.

Toimivaa digimarkkinointia ei rakenneta yhdessä yössä, vaan se rakentuu palanen kerrallaan testailemalla erilaisia juttuja ja kehittämällä toimintaa sen perusteella. Ajan kanssa yhä useampi palikka loksahtaa paikoilleen, jolloin yrityksesi digitaalinen läsnäolo vahvistuu ja liiketoiminta pääsee kasvamaan.

1. Verkkosivut tai verkkokauppa

1a. Verkkosivusto on digimarkkinoinnin kivijalka

Vaikka tekisit rohkeinta, hauskinta, seksikkäintä ja parasta markkinointiviestintää, ei siitä ole hyötyä jos mainoksista ohjataan umpisurkealle verkkosivulle.

Verkkosivusto toimii kaiken digitaalisen pöhinän ja suhinan perustana ja keskipisteenä, johon kaikki muut markkinointiponnistelut ohjataan. Näin on sanomattakin selvää, että sivuston on oltava houkutteleva, käyttäjäystävällinen ja hakukoneoptimoitu.

Voisi luonnehtia, että verkkosivut ovat yrityksesi digitaalinen toimipiste. Kun vierailija saapuu sivustolle, mainonnan kautta tai jostain muualta, on hänen löydettävä tarvitsemansa tieto helposti ja nopeasti – suunnilleen yhtä nopeasti kuin soittamalla asiakaspalveluun tai kävelemällä infotiskille.

Innokas verkostoituminen ja laadukas sometuskin menettävät merkitystään, jos kurkistus verkkosivulle laukaisee oksennusrefleksin, eikä intohimoisimpiakaan asiantuntijablogeja jaksa kukaan lukea, jos verkkosivun käyttäjäkokemus herättää päällimmäisenä tunteena pakokauhua.

Hyvä digimarkkinointi lähtee siis aina laadukkaista verkkosivuista. Jos pitää valita vain yksi digitaalisen markkinoinnin kehitysalue, valitse verkkosivut.

1b. Tekninen toteutus takaa toimivuuden

Tekninen toteutus on avainasemassa siinä, miten kävijät kokevat verkkosivustosi. Ensinnäkin sivuston on oltava helppokäyttöinen ja navigointi sen sisällä tulee olla sujuvaa. Kävijöiden tulee löytää tarvitsemansa tiedot nopeasti ilman turhia esteitä ja ylimääräistä selailua.

Sopiva verkkosivualusta

Kun suunnittelet uuden verkkosivuston luomista tai nykyisen uudistamista, yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä päätöksistä on valita sivustollesi sopiva alusta. Verkkosivualusta toimii sivustosi perustana ja vaikuttaa siihen, kuinka hyvin sivusto palvelee käyttäjien tarpeita ja liiketoimintasi tavoitteita.

Tarvitsetko digimarkkinointisi tueksi verkkokauppaa, blogia, varausjärjestelmää tai muita erityistoimintoja? Kiinnosteleeko WordPress tai muu valmispohjainen alusta, vai etsitkö alusta loppuun räätälöityä ja käsityönä koodattua mestariteosta? Louhokselta saa muuten näitä kaikkia – lue lisää verkkoratkaisuistamme!

Rakenne ja käyttäjäkokemus

Toimiva rakenne ja laadukas käyttäjäkokemus varmistavat, että sivustolle palataan ja siellä vietetään mielellään aikaa. Selkeästi merkityt valikot, toimiva hakutoiminto ja järkevät sisäiset linkitykset voivat parantaa käyttökokemusta merkittävästi.

Responsiivisuus ja mobiiliystävällisyys

Responsiivinen suunnittelu on tärkeää, sillä verkkosivuilla vieraillaan yhä useammin eri laitteilla, kuten älypuhelimilla ja tableteilla. Sivuston on mukauduttava eri näyttökokoihin ja toimittava saumattomasti kaikilla alustoilla. Erityisesti verkkokauppojen on toimittava ensikosketuksesta tilauksen viimeistelyyn yhtä sulavasti millä tahansa laitteella.

Nopeus on valttia

Kiinnitä huomiota myös sivuston latausaikoihin. Nykyihmisen kärsivällisyys on suunnilleen nolla ja keskittymiskyky noin 0,3 sekuntia*, joten pitkät odotusajat aiheuttavat kävijöissä turhautumista ja saavat heidät poistumaan sivustolta ennen kuin he tajuavat edes käyneensä siellä. Siksi on tärkeää optimoida sivusto nopeaksi ja tehokkaaksi.

*Vuosien empiiriseen tutkimukseen ja työkokemukseen pohjautuva asiantuntija-arvio

1c. Ulkoasu hurmaa ja houkuttelee

Verkkosivujen visuaalinen ilme hoitaa puolestaan digitaalisen käyntikortin virkaa. Sivusto on yleensä asiakkaiden ensimmäisiä kohtaamisia yrityksesi kanssa, joten verkkosivuja kehitellessä kannattaa miettiä: millaisia mielikuvia haluat uusille vierailijoille luoda?

Digimarkkinoinnin näkökulmasta siisti ja nykyaikainen ilme on tärkeä osa paitsi verkkosivuston myös koko yrityksesi ensivaikutelmaa. Houkutteleva sivusto vahvistaa brändimielikuvaa, jättää ammattimaisen ja luotettavan fiiliksen sekä kannustaa potentiaalisia asiakkaita ottamaan yhteyttä.

1d. Konversio-optimointi lisää yhteydenottoja ja myyntiä

Konversio on tavoite eli toimenpide, joka verkkosivun vierailijan halutaan tekevän. Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan verkkosivun tai -kaupan rakenteeseen tai sisältöön liittyviä toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on parantaa sivuston tehokkuutta ja muuntaa vierailijat asiakkaiksi.

Konversio-optimointi on erityisen tärkeää verkkokaupoissa, koska yleensä kaupan tavoitteet ovat suoraviivaiset: Saada vierailijat tekemään tilauksia ja tuottamaan rahaa kaupalle. Muilla verkkosivustoilla tavoitteita voivat olla esim. tiettyjen alasivujen selailut, oppaan lataukset tai yhteydenotot lomakkeelta.

Yleisimpiä konversio-optimoinnin toimia ovat oikein sijoitetut toimintakehotteet ja CTA-painikkeet (Call-to-Action), joilla voidaan ohjata esimerkiksi kampanjasivulta tai blogitekstistä tekemään tarjouspyyntö. Yhteydenottoihin tarkoitettujen lomakkeiden lähetysprosenttia voidaan tehostaa mm. kysymysten oikeanlaisella asettelulla.

Verkkokaupoissa konversioihin vaikuttavat mm. hyvät kuvat ja selkeät tuotekuvaukset. Tuotesivulta on hyvä selvitä varastotilanne, toimitusaika ja muut tärkeät tilaukseen liittyvät tiedot. Tuotteen lisääminen ostoskoriin ja tilausprosessi kokonaisuudessaan on tehtävä mahdollisimman helpoksi.

Konversio-optimointi on avainasemassa verkkosivuston tehokkuuden parantamisessa. Se ei ainoastaan lisää yhteydenottoja ja myyntiä, vaan myös tekee sivustostasi houkuttelevamman ja käyttäjäystävällisemmän. Panostamalla konversio-optimointiin voit parantaa merkittävästi digimarkkinointisi kokonaistehokkuutta.

Palaa sisällysluetteloon

2. Hakukoneoptimointi

Mystinen SEO-terminologia nousee esiin yleensä ensimmäisten joukossa, kun aletaan puhua digitaalisesta markkinoinnista ja siihen liittyvästä verkkosivuston kehittämisestä. Syystäkin, sillä hakukoneoptimointi on digimarkkinoinnin keskiössä.

2a. SEO – Mitä, miksi ja miten?

Mitä?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. SEO (Search Engine Optimization) eli suomeksi hakukoneoptimointi tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan verkkopalveluun tehtäviä sisäisiä ja ulkoisia toimenpiteitä, jotka tähtäävät mahdollisimman hyviin sijoituksiin hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa liiketoimintasi kannalta oleellisilla avainsanoilla.

Miksi?

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa digimarkkinointia, koska luonnollisia hakutuloksia pidetään keskimäärin luotettavimpina, ja liikenne on yleensä mainonnan kautta haalittua liikennettä laadukkaampaa.

Hyvät hakukonesijoitukset tuovat verkkosivustolle sellaisia kävijöitä, jotka ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita yrityksesi tuotteista tai palveluista. Monet heistä ovat jo tiedonhakuvaiheessa ja kartoittavat kenties eri palveluntarjoajia, joista valitsevat lopulta mieleisensä mm. verkkosivuston ja sometilien luoman yleisvaikutelman perusteella.

Miten?

Hakukoneoptimointia voidaan tehdä karkeasti kahdella tapaa: ”konepellin alla” eli sivuston taustajärjestelmissä tehtävää teknistä optimointia, sekä tuottamalla sivustolle hakukoneoptimoituja sisältöjä, joiden tarkoitus on vastata hakijoiden tarpeisiin ja ohjata sitä kautta uutta liikennettä sivustolle.

Ennen varsinaisen optimoinnin aloittamista tehdään yleensä avainsana-analyysi, jonka avulla osataan optimoida oikeita hakusanoja ja varmistutaan siitä, että optimointi on luonnollista jatkumoa muille digimarkkinoinnin toimenpiteille.

2b. Avainsana-analyysillä alkuun

Ennen hakukoneoptimointia on selvitettävä, millaisia avainsanoja kohdeyleisösi käyttävät ja kuinka paljon eri hakusanoilla ja -termeillä on kilpailua. Kilpailutilanne vaikuttaa siihen, kuinka hyvät mahdollisuudet sivullasi on sijoittua luonnollisten hakutulosten kärkeen. Helpointa sijoittuminen on silloin, kun avainsanalla on paljon hakuja mutta vähän kilpailua.

Avainsana-analyysin tekemiseen löytyy hyviä ilmaisiakin ohjelmia, kuten Serprobot SERP Checker. Lisäksi apuna voi käyttää hakukoneita kirjoittamalla hakukenttään osia erilaisista hakutermeistä ja katsoa, millaisia termejä esim. Google ehdottaa.

Kilpailutilannetta ja potentiaalisia avainsanoja voi hahmottaa paremmin laatimalla vaikkapa Excel-taulukkoon oman avainsanasuunnitelman, joka sisältää A) liiketoiminnan kannalta tärkeimmät avainsanat B) niiden volyymit C) oman sivuston nykyiset sijoitukset kyseisillä avainsanoilla. Selkeän suunnitelman avulla on helppo määrittää, mihin avainsanoihin digimarkkinoinnissa erityisesti panostetaan.

2c. Tekninen hakukoneoptimointi luo perustat löydettävyydelle

Tekninen hakukoneoptimointi on keskeinen osa digitaalista markkinointia, joka keskittyy verkkosivuston rakenteen, suorituskyvyn ja teknisten yksityiskohtien optimointiin. Tällä on suuri vaikutus siihen, kuinka hakukoneet indeksoivat ja arvioivat sivustosi sisältöä. Siksi tekninen hakukoneoptimointi kannattaa huomioida jo sivuston rakennusvaiheessa, mutta optimointia voidaan tehdä myös jälkikäteen.

Metatiedot ja H1-otsikot

Yleisimpiä teknisen hakukoneoptimoinnin kohteita ovat sivuston sisäiset metatiedot, jotka kertovat hakukoneille, miten sivua ja sen sisältöä tulisi käsitellä. Hakutuloksissa nousevat esiin sivun sisältämät metaotsikot ja -kuvaukset, jotka poimitaan sisällöistä ja otsikoista automaattisesti, mikäli näitä tietoja ei ole syötetty manuaalisesti. Siksi metatiedoista on hyvä löytyä sisällön kannalta oleelliset avainsanat, ja näin digimarkkinointi on huomioitu jokaisella sivulla.

Tärkeimmillä sivuilla on syytä kiinnittää huomiota myös otsikoihin ja niiden tekniseen toteutukseen. Hakukoneet lukevat parhaiten sivuja, joilta löytyy yksi pääavainsanan sisältävä H1-tagin pääotsikko. Mahdolliset alaotsikot voi toteuttaa kaikki H2-tagilla, ja niihinkin kannattaa sisällyttää avainsanoja hyvän maun rajoissa. Hierarkiassa pienemmät H3- ja H4-otsikot saattavat olla tyylillisesti kivoja ratkaisuja, mutta hakukoneoptimoinnin kannalta useampi H2-otsikko on tehokkaampi vaihtoehto.

Sivuston latausajat

Verkkosivun sisältämillä kuvilla ja muilla tiedostoilla voi olla suuri vaikutus myös sivuston hakukoneystävällisyyteen. Hakukoneet suosivat nopeita verkkosivuja, ja liian suuret tiedostot ovat omiaan hidastamaan sivuston latausaikoja. Kuvat ja muut sivuston hyödyntämät tiedostot on siksi hyvä pakata mahdollisimman pieniksi, laadun kuitenkaan liikaa kärsimättä.

Kuvatiedostojen nimeäminen avainsanoilla?

Vanhan SEO-perimätiedon mukaan kuvatiedostojen nimeäminen avainsanoilla parantaa koko sivuston hakukoneystävällisyyttä, mutta tällä ei ole todellisuudessa nykyään suurta vaikutusta. Tärkeämpää on kirjoittaa kuville laadukkaat alt-kuvaukset, jotka kertovat kuvan sisällöstä mm. Googlen kuvahaun näkörajoitteisille käyttäjille. Google arvostaa laadukkaita kuvauksia ja nostaa kuvan sijoitusta hakutuloksissaan, jolloin yhä useampi käyttäjä löytää kuvien kautta sivustolle.

Teknisten virheiden korjaus

Sivuston tekniset virheet, kuten rikkoutuneet linkit, puuttuvat sivut ja väärät ohjaukset voivat vahingoittaa hakukoneiden indeksointia ja heikentää käyttäjäkokemusta. Tämä voi aiheuttaa lumipalloefektin heikentäen koko sivuston hakukoneystävällisyyttä ja häiritä esimerkiksi sivujen jakamista somekanaviin.

Digimarkkinointi aloitetaankin usein analysoimalla verkkosivuston nykytilannetta. Teknisiä virheitä ei välttämättä tarvitse kaivella suurennuslasin kanssa sivuston lähdekoodista, vaan virheiden paikantamiseen löytyy päteviä työkaluja. Louhoksella on käytössä mm. Semrush, joka analysoi sivuston toteutusta ja pisteyttää eri osa-alueiden hakukoneystävällisyyden asteikolla 1–100. Vastaavia ohjelmia löytyy moneen lähtöön – KVG, eli kato vaikka Googlesta!

2d. Optimoidut sisällöt tuovat osuvaa liikennettä

Hakukoneet käyvät tiheällä kammalla läpi teknisen puolen lisäksi myös sivuston sisältöjä. Digimarkkinoinnin näkökulmasta tärkeintä on, että valittujen sivujen sisällöt tarjoavat lisäarvoa hakukoneiden käyttäjille ja vastaavat hakukoneissa käytettäviä avainsanoja. Kun sisällöt vastaavat käyttäjien kysymyksiin ja tarpeisiin, ne lisäävät sivun hakukoneystävällisyyttä ja hakukonesijoitus paranee.

Avainsanojen määrä ja tiheys

Hakukoneet kehittyvät jatkuvasti, ja nykyään sisältöjen optimointiin pätevät eri säännöt kuin vielä muutama vuosi takaperin. Avainsanojen määrään ja tiheyteen ei ole kiveen hakattuja sääntöjä, mutta maalaisjärkeä ja pelisilmää käyttämällä pääsee pitkälle.

Hyvä ohjenuora on, että laatu korvaa määrän. Avainsanojen tulisi toistua otsikoissa ja tekstikappaleissa riittävästi mutta ei mauttoman usein. Tekstin on säilyttävä luonnollisena ja helposti luettavana. Liiallisesta avainsanojen viljelemisestä hakukonesijoitus vain huononee, tai pahimmassa tapauksessa sivua ei indeksoida ollenkaan. Unohda siis takavuosien avainsanaspämmäys, sillä se on huonoa digimarkkinointia.

Kirjoitushetkellä sopiva avainsanojen tiheys on noin 1–2 prosenttia kokonaistekstimäärästä. Arvio on suuntaa antava, ja myös enemmän tai vähemmän avainsanoja sisältävät artikkelit voivat menestyä. Mitä enemmän avainsanoilla on kilpailua, sitä paremmin optimoitu sivun täytyy olla sijoittuakseen hakutulosten kärkipäähän.

Tekstien muotoilu ja sisältöjen pituus

Hakukoneet tykkäävät siitä mistä hakijat tykkäävät. Ja hakijat tykkäävät laadukkaasta sisällöstä. Mitä paremmin kirjoitettua ja helposti luettavaa sisältöä sivullasi on, sitä paremmat laatupisteet se saa hakukoneiden silmissä. Laadukkaan sisällön parissa vietetään luonnollisesti myös enemmän aikaa, joka viestittää hakukoneille, että tätä sivua kannattaa suositella muillekin.

Sisältöjen luettavuuteen ja laatuvaikutelmaan vaikuttavat mm. oikeinkirjoitus, kappalejaot, väliotsikoinnit, tekstipalstojen leveys ja moni muu asia. Kun kokonaispaketti on kunnossa, sivun parissa viihdytään ja laadukkaita sisältöjä halutaan ahmia lisää.

Etenkin runsaasti kilpailluilla avainsanoilla myös tekstisisältöjen pituudella on väliä. Jos samasta avainsanasta kilpailee kaksi laadukasta ja hyvin kirjoitettua artikkelia, yleensä laajempi ja kattavampi kokonaisuus vie pidemmän korren.

Toim. Huom. Tämän sivun tavoite on nousta Googlen hakutulosten kärkikahinoihin hakutermeillä ”Digimarkkinointi” ja ”Digitaalinen markkinointi”. Olemmeko onnistuneet – miten sinä löysit tämän sivun pariin?

Palaa sisällysluetteloon

3. Maksettu mainonta osana digimarkkinointia

Digimarkkinointi on oleellinen osa nykypäivän liiketoimintaa, ja sen vaikuttavuus riippuu monista tekijöistä. Yksi keskeisistä rakennuspalikoista on maksullinen digimainonta, jonka avulla voidaan nopeuttaa näkyvyyden kasvattamista ja saavuttaa välittömiä tuloksia.

Maksullinen tai maksettu mainonta viittaa mainontaan, jossa yritys maksaa mainospaikasta saadakseen näkyvyyttä eri digitaalisissa kanavissa, kuten hakukoneissa, sosiaalisessa mediassa, uutissivustoilla, verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksissa.

Me Louhoksella puhumme usein myös kohdennetusta digimainonnasta – termi tuntuu loogiselta, koska digitaalinen mainonta on tarkemmin kohdennettavissa kuin käytännössä mikään muu mainonnan muoto. Kohdentamisesta lisää alempana.

3a. Digimainonnan muodot ja kanavat

Tuntemalla maksetun mainonnan kanavat ja muodot voit suunnitella digimarkkinointisi tueksi kampanjakokonaisuuksia, jotka palvelevat parhaiten omia tavoitteitasi.

Erilaisia mainoskanavia ja -muotoja voidaan hyödyntää myös kausiluonteisesti. Sesonkiaikoja saattaa palvella parhaiten myyntitavoitteella tehtävä uudelleenmarkkinointi, ja hiljaisempina kausina voi toimia parhaiten tunnettuutta lisäävä kattavuusmainonta.

Hakukonemainonta/hakusanamainonta (SEM)

Hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) tarkoittaa mainostamista hakukoneiden, eli yleisimmin Googlen, hakutuloksissa. Käytännössä mainostaja maksaa Googlelle siitä, että oma verkkosivu nousee hakutulosten kärkeen liiketoiminnan kannata oleellisilla hakusanoilla. Hakusanamainokset voivat näkyä mm. ennen luonnollisia hakutuloksia tai hakusivun alaosassa.

Hakusanamainonta on digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan keskiössä, sillä oikeanlaisella mainonnalla saat omat tuotteesi ja palvelusi näkyviin juuri tärkeimmällä hetkellä: Silloin, kun kohdeyleisösi tarve on suurin ja potentiaaliset ostajat kartoittavat eri palveluntarjoajia. Siksi hakusanamainonnasta voi olla perusteltua maksaa useitakin euroja per klikkaus, vaikka ajatus kuulostaisi ennakkoon hurjalta.

Hakusanamainonnan hinta riippuu monesta eri osatekijästä, joista tärkeimpänä avainsanojen kilpailutilanne. Mitä useampi mainostaja käyttää samoja avainsanoja, sitä enemmän hakutulosten kärkipaikka kustantaa. Google myös arvioi mainostajan verkkosivuston ja antaa mainoksen laskeutumissivulle laatupisteet – parhaiten avainsanaa vastaava sivu saa eniten laatupisteitä ja ansaitsee etua hintakilpailussa.

Display- eli näyttömainonta

Display- eli näyttömainonta tarkoittaa verkkosivustoilla ja sovelluksissa näytettäviä kuvamainoksia ja muita visuaalisia mainosmuotoja. Näyttömainonnan tunnetuin edustaja lienee Googlen Display-mainonta, eli Google Ads -työkalulla toteutettava bannerimainonta.

Display-mainonta tavoittaa yleensä verrattain laajan yleisön, ja mainokset näkyvät monipuolisesti eri verkkosivustoilla, sovelluksissa ja muilla digitaalisilla alustoilla. Siksi mainosmuotoa käytetään usein tunnettuuden lisäämiseen tähtäävässä mainonnassa, mutta se soveltuu hyvin myös myyntivetoiseen uudelleenmarkkinointiin verkkosivun vierailijoille.

Somemainonta

Suurimmat sosiaalisen median alustat tarjoavat omat mainostyökalunsa. Näitä ovat mm. Meta Business Manager (Facebook ja Instagram), Twitter Business (nyk. X), LinkedIn Campaign Manager ja TikTok Ads. Työkalujen avulla voidaan näyttää kohdennettuja mainoksia reaaliaikaisesti kyseisen somepalvelun käyttäjille.

Somemainonnassa riittää valinnanvaraa kanavien lisäksi myös erilaisissa mainosmuodoissa. Työkalupakista löytyy mm. brändin tunnettuutta lisäävää kattavuusmainontaa, videomainontaa, verkkosivulle kävijöitä ajavaa liikennemainontaa sekä yhteystietoja suoraan mainoslomakkeella keräävää liidimainontaa. Tärkeintä on valita omaan digimarkkinointiin parhaiten istuvat mainoskanavat ja -muodot.

Mainonnan tavoitteiksi voidaan asettaa myös vaikkapa sometilistä tykkääminen, tapahtumakutsuun vastaaminen tai jokin verkkosivulla tehtävä toimenpide kuten yhteydenottolomakkeen lähettäminen. Verkkokaupat voivat tehdä dynaamista luettelomainontaa siten, että mainoksiin nostetaan käyttäjän viimeksi selaamia tai ostoskoriin lisäämiä tuotteita. Tuttu ilmiö? Kyllä, kaikki tämä on mahdollista myös sinun yrityksellesi.

Maksetulla mainonnalla voidaan vaikuttaa myös somekanavien orgaaniseen pöhinään. Mainostilan myyminen on somepalvelujen tärkein tulonlähde, ja siksi etenkin yrityskäyttöön tarkoitettujen tilien julkaisut tavoittavat yhä vähemmän porukkaa orgaanisesti (keskimäärin vain noin 5–10 prosenttia Facebook-sivun seuraajista näkee julkaisun ilman mainostamista). Siksi yrityssivua pyörittävän kannattaa harkita tärkeimpien julkaisujen tehostamista mainosrahalla.

Videomainonta

Videomainonta on nimensä mukaisesti digimainontaa, jonka keskiössä ovat videot. Suurin ja yleisin videomainonnan kanava on YouTube, mutta videopainotteinen mainonta on kasvattanut viime vuosina rooliaan myös somekanavissa, joissa päätään ovat nostaneet erityisesti lyhytvideot, kuten Instagramin tarinat ja kelat (engl. Stories ja Reels).

Videot ovat oivallinen keino välittää digimarkkinointiin valittuja viestejä ja tarinoita. Laadukas video sitouttaa, herättää tunteita ja saa aikaan vuorovaikutusta. Videomainonnalle tyypillisiä sisältöjä ovat klassiset mainoselokuvat, tuote- ja yritysesittelyt, opetusvideot, huumorivideot – ja oikeastaan mikä tahansa omaa kohdeyleisöä puhutteleva videomateriaali. Videot toimivat maksetun mainonnan lisäksi mainiosti myös orgaanisissa sisällöissä.

Natiivimainonta

Digitaalinen markkinointi elää ja muuttuu jatkuvasti, ja yksi mielenkiintoisista sekä kovaa vauhtia yleistyvistä digimarkkinoinnin muodoista on natiivimainonta. Yleisimmin natiivilla tarkoitetaan uutissivustoilla ja verkkomedioissa näytettäviä mainoksia tai mainosartikkeleita, jotka sulautuvat kyseisen sivuston omiin mediasyötteisiin.

Natiivimainonnassa ei sinällään ole mitään uutta, ja monet isot mediatalot ovat jo vuosikausia tarjonneet omia natiivimainonnan pakettejaan. Tällaiset ratkaisut ovat usein mittavia projekteja, joissa palveluntarjoajan omat asiantuntijat suunnittelevat ja rakentavat kampanjakokonaisuuden avaimet käteen -periaatteella. Hintalappuakin toki kertyy, sillä mainonnan kattavuus on kohdillaan, sisältö laadukasta ja toteutuksesta vastaa joukko alan ammattilaisia.

Nykyään natiivimainonta on mahdollista myös itseostopalvelujen kautta, joiden avulla kampanjat ja mainossisällöt voi rakentaa itse, ja näin on mahdollista säästää merkittävästi kustannuksissa. Tässä tapauksessa puhutaan mainonnan ohjelmallisesta ostamisesta, ja tällaisia natiivimainonnan itseostopalveluita ovat mm. kotimaiset Readpeak sekä Sanoma Ad Manager.

Natiivimainonta eroaa sisällöiltään muista mainosmuodoista. Natiivimainonnan artikkelit voivat ottaa kantaa vaikkapa johonkin ajankohtaiseen aiheeseen ja esitellä aihetta oman tuotteen tai palvelun näkökulmasta. Vaikka mainosartikkelin tarkoitusta voidaan pitää puhtaasti kaupallisena, tarjoaa laadukas natiivimainonta myös aidosti lisäarvoa lukijalleen.

Kun lukija saadaan vangittua natiiviartikkelin pariin, on siinä kohtaa myös mainonnan sitouttavuus aivan eri tasolla kuin muissa mainosmuodoissa. Kumman uskot olevan lähempänä ostopäätöstä, somemainoksesta sivustolle päätynyt satunnaisklikkailija vai useamman minuutin natiiviartikkelin parissa viettänyt lukija?

3b. Kaiken kattavat kohdennusmahdollisuudet

Maksettu digimainonta mahdollistaa tarkemman kohdentamisen kuin mikään muu mainonnan muoto. Käytännössä vain mielikuvitus on rajana, ja yhdistelemällä eri mainoskanavia ja -muotoja sekä kohdennuksia harjaantunut mainosseppä tavoittaa oikeat ihmiset, oikeaan aikaan ja oikeanlaisella viestillä.

Mainoskanavasta riippuen kohdennuksina toimivat mm. somekäyttäytymisen perusteella kerätyt kiinnostuksen kohteet, ikä- ja sukupuolijakaumat sekä alueellinen sijainti jopa noin kilometrin tarkkuudella. Tällaiset yleisluontoiset kohdennukset toimivat silloin, kun halutaan etsiä uusia yleisöjä tai laajentaa nykyisiä kohderyhmiä.

Mainontaa voidaan myös kohdentaa uudelleen esim. oman verkkosivun vierailijoille, somejulkaisuihin reagoineille tai suoraan nykyisille asiakaslistoille. Uudelleenmarkkinointi on tehokas työkalu, kun pyritään taivuttelemaan verkkosivun kävijöitä yhteydenottoon tai muuntamaan verkkokaupan satunnaisselailijat ostajiksi.

Lisäksi omista tärkeimmistä yleisöistä voi luoda kaksoisolentokohderyhmiä, eli samankaltaisia henkilöitä kuin nykyiset asiakkaat, someseuraajat ja verkkosivuvierailijat. Meiltä usein kysytään, että eikös tuo ole jo vähän pelottavaa? Onhan se, mutta digimarkkinointia tekevän näkökulmasta niin ihanaa!

3c. Rahalla saa nopeita tuloksia muttei pikavoittoja

Toisin kuin hakukoneoptimoinnin kaltaisilla pitkän aikavälin toimenpiteillä, maksetulla mainonnalla tavoitellaan tuloksia nopeasti. Parhaimmillaan mainonta voikin alkaa tuottaa rahnaa välittömästi käynnistämisen jälkeen, mutta Louhoksen suositus on silti suhtautua digimainontaan ennemmin kestävyysurheiluna kuin pikajuoksuna. Parhaiten mainonta toimii, kun se suunnitellaan jatkuvaksi ja kiinteäksi osaksi muuta digimarkkinointia.

Kun mainostilillä painetaan julkaisunappulaa, mainokset käyvät läpi automaattisen tarkastuksen, jonka tarkoitus on seuloa joukosta huijaukset ja muut väärinkäytökset. Rehelliset toimijat ja oikeat sivustot hyväksytään useimmiten minuuteissa ja viimeistään muutaman tunnin kuluessa. Voidaan siis todeta, että mainokset alkavat näkyä heti – ja toimivat mainokset alkavat myös toimia heti.

Vaikka näyttökertoja ja klikkejä alkaisi kertyä nopeasti, on syytä muistaa, että digimainonnan parhaita puolia ovat jatkuva kehittäminen ja tehostaminen kerätyn datan perusteella. Järkevintä on aloitella mainontaa maltillisella budjetilla ja lisätä kierroksia myöhemmin. Parhaisiin tuloksiin aletaan päästä vasta kun on testailtu, mikä toimii omalle kohderyhmälle parhaiten.

3d. Testaus ja optimointi ovat digimainonnan keskiössä

Digimainonta tarjoaa avaimet erittäin tehokkaaseen ja tarkasti kohdennettuun digimarkkinointiin, mutta ei oikotietä onneen. Vaikka olisi houkuttelevaa käynnistää kampanjat ja heittää jalat pöydälle, se ei valitettavasti yleensä riitä. Parhaisiin tuloksiin aletaan päästä ajan kanssa kärsivällisen testauksen ja optimoinnin perusteella. Näin voidaan myös varmistaa, että rahalliset panostukset tuottavat parhaan mahdollisen tuloksen, eikä mainosbudjettia heitetä sinne kuuluisaan Kankkulan kaivoon.

Jargoniin taipuvaiset tykkäävät puhua A/B-testauksesta, mutta meillä Louhoksella puhutaan yleensä vaan testailusta. Nimestä riippumatta kyseessä on tärkeä prosessi, jossa eri mainosversioita vertaillaan keskenään tarkoituksena selvittää, mikä toimii parhaiten.

Testata voidaan käytännössä kaikkea: erilaisia mainoskuvia ja -tekstejä, otsikoita ja alaotsikoita, toimintakehotteita ja CTA-nappuloita, kohdennusasetuksia sekä kampanjamuotoja. Monista mainostyökaluista löytyy sisäänrakennettuja A/B-testausmahdollisuuksia, mutta yhtä hyvin voi toimia kaksi rinnakkain rakennettua mainosjoukkoa tai mainosta, jotka kilpailevat keskenään samasta mainosbudjetista.

Tiivistettynä: Testailutapoja on monia, mutta tärkeintä on, että testailet. Testauksen avulla opit, mikä resonoi parhaiten oman yleisön kanssa, ja voit optimoida omaa digimarkkinointiasi datan perusteella. Loppuu se arvailu!

Palaa sisällysluetteloon

4. Orgaaniset sisällöt ja muu viestintä

Käytännössä kaikki, mitä yrityksestäsi ulospäin viestit, on tavalla tai toisella sisällöntuotantoa. Pelkillä tuotejulkaisuilla tai peiliselfieillä harvemmin saat yleisön mielenkiintoa heräämään, ja siksi aidosti kiinnostavaan sisältöön kannattaa panostaa. Jokainen tekemäsi julkaisu on osa suurempaa digimarkkinoinnin kokonaisuutta.

Viittaamme tässä osiossa sisällöntuotantoon ja viestintään, jota tehdään ilman maksettua mainontaa. Orgaanisilla sisällöillä sitoutetaan ja luodaan vuorovaikutusta nykyisten yleisöjen ja/tai uusien potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Tämä tapahtuu tuottamalla kiinnostavaa, hyödyllistä ja informatiivista sisältöä yrityksen kanaviin.

4a. Verkkosivun sisällöntuotanto

Huolellisesti harkittu ja laadukas sisällöntuotanto on avain menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. Laadukkaiden sisältöjen merkitys korostuu erityisesti verkkosivustolla, jonka tarkoitus on tarjota kävijöille kaikki olennainen tieto yrityksestäsi mahdollisimman houkuttelevassa muodossa.

Verkkosivun sisällöntuotannon voi jakaa karkeasti kahteen osioon: Kiinteisiin verkkosivuteksteihin sekä vaihtuviin tai lisättäviin sisältöihin kuten blogeihin, uutisiin ja asiantuntija-artikkeleihin. Kiinteät verkkosivutekstit vastaavat sivuston sulavasta käyttökokemuksesta ja ohjaavat kävijöitä osiosta toiseen, kun taas uusilla sisällöillä voidaan tarjota lisäarvoa lukijoille ja vaikuttaa sivuston hakukonelöydettävyyteen.

4b. Somekanavien ylläpito

Vanhan liiton markkinointijäärät, nyt tarkkana! Läsnäolo sosiaalisen median kanavissa ei ole yritykselle pakollinen paha, vaan erinomainen mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa omien yleisöjen kanssa. Ja oleellinen osa yrityksesi digimarkkinointia. Parhaassa tapauksessa saatat siinä sivussa tehdä vaikutuksen ja sitouttaa myös uusia kohderyhmiä.

Olipa kyseessä rakennusfirma, asianajotoimisto tai kuluttajaverkkokauppa, somea ei pidä vääntää hampaat irvessä. Parhaiten someyleisöihin puree rennon asiallinen meininki, mutta toki someviestinnän on hyvä mukailla muuta firman viestinnässä käytettävää äänensävyä. Pelkkä hassuttelukin voi pidemmän päälle väsyttää, ja parasta on kehittää itselle sopiva linja viihteellisen ja informatiivisen sometuksen välillä.

Somekanavia kannattaa ehdottomasti hyödyntää esim. uusien tuotteiden, palvelujen ja tarjouskampanjoiden esille tuomiseen. Myyntiluukutuksen ohella kannattaa silti julkaista muutakin. Parhaat sisällöt syntyvät usein firman arjesta ja ”kulissien takaa”. Aina ei myöskään mene kaikki nappiin, mutta ihmisiähän tässä vaan ollaan. Virheet ovat inhimillisiä ja niiden esiin nostaminen voi herättää ihan uudenlaista luottamusta someseuraajissa.

Tuntuuko somekanavien ylläpito ja säännöllinen julkaiseminen työläältä?

Helpotusta voi hakea suunnittelemalla itselleen vuosikellon eli julkaisukalenterin. Kalenteriin voi miettiä ennakkoon muutaman julkaisuteeman, kuten 1. Tuotteet ja tarjoukset, 2. Tietoiskut, 3. Talon tervehdykset/henkilöstöesittelyt ja 4. Huumorijulkaisut. Aikatauluttamalla teemat vaikkapa vuoroviikoille yritykselläsi on jo kasassa kelpo raamit julkaisujen suunnitteluun. Julkaisut voi myös tehdä ja ajastaa etukäteen, esim. kuukaudeksi kerrallaan, ja näin homma pysyy säännönmukaisena.

Haluatko päästä tosi helpolla? Ulkoista somekanavien ylläpito Louhokselle!

4c. Uutiskirje ja sähköpostimarkkinointi

Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi ovat keskeinen osa etenkin suurempien yritysten digimarkkinointia, tarjoten sekä suoran yhteydenpitokanavan nykyasiakkaisiin että potentiaalisen myyntikanavan uusien asiakkaiden kosiskeluun.

Huolelliset pohjatyöt kantavat hedelmää

Valitettavan usein sähköpostimarkkinointi on viimeisiä yksittäisiä palikoita, joita digimarkkinoinnin kokonaisuudessa aletaan kehittää. Loogista sinänsä, sillä usein alkuun halutaan panostaa mahdollisimman näkyviin, konkreettisiin ja suoraviivaisiin markkinointiratkaisuihin. Mutta jos asiaa mietitään pintaa syvemmältä, sähköpostimarkkinoinnin pitäisi päinvastoin olla heti ensimmäisten toimenpiteiden joukossa liiketoiminnan alkumetreiltä lähtien.

Helpoin tapa kerätä kontakteja postituslistalle on uutiskirjeen tai tarjouslehden tilausmahdollisuus verkkosivun kautta. Tilausta voi tarjota luontevasti esim. blogitekstien yhteydessä tai vaikkapa ponnahdusikkunan muodossa sivustoa pidempään selanneille. Homma on helposti automatisoitavissa siten, että tilaajat liittyvät valitulle postituslistalle ja heille lähtee automaattinen tervetuloviesti. Verkkosivuliikenteen lisääntyessä myös tilaajia alkaa kertyä.

Sähköpostimarkkinointialustan voi myös integroida oman CRM- eli asiakkuushallintajärjestelmän kanssa, tai kontakteja voi lisätä listoille manuaalisesti. Ennen kuin huomaatkaan, hyvin hoidetut pohjatyöt alkavat tuottaa hedelmää, ja sinulla on sähköpostin päässä mukava määrä vähintäänkin puolilämmintä yleisöä valmiina vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia.

Sähköpostimarkkinointi on kestävyyslaji

Alkuun homma voi tuntua turhalta, jos listoilla on vain muutama kontakti. Eihän niin pienelle yleisölle kannata mitään viestittää? Höpöhöpö, kyllä kannattaa. Vastaanottaja ei sitä tiedä, vaikka hän olisi viestin ainoa lukija. Sähköpostissa voi silti luoda vaikutelman, että olet julkaisemassa maailmanluokan tarjousta suurelle yleisölle – ja luonnollisesti tuotteita on tarjolla vain rajallinen määrä, joten nyt kannattaa toimia nopeasti.

Myyntiluukutuksen lisäksi sähköpostimarkkinointi tarjoaa oivallisen työkalun sisäiseen viestintään sekä nykyasiakkaiden hoivaamiseen. Vanhat luottoasiakkaat ansaitsevat kenties tiedon yritystäsi koskevista muutoksista, uusista tuotteista tai tarjouksista ennen virallisia julkaisuja verkkosivulla ja somekanavissa. Näin voit entisestään vahvistaa heidän luottamustaan ja sitoutumistaan yritykseesi.

Louhoksen suositus on, että jokaisen konsernin, yrityksen ja yksinyrittäjän kannattaa kerätä sähköpostilistaa ja tehdä sähköpostimarkkinointia. Keinoja on monia, mutta jos sähköpostimarkkinointia ei hyödynnetä ollenkaan, heitetään hukkaan valtava markkinointipotentiaali, joka vain tehostuu ja paranee ajan kanssa. Jos et vielä käytä sähköpostia minkäänlaiseen markkinointiin, aloita jo tänään!

Kaipaatko neuvoja sähköpostimarkkinointiin? Ota yhteyttä!

Palaa sisällysluetteloon

Kaikki yrityksesi digitaalinen viestintä on digimarkkinointia

Helppo nyrkkisääntö: Kaikki viestintä, mitä yrityksesi digikanavista lähtee ulos, on digitaalista markkinointia. Jokainen viesti, joka julkaistaan yrityksesi kanavissa, on myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten brändisi nähdään ja koetaan. Pitämällä tämän mielessä olet oikealla tiellä ja voit välttää pahimmat sudenkuopat.

Olivatpa kyseessä verkkosivutekstit, blogit, asiantuntija-artikkelit, someviestit tai sähköpostit, kannattaa niihin suhtautua vakavuudella, muttei niiden tekemistä kannata ottaa liian vakavasti. Jostain pitää aloittaa, joten ryhdy rohkeasti hommiin ja muista pitää hauskaa matkan varrella – se näkyy varmasti lopputuloksessa. 🧡

“Parasta digimarkkinointia on tehty digimarkkinointi. Ota yhteyttä niin laitetaan hommat tulille!”
Louhoksen markkinointisepät