EN

Google Discovery Ads – mainontaa heille, jotka haluavat löytää

Olivia Heyno

Kun haluat lisätä tietoisuutta tuotteista tai palveluista Googlessa, ensimmäisenä mieleesi luultavasti juolahtaa Display-mainonta. Luettuasi tämä blogin mielessäsi pyörii toivottavasti myös Discovery-mainonta.

Google julkaisi keväällä 2020 Discovery Ads -mainosmuodon, jonka tarkoitus on herättää kysyntää sen sijaan, että jäisi odottelemaan käyttäjän kysyntää Google-haun kautta. Seuraavissa kappaleissa esittelen Discovery-mainosmuotoa ja miksi sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla osana Google-mainontaa.

 

Mitä Discovery-mainokset oikein ovat? 

Google Discovery-mainokset ovat osuvia mainoksia, jotka näytetään, kun käyttäjät selaavat eri Google-syötteistä heidän mielenkiinnonkohteisiinsa liittyvää sisältöä. Visuaalisesti houkuttelevat ja mobiiliystävälliset mainokset on suunniteltu helpottamaan kiinnostuneen ja vastaanottavan yleisön tavoittamista silloin, kun he ovat valmiita löytämään jotain uutta.

1. Mainosten sijoittelu

Discovery-mainokset näkyvät kolmella Googlen omistamalla alustalla: Gmailissa, Youtubessa sekä Discover-alustalla. Googlen mukaan nämä kolme sovellusta avaavat ovet 2,9 miljardille potentiaaliselle asiakkaalle. 

  • Discover-alustan feedi on käytettävissä Googlen iOS-hakusovelluksessa ja valmiiksi integroituna Android-puhelimien kotinäytön vasemmalla puolella. Feedillä pyörivät käyttäjää kiinnostavat uutiset, tapahtumat sekä muut mielenkiinnonkohteet. Discover-alustalla on yli 800 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, mikä tekee siitä varteenotettavan alustan, jossa esitellä brändiäsi potentiaalisille asiakkaille. 
  • Youtubessa Discovery-mainokset näkyvät etusivulla sekä Katso seuraavaksi -feedeillä, jotka ovat suuren yleisön edessä erittäin näkyviä paikkoja uusien käyttäjien kiinnostuksen herättämiseksi. 
  • Gmailin käyttöliittymässä Discovery-mainokset löytyvät Tarjoukset ja Sosiaaliset Verkostot -välilehtien yläosasta, joista tavoitat uusia käyttäjiä heidän sähköpostistaan ilman, että vaikutat tungettelevalta, mutta samalla erottautumalla muista mainossähköposteista.

Saatat miettiä, miksi Google on valinnut nimenomaan nämä kolme paikkaa Discovery-mainoksille. Discover, YouTube ja Gmail ovat kaikki alustoja, joita käyttäjät selaavat oppiakseen tai löytääkseen uutta. Googlen omien tutkimusten mukaan 76 % ihmisistä nauttii odottamattoman löydön tekemisestä verkossa shoppaillessaan. Sen sijaan 60 % toteaa löytäneensä suosikkibrändinsä uutissyötteitä lukemalla, videoita katsomalla tai sähköposteja lukiessaan. Lisäksi mainonta vain Googlen itse omistamilla alustoilla takaa sen, että mainoksesi ulkoasu on aina samanlainen. Toisin on esimerkiksi Display-mainonnassa, jossa mainospaikkojen ulkoasu vaihtelee jonkin verran sivustosta riippuen.
 

Discovery ads example1
Discovery-mainos Gmail-näkymässä.

 

2. Hintatarjousstrategia 

Yksi Discovery-mainosmuodon rajoittavista tekijöistä on se, ettei manuaalista hintatarjousstrategiaa ole valittavissa. Vaihtoehtoina on ”Maksimoi konversiot” tai ”CPA-tavoitehintatarjous”.

”Maksimoi konversiot” -hintatarjous asettaa bidisi automaattisesti, jotta kerrytät mahdollisimman paljon konversioita asettamallasi budjetilla.

”CPA-tavoitehintatarjous” asettaa bidisi niin, että saavutat niin monta konversiota kuin mahdollista tai alle asetetun CPA-hinnan. Päivittäisen budjetin Google suosittelee vähintään kymmenkertaiseksi CPA-tavoitehintatarjoukseen verrattuna. Jos budjetiksi on kuitenkin suunniteltu pienempää summaa, on ”Maksimoi konversiot” silloin parempi vaihtoehto.
 

3. Yleisö

Suurin osa Display-verkoston kohdistussäännöistä koskevat myös Discoverya: ajatuksena on kohdistaa mainontaa käyttäjille heidän mielenkiinnonkohteidensa tai hakemiensa asioiden perusteella. Kiinnostuksen kohteen signaaleina voivat olla esimerkiksi videot, joita käyttäjä katsoo Youtubessa, hakuhistoria tai sisältö, jota hän seuraa Discoverissa. Näin ollen mainoksia ei näytetä käyttäjille, joita aihe ei kiinnosta.

Kohdistuksen vaihtoehtoihin kuuluvat omat itsetehdyt yleisöt, asiasta kiinnostuneet sekä ostoaikeissa olevat. Käytössä on myös uudelleenmarkkinointiyleisö, jonka kautta voit tavoittaa verkkosivuillasi vierailleet uusien kanavien kautta. Uudelleenmarkkinoinnin avulla mainosmuotoa voi kiinnostuksen herättelemisen lisäksi hyödyntää myös myyntisuppilon häntäpäässä. Ota siis kaikki irti mainosmuodosta!
 

Discovery ads example2
Discovery-mainos Discover-näkymässä.

 

4. Mainosmuodot

Discovery-kampanjassa on mahdollista valita kahdesta mainosmuodosta; tavallinen yhden kuvan mainos tai Facebook-mainonnasta tuttu karusellimainos. Karuselliin voi lisätä kahdesta kymmeneen kuvaa, joita hyödyntämällä voit esitellä useampaa tuotetta ja palvelua tai kertoa tarinan. Mitä kiinnostavammat kuvat valitset, sitä todennäköisemmin niitä pysähdytään katsomaan.

Kuvia valitessa kannattaa olla tarkkana, sillä Discovery-mainoksissa on normaalia tiukemmat vaatimukset kuvien laadun suhteen. Epäselvät sekä huonosti rajatut kuvat päätyvät pikimmiten Googlen tarkastettaviksi. Tiukat vaatimukset pitävät huolen siitä, että mainoksesi näyttävät aina hyviltä.

Responsiivisten Display-mainosten tapaan kuvien lisäksi mainokseen syötetään yrityksen logo, otsikoita sekä mainostekstejä, joita Googlen tekoäly sen jälkeen automaattisesti pyörittää löytääkseen parhaiten toimivat yhdistelmät. Näin sinun ei tarvitse itse käyttää aikaa erilaisten yhdistelmien testaamiseen ja erilaisia mainoksia näytetään erilaisille käyttäjille. Helppoa! Nyt varmasti mietit, mitä joudut uhraamaan ahkeran tekoälyn vuoksi? Seuraavia asetuksia et voi itse kampanjamuodossa muokata:

  • manuaaliset hintatarjoustrategiat
  • jakelutapa 
  • laitekohdistus
  • sijoitteluun kohdistaminen 
  • näyttötiheyden rajoitustoiminto 
  • mainosten vuorottelu 
  • asiayhteyteen kohdistus 

Mainoksia kannattaa luoda sekä natiivilla että myyvällä kärjellä, sillä mainosmuodossa et voi itse määrittää missä kolmesta alustasta mainoksiasi pyöritetään. Natiivimainokset toimivat parhaiten Discovery-feedissä, kun taas myyntiin painottuvat tekstit sopivat paremmin Gmailin Tarjous-lokeroon. Gmailin käyttäjät, jotka käyvät Tarjous-välilehdellä, todennäköisemmin etsivät sieltä alennuksia ja tarjouksia. Hyvin tehty natiivimainos Discovery-feedissä ei ole yhtä päällekäyvä kuin tyypillinen mainonta, eikä käyttäjä välttämättä rekisteröi sitä mainokseksi. 

 

Mitä Discovery-mainonnassa kannattaa ottaa huomioon? 

Ota seuraavat seikat huomioon ennen Discovery-mainonnan aloittamista:
 

  • Vaikka Gmail ja Youtube ovat suosittuja alustoja Suomessa, ei Discover-alustalla välttämättä ole vielä tarpeeksi suomalaisia käyttäjiä, jotta Discovery-mainosmuotoon voisi täysin tuudittautua Display-mainonnan sijasta.
  • Suurin osa mainosten näyttökerroista tulee mobiililaitteiden kautta, minkä vuoksi ohjauksen kohteena olevan verkkosivun mobiiliversion täytyy olla käyttäjäystävällinen. 
  • Mainonta pohjautuu tekoälyyn, joten varmista, että konversioseuranta toimii ja seuraa oikeita tavoitteita.

 

Google Discovery ads example3
Discovery-mainos Youtubessