EN

Facebook Business Manager kädestä pitäen

Teemu Yliluoma

Somemainonta on monen yrityksen markkinoinnille kuin aurinkorasva rantaturistille: sitä käytetään hieman varoen, mutta kokonaan ilmankaan on vaikeaa olla. Facebook Business Manager puolestaan on yksi tärkeimmistä somemainonnan työkaluista. Lue Louhoksen ohjeet Business Managerin käyttöön!

Oletko jo tehnyt yritystarinasi parhaan päätöksen luottaa yrityksesi Facebook-mainonta Louhoksen käsiin? Olit tai et, haluamme tehdä tulevan yhteistyömme mahdollisimman helpoksi. Ennen kuin voimme päästää mainospedon irti, pyytäisimme sinua tekemään pari nopeaa toimenpidettä yrityksesi omalla päätelaitteella.

Tarvittaessa luomme toki upouuden Facebook-sivun ja mainostilin puolestasi, mutta jos olet DIY-henkinen oman onnesi Seppo, voit laittaa firmasi Facebook-hommat käyntiin käden käänteessä tämän sivun ohjeilla.

Järjestämme myös tarpeiden mukaan räätälöityjä Business Manager -koulutuksia. Lue lisää! 

Vaihtuiko Business Managerisi yllättäen Business Suiteksi?

Business Suite on Facebookin yrityssivujen ja -työkalujen hallintaan tarkoitettu käyttöliittymä, jota on viime aikoina ajettu käyttöön Business Managerin rinnalle. Joissain tapauksissa vanha Business Manager -näkymä on vaihtunut varoittamatta Business Suiteksi, ja tämä on aiheuttanut hankaluuksia vanhaan käyttöliittymään tottuneille käyttäjille.

Näin vaihdat takaisin Business Manageriin

Jos haluat vaihtaa takaisin Facebookin Business Manager -näkymään, se onnistuu helposti Business Suiten vasemmalla sijaitsevan päävalikon kautta. Valikon alareunasta löytyy painike, jonka kautta Business Manager -näkymä saadaan palautettua. Katso YouTubesta löytyvä ohjeistusvideo täältä.


1. Mikä ihmeen Facebook Business Manager?

Jokaisen yrityksen on hyvä perustaa oma Facebook Business Manager -tili. Palvelu mahdollistaa useiden eri Facebook-sivujen ja mainostilien hallinnan kätevästi yhdestä paikasta. Se on myös tärkeä työkalu mainos- ja viestintätoimistoille, jotka hallinnoivat asiakkaidensa mainostilejä ja Facebook-sivuja oman Business Managerinsa kautta. Niin mekin teemme.

Eikö yritykselläsi ole vielä omaa Facebook-sivua?

Ei hätää, uuden FB-sivun luominen onnistuu helposti Business Managerin kautta. Jos yritykselläsi on jo entuudestaan Facebook-sivu tai mainostili, kaiken voi lisätä Business Manageriin helposti myös jälkikäteen. Ohjeet tähänkin alempana, joten maltahan vielä tovi ja jatka lukemista.

 

2. Facebook Business Manager – käyttöönotto

Business Managerin käyttöönotto on alle vartin homma – itse asiassa siihen menee noin minuutti. Tili luodaan mainostavaan yritykseen kuuluvan henkilön omilla Facebook-tunnuksilla. Tätä varten kannattaa nimetä yrityksellesi somevastaava, jolla on jatkossa pääsy yrityksen Business Manageriin ja muihin somekanaviin.

Näin otat Facebook Business Managerin käyttöön:

  1. Surffaa osoitteeseen https://business.facebook.com/overview
  2. Paina sivun oikeasta yläkulmasta nappulaa Luo tili. Pyydettäessä kirjaudu sisään henkilökohtaisilla Facebook-tunnuksillasi.
  3. Kirjauduttuasi sisään sinulta kysytään yrityksen nimi, oma nimesi sekä Business Manageriin liitettävä sähköpostiosoite. Sähköpostiosoitteen on oltava se, jota käytät yrityksen asioiden hoitamiseen. Facebook lähettää viestin sähköpostiosoitteen vahvistamista varten. Huom! Facebook ilmoittaa, jos yrityksesi sähköpostiosoitteella on luotu aiemmin Business Manager -tilejä. Tässä tapauksessa ota yhteyttä yrityksesi somevastaavaan ja pyydä häntä lisäämään sinut Business Manageriin.
  4. Lopuksi Facebook kysyy vielä yrityksesi yhteystiedot. Täytettyäsi yhteystiedot ja vahvistettuasi sähköpostiosoitteen Business Managerin määritys on valmis.

