Google Analytics 4 -pikakurssi – tässä uudistus pähkinän­kuoressa

Google Analytics 4 -pikakurssi – tämä on hyvä tietää

Verkkosivujen kävijädatan seurannan eli web-analytiikan standardiksi asemoitunut Google Analytics on keskellä historiansa suurinta uudistusta. Pitkään käytössä ollut Universal Analytics -käyttöliittymä poistuu ja tilalle jää uudistettu Google Analytics 4. Lyhyestä virsi kaunis – tässä tekstissä on se, mitä uudistuksesta on hyvä tietää.

Mitä Google Analyticsille käytännössä tapahtuu?

Nykytiedon valossa Universal Analytics (UA) lakkautetaan 1.7.2023, eikä uutta seurantadataa kerry tuon päivämäärän jälkeen. Tästä eteenpäin Google Analytics 4 (GA4) on ainoa käytössä oleva versio työkalusta. Vanhat UA:n tiedot säilyvät tarkasteltavana tämän jälkeen vähintään 6 kuukauden ajan, GA4:n tiedot luonnollisesti siitä lähtien kun se on asennettu.

Google on jo lanseerannut uuden Google Analytics 4 -analytiikkatyökalun, joka on käytännössä uusi versio vanhasta Universal Analyticsista. Molemmat työkalut saattavat olla tällä hetkellä Analytics-tililläsi rinnakkain käytössä, mikäli tili on perustettu tai siellä on tehty kehitystöitä marraskuun 2020 jälkeen.

Uuden käyttöliittymän suurimmat muutokset liittyvät ulkoasuun sekä kävijäseurannan mittaustapaan ja datamalliin, mutta käyttäjän näkökulmasta perusperiaate pysyy samana. Vaikka Google Analytics 4 on saanut paljon kritiikkiä, on se siitä huolimatta maksuton ja erittäin toimiva analytiikkatyökalu, jonka avulla voit jatkossakin seurata verkkosivustosi vierailijoiden käyttäytymistä.

 

Tarkistuslista: Mitä tulee ottaa huomioon?

Tarkista ensin, onko tililläsi käytössä Universal Analytics vai GA4 – vai molemmat. Mikäli olet luonut Analytics-tilisi 14.11.2020 jälkeen, sinulla on todennäköisesti käytössäsi GA4. Kirjaudu osoitteeseen https://analytics.google.com/ ja tarkista tilisi alta ominaisuudet ja sovellukset:

 

 

Tarkista, mihin kaikkialle Universal Analytics -tilisi on linkitetty. Todennäköisimpiä linkityskohteita ovat esim. Google Ads, uutiskirjepalvelut ja SEO-työkalut.

 

 

Aloita siirtymisprosessi luomalla GA4-omaisuus nykyiselle Analytics-tilillesi uudeksi mittauskokonaisuudeksi ja lisää uusi skripti verkkosivustollesi.

 

Kun GA4 on saatu keräämään tietoa, on aika siirtyä konfigurointiin, eli asetusten, integraatioiden, uudelleenmarkkinointilistojen ja konversioiden luontiin. Minimisuositus on luoda vähintään kaikki samat seurantaelementit ja liitokset, jotka tilillä on ollut käytössä Universal Analyticsissa.

Siirto tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden siivota ylimääräisiä ja käyttämättömiä uudelleenmarkkinointilistoja tai tapahtumia pois. Turhat rönsyt analytiikkatilillä ovat omiaan aiheuttamaan harmaita hiuksia uusille käyttäjille tai esimerkiksi yhteistyökumppania vaihtaessa.

 

Huomio verkkokauppiaille

Koko yllä oleva listaus koskee myös verkkokauppoja siinä missä muitakin verkkosivustoja ja sovelluksia. Jos (ja toivottavasti kun) Analytics-tilillä hyödynnetään verkkokaupan tapahtumaseurantaa, perustoimenpiteiden lisäksi verkkokauppiaiden täytyy huomioida verkkokauppadatan tuonti uuteen GA4-näkymään.

Verkkokauppaseurannan päivitys vaatii enemmän teknisiä toimenpiteitä, sillä Google muutti muun muassa Analyticsissa vaadittavien tapahtumaparametrien nimiä. Tämän takia Universal Analyticsin verkkokauppaseurannan parametrit eivät toimi sellaisenaan GA4-seurannan kanssa ja verkkokaupan seuranta täytyy asentaa verkkokauppaan uudelleen.

 

Luovunko suosiolla koko analytiikasta ja törkkään verkkosivuille vaikka ysäriltä tutun kävijälaskurin?

Niin upea ilmestys kuin klassinen kävijälaskuri onkin, Analytics antaa vähän enemmän dataa digimarkkinointiin ja liiketoiminnan päätösten tueksi. Eli kyllä se uusikin versio kannattaa kiinni kytkeä. Jos oma aika tai osaaminen ei riitä, Louhos laittaa. 

Ota yhteys, niin katsotaan Google Analytics 4 -asennuksenne kuntoon!

Jos GA4 on jo paikallaan, muttet tiedä mistä painaa seuraavaksi, tarjoamme tunnin mittaisen käyttökoulutuksen hintaan 110 € +alv.

Kiinnostuitko?