Facebook-arvonnan ja Instagram-arvonnan säännöt

Aarne Manneri

Facebook-arvonnan ja Instagram-arvonnan säännöt | Louhos

Sosiaalisen median arvontoja tehdään sekä yritysten omilta tileiltä että kaupallisen yhteistyön merkeissä. Välillä arvonnan tekijältä näyttää tosin unohtuneen tarkistaa, että milläs tavalla sitä sosiaalisessa mediassa saikaan arpalippuja jaella?

Louhos ojentaa tähän pulmaan auttavan kätensä. Tässä blogitekstissä kerrotaan tiiviisti ja esimerkkejä käyttäen, miten arvonta tehdään oikein ja pykälien mukaan. Arvontojen lisäksi yrityksen digipresenssiin vaikuttavat muun muassa kunnolla tehdyt verkkosivut sekä somemainonnan ammattimaisuus, mutta keskitytään nyt arvontaan.

Sisällysluettelo

Siirry tästä klikkaamalla kyseiseen osioon.

1. Facebook-arvonta vai Facebook-kilpailu?
2. Aina ja kaikkialla pätevät säännöt
3. Vapaaehtoiset, mutta elämää helpottavat säännöt
4. Facebook-arvonnan säännöt
5. Instagram-arvonnan säännöt
6. Arvontojen verotus

 

Mikäli haluat veikeän verbaalisen akrobatian sijaan lukea sääntöjä kankealla kapulakielellä, löytyvät alkuperäiset säännöt seuraavista linkeistä:

 

1. Facebook-arvonta vai Facebook-kilpailu?

Suosittelemme vahvasti käyttämään aina sanaa ”arvonta”, kun voittaja valitaan sattuman perusteella. ”Kilpailu” on juridisesti vähän eri juttu, koska silloin pitäisi määritellä tarkasti voittoon oikeuttava tieto tai taito ja sen mittaustapa.

 

2. Aina ja kaikkialla pätevät säännöt

Seuraavat asiat on kerrottava arvonnan yhteydessä sekä Facebookissa että Instagramissa.

Arvonnan järjestäjä

Arvonnassa on yksiselitteisesti ilmaistava, kuka on arvonnan järjestäjä. Varsinkin kaupallisen yhteistyön merkeissä voi välillä jäädä epäselväksi, onko arvonnan järjestäjä jokin vaikuttajapersoona vai esimerkiksi elintarvikeyritys. Tämän selkeä viestiminen on tärkeää, jotta tiedetään, kuka kantaa arvonnasta kaiken vastuun, ja kuka on verovelvollinen arvonnan palkinnoista (veroista tarkemmin tekstin lopussa).

Arvonnan ajankohta ja osallistumisaika

Arvonnan järjestäjän on kerrottava arvonnan julkistamisen yhteydessä, milloin arvontaan voi osallistua. Selkeyttä voi lisätä ilmoittamalla erillisen arvontapäivän.

Miten voittajalle ilmoitetaan

Osallistujille on kerrottava, miten arvonnan voittaja saa tietää voitostaan. Otetaanko häneen yhteyttä esimerkiksi yksityisviestillä, vai julkaistaanko hänen nimensä uudessa päivityksessä tai kommentissa?

Somejätin vastuunvapautus

Facebookin ja Instagramin arvontasäännöissä lukee, että

Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook/Instagram kaikesta vastuusta.
Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook/Instagram sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin/Instagramiin.

Arvontojen julkaisutekstiin saatetaan esimerkiksi kirjoittaa, että ”Facebook ei ole mukana arvonnassa.” Tämä tiivistys välittää kyllä sääntöjen idean melko hyvin, mutta ei kuitenkaan ole aivan kuten säännöissä vaaditaan. Periaatteessa Facebook siis voisi poistaa tällaisen julkaisun sääntöjen vastaisena, mutta todennäköisyys tälle on melko pieni.

Varman päälle on kuitenkin hyvä pelata. Koko vastuunvapautusloru on siis hyvä kirjoittaa auki arvonnan sääntöihin. Tällöin arvonnasta kertovasta somepäivityksestä tosin tulee helposti pitkä ja kankea. Säännöt voikin vaihtoehtoisesti kirjoittaa kokonaisuudessaan verkkosivuille, joihin sitten viittaa arvontajulkaisussa. Verkkosivuille kirjoitettaviin sääntöihin mahtuu myös muuta mukavaa, jolla omaa mielenrauhaa voi tasapainottaa.