3. Business Managerin käyttö ja Yrityksen asetukset

Tehtyäsi tilin edessäsi aukeaa Business Managerin etusivu. Seuraavaksi on aika perehtyä Yrityksen asetuksiin. Yritysasetusten kautta luodaan, lisätään ja hallinnoidaan Business Managerin sisältämiä resursseja, kuten Facebook-sivuja, mainostilejä sekä henkilöitä. Voit siirtyä yritysasetuksiin etusivulta löytyvien painikkeiden kautta tai tästä.

Yrityksen asetukset voivat vaikuttaa ensisilmäyksellä hirvittävältä sivuviidakolta, mutta tätä ei kannata säikähtää. Seuraamalla ohjeitamme otat Business Managerin tärkeimmät hallintatyökalut haltuun nopeasti.

 

4. Facebook-mainostilin luominen Business Managerissa

Usein ensimmäinen askel Business Manager -tilin luomisen jälkeen on mainostilin luominen. Mikäli sinulla syystä tai toisesta on jo mainostili, voit lisätä sen Business Manageriin. Katso ohjeet mainostilin lisäämiseen kohdasta 5.

Luodaksesi uunituoreen mainostilin klikkaa yritysasetusten vasemmasta sivuvalikosta Tilit -> Mainostilit -> Lisää -> Luo uusi mainostili.

Syötä uuden mainostilin nimi, aikavyöhyke, valuutta ja määritä halutessasi maksutapa, jolta kyseisen mainostilin mainosbudjetit veloitetaan. Voit määrittää maksutavan myös myöhemmin.

Lopuksi Facebook kysyy, kenen hyväksi mainostiliä käytetään. Valitse, käytetäänkö mainostiliä oman yrityksesi tarkoituksiin vai toisten yritysten tai asiakkaiden markkinointiin.

Luotuasi Facebook-mainostilin voit liittää siihen yrityksesi Business Manageriin kuuluvia henkilöitä, joille haluat antaa käyttöoikeuden mainostiliin. Valitse henkilö ikkunan vasemmasta reunasta ja haluamasi käyttöoikeustaso oikeasta reunasta.

Tämän vaiheen voi myös ohittaa ja lisätä käyttöoikeuksia myöhemmin (ks. ohjeet ihmisten lisäämiseen kohdasta 8).

 

5. Vanhan mainostilin lisääminen Business Manageriin

Voit myös lisätä olemassa olevan mainostilin Business Manageriin. Homma toimii muuten samalla tavalla kuin uuden mainostilin luominen, mutta yrityksen asetuksista valitaan Tilit -> Mainostilit -> Lisää -> Lisää mainostili.

Vanhan mainostilin lisäämiseen tarvitset kyseisen mainostilin tunnuksen (Ad Account ID). Katso ohjeet mainostilin tunnuksen selvittämiseen kohdasta 6.

 

6. Mistä näen Facebook-mainostilini tunnuksen?

Mainostilin tunnus on numerosarja, jonka löydät helpoiten Business Managerin etusivulta mainostilin nimen alta.

Mainostilin tunnus löytyy myös yrityksen asetuksista klikkaamalla Mainostilit -> Oma mainostili -> Tunnus.

 

7. Mainostilin ja muiden käyttöoikeuksien jakaminen

Haluatko ulkoistaa yrityksesi Facebook-mainonnan tai sisällöntuotannon yhteistyökumppanillesi, kuten vaikkapa turkulaiselle digitoimistolle? Se onnistuu helposti.

Vuosien kokemuksen ja lukuisten mainosyhteistöiden perusteella olemme todenneet, että kaikkein yksinkertaisin keino jakaa käyttöoikeuksia Business Managerin resursseihin on määrittää Yrityksen kumppani. Ominaisuuden avulla voit myöntää käyttöoikeudet kerralla kaikkiin valitsemiisi Facebook-sivuihin, mainostileihin, tuoteluetteloihin ja pikseleihin.

Voit määrittää yrityksellesi kumppanin klikkaamalla yrityksen asetuksista Kumppanit -> Lisää -> Anna kumppanille resurssiesi käyttöoikeus.

Facebook kysyy kumppaniorganisaation tunnusta (Business ID). Tunnuksen saat pyytämällä yhteistyökumppaniltasi (jos he eivät osaa selvittää Business Manager -tunnustaan, kannattaa harkita toista kumppania). Syötä tunnus ja klikkaa seuraava.

Seuraavaksi voit valita, mitkä kaikki käyttöoikeudet haluat kumppanillesi jakaa. Valitse ikkunan vasemmasta reunasta resurssin tyyppi, keskeltä resurssi ja oikeasta reunasta jaettavan käyttöoikeuden taso. Klikkaa tallenna muutokset.

Nyt kumppanillasi on käyttöoikeus kaikkiin valitsemiisi resursseihin, ja yhteistyö päästään aloittamaan. Halutessasi voit määrittää eri resursseille kumppaneita myös yksitellen yrityksen asetuksista valitsemalla resurssin (esim. mainostili) ja klikkaamalla Määritä kumppaneita.

Käyttöoikeuspyyntöjen lähettäminen ja hyväksyminen manuaalisesti

Vaihtoehtoisesti yhteistyökumppanisi voi lähettää käyttöoikeuspyynnöt manuaalisesti Facebook-sivuusi tai mainostiliisi. Pyyntö tehdään yrityksen asetuksista Mainostilit -> Lisää -> Pyydä mainostilin käyttöoikeutta. Mainostilin käyttöoikeuspyyntöön tarvitaan mainostilin tunnus (ohjeet mainostilin tunnuksen selvittämiseen löydät kohdasta 6).

Toimitettuasi mainostilisi tunnuksen, kumppanisi voi lähettää pyynnön mainostilin käyttöoikeuksiin. Voit hyväksyä käyttöoikeuspyynnön yrityksen asetuksista kohdasta Pyynnöt -> Saapuneet.

Facebook-sivun käyttöoikeutta voi pyytää pelkän sivun nimen perusteella. Pyyntö tehdään yrityksen asetuksista Sivut -> Lisää -> Pyydä sivun käyttöoikeutta.

Kun sivun käyttöoikeuspyyntö on lähetetty, sen pitäisi näkyä kaikille sivun ylläpitäjille samassa paikassa kuin mainostilien käyttöoikeuspyynnöt. Jos pyyntöä ei löydy yritysasetuksista, sen voi hyväksyä myös Facebook-sivun asetuksista kohdasta Sivun roolit -> Odottavat kumppanipyynnöt.

8. Ihmisten lisääminen Business Manageriin

Mikäli yrityksesi somevipinää hoitelee useampi työntekijä, voit lisätä heidät kaikki Business Manageriin ja määrittää heille omat roolinsa. Lisää uusia työntekijöitä klikkaamalla yrityksen asetuksista Käyttäjät -> Ihmiset -> Lisää.

Facebook kysyy lisättävien ihmisten sähköpostiosoitteet ja heidän roolinsa yrityksessäsi.

Lopuksi määritetään lisättävien ihmisten käyttöoikeudet kullakin Business Managerin sisältämällä Facebook-sivulla tai mainostilillä:

9. Sittei muutako hommii!

Mikäli luit loppuun asti ja noudatit ohjeita, sinulla pitäisi olla nyt Business Manager käyttövalmiina ja keskivertoa parempi käsitys sen hallinnallisista perusominaisuuksista. Sitten onkin aika ryhtyä tekemään mainontaa!

 

10. Kiinnostaako räätälöity Business Manager -koulutus?

Koulutamme Business Managerin käyttöä yrityksen koosta ja osaamistasosta riippumatta. Kerro meille yrityksesi Business Manager -tarpeista, niin suunnitellaan yhdessä juuri teidän tarpeisiin vastaava koulutus. Lue lisää ja pyydä tarjous!

 

11. Kaikkea ei tarvitse aina tehdä itse

Louhos tarjoaa Facebook- ja Instagram-mainontaa järkevästi hinnoiteltuna ylläpitona yksin tai yhdessä Google-mainonnan kanssa. Digimainonnan pilotointiin olemme kehittäneet kolmen kuukauden digimainontapaketin, jonka aikana yrityksen verkkomainonta laitetaan rysäyksellä käyntiin.

Jos haluat ulkoistaa somemainontasi ammattilaisille, ota meihin yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Istahdetaan alas ja otetaan yrityksesi digimarkkinoinnista kaikki teho irti!

Kiinnostuitko?

Teemu Yliluoma

Digital Marketing Specialist & Copywriter

Teemu Yliluoma

Ota yhteyttä