 

3. Vapaaehtoiset, mutta elämää helpottavat säännöt

Seuraavaksi luettelemme joukon sääntöjä, jotka arvonnan tekijän kannattaa itse asettaa arvonnalleen. Näiden sääntöjen lisääminen Facebookin ja Instagramin ehdottomien sääntöjen lisäksi tekee listasta jo varsin pitkän, jolloin sääntöjen kokoaminen verkkosivuille on entistäkin parempi ajatus. Näillä säännöillä arvonnan tekijä varmistaa itselleen helpomman toiminnan ja ilmoittaa etukäteen toimintatavat eri tilanteissa.

Mitä jos arvonnan voittajaan ei saadakaan yhteyttä?

On hyvä olla suunnitelma sen varalta, että arvonnan voittajaksi valikoitunut henkilö ei vastaakaan voittoilmoitukseen. Sääntöihin voi esimerkiksi kirjoittaa, että voittajan vastausta odotellaan kaksi päivää, jonka jälkeen arvonta tehdään uudelleen.

Mitä jos arvonnan kommentteihin tulee törkyä?

On ihan okei kirjata sääntöihin, että arvontaan osallistuminen voidaan evätä törkeän kielenkäytön tai muun epäsopivan toiminnan takia.

Mitä jos sääntöjä halutaan muuttaa?

”Yritys Oy pidättää oikeuden sääntömuutoksiin” on lyhyt mutta tärkeä lause, joka on hyvä olla säännöissä kaiken varalta.

Mitä jos arvonnan voittaja ei voi vastaanottaa palkintoa?

Tämä haaste voi tulla vastaan, kun arvonnan palkinto on jokin fyysinen tuote. Sääntöihin on hyvä kirjoittaa esimerkiksi lauseet:

”Järjestäjä ei vastaa toimittamisen esteistä” ja ”Arvonnan voittaja vastaa voiton hyväksymisestä aiheutuvista kuluista.”

 

Psst. Ota myös haltuun somemainonnan vinkkisarjamme

Koostimme käytännönläheiset vinkit Facebook- ja Instagram-mainontaan ja paketoimme ne sujuviksi sähköposteiksi. Tilaa ne alta, niin pääset ketterästi vauhtiin parhaat käytännöt taskussasi!

 

4. Facebook-arvonnan säännöt

Facebook on varsin tarkka sen suhteen, mitä toimintoja arvontaan osallistuvilta voi vaatia. Facebook saattaa poistaa sääntöjä rikkovat arvonnat ilman varoitusta, joten tässä on hyvä pysyä tarkkana ja kaidalla arvontapolulla.

Facebook-arvonnassa voit edellyttää osallistujalta:

  • Organisaation Facebook-sivusta tykkäämistä
  • Arvontapäivityksestä tykkäämistä tai siihen reagoimista
  • Yksityisviestin lähettämistä
  • Arvontapäivityksen kommentointia
    • Voit myös määritellä, mihin kommentin on liityttävä. Kommentointi on hyvä ohjata tuotteisiin tai palveluihin, sillä ne suuntaavat huomion yritykseesi ja sen toimintaan.

Facebook-arvonnassa on kiellettyä:

  • Edellyttää merkitsemään eli ”tägäämään” kaveri julkaisun kommenttikenttään
    • Et siis saa sanoa: ”Osallistu arvontaan tägäämällä kommentteihin kaverisi, jonka kanssa haluaisit päästä kokeilemaan palveluamme!”
    • Mutta voit sanoa: ”Osallistu arvontaan tykkäämällä tästä päivityksestä ja kommentoimalla, mitä palveluamme haluaisit kokeilla. Kenet haluaisit mukaan kokeiluun?” Tällöin kaverin mainitseminen ei ole osallistumisen ehto, vaan vapaaehtoinen vastaus kysymykseen.
  • Edellyttää jakamaan päivitystä omalle tai kaverin aikajanalle
  • Edellyttää vaihtamaan profiili- tai kansikuvaa

Esimerkkejä

Oikein:

”Arvonta! Viilenevän syksyn kunniaksi arvomme Munpipo Oy:n 100 euron arvoisen lahjakortin! Osallistu arvontaan tykkäämällä sivustamme ja kommentoimalla tähän julkaisuun, haluaisitko piposi mieluiten tupsulla, korvaläpillä vai jollain muulla somisteella? Voit myös kertoa, kuka on kaveripiirisi kovin pipopää! Arvontaan voi osallistua syyskuun loppuun asti, ja arvonta suoritetaan lokakuun ensimmäisenä päivänä. Voittajalle ilmoitetaan vastaamalla hänen kommenttiinsa. Katso arvonnan säännöt tarkemmin osoitteesta www.munpipo.fi/arvonta. Onnea kaikille arvontaan!”

Väärin:

”Arvonta!” Viilenevän syksyn kunniaksi arvotaan Munpipo Oy:n lahjakortti! Osallistu arvontaan jakamalla päivitys ja tägäämällä kaverisi, jonka kanssa haluaisit lähteä pipokaupoille! Arvonta suoritetaan lokakuussa. Onnea arvontaan!

Miksi se on väärin?

  • Päivityksestä ei käy selvästi ilmi, kuka arvonnasta on vastuussa
  • Lahjakortin summaa ei kerrota
  • Jakamisen ja tägäämisen edellytys on kielletty
  • Arvonnan osallistumisaikaa ei kerrota, eikä arvontapäiväkään ole selkeä
  • Päivitystekstissä ei vapauteta Facebookia vastuusta, eikä siinä linkata verkkosivulle, jossa tämä vastuunvapautus voisi myös olla

 

5. Instagram-arvonnan säännöt

Instagramin puolella arvontaan osallistumiselta voidaan vaatia hieman enemmän kuin Facebookin puolella. Siksi arvontaa ei välttämättä kannata julkaista identtisenä molemmissa sovelluksissa.

Instagramissa arvontaan osallistumisen ehdoiksi saa asettaa:

  • Kommentoinnin
  • Kaverin tägäämisen kommenttiin
  • Storyssa jakamisen
  • Päivityksestä tykkäämisen
  • Profiilin seuraamisen

Kiellettyä sen sijaan on virheellinen merkitseminen kuviin.

Esimerkkejä

Oikein:

”Arvonta! Arvomme kaulahuivikaveri Oy:n 100 euron arvoisen lahjakortin! Osallistu arvontaan seuraamalla profiiliamme ja tägäämällä kommenttiin kaveri, jonka kanssa haluaisit hankkia tiimihuivit! Osallistumisaikaa on syyskuun loppuun ja arvonta tehdään lokakuun ensimmäinen päivä, jolloin ilmoitamme voittajalle kommentoimalla hänen kommenttiinsa. Instagram ei ole mitenkään mukana arvonnassa. Arvonnan säännöt löydät bion linkistä, onnea arvontaan!”

Väärin:

”Arvonta! Arvomme kaulahuivikaveri Oy:n 100 euron arvoisen lahjakortin! Osallistu arvontaan seuraamalla profiiliamme ja merkitsemällä itsesi kuvaan! Ilmoitamme voittajalle lokakuun alussa, onnea arvontaan!

 

6. Arvontojen verotus

Varmasti epämieluisa juttu yrittäjälle, mutta pakollista huomioida, koska laki. Arvonnan järjestäjän on maksettava arvonnan palkinnon arvosta 30 prosenttia veroa, mikäli palkintojen kokonaisarvo ylittää kuukaudessa 166,66 euroa.

Toisin sanoen: mikäli yritys arpoo kerran kuukaudessa esimerkiksi yhden 150 euron arvoisen palkinnon, ei veroa palkinnoista tarvitse maksaa.

Tarkemmat ohjeet arpajaisveroista löytyvät esimerkiksi verohallinnon verkkosivuilta kohdasta 3.1.1.

 

Somearvonnat ovat vain jäävuoren huippu menestyksekkäässä yritysviestinnässä. Perehdy seuraavaksi laajemmin Louhoksen tapaan tehdä digimarkkinointia!

Kiinnostuitko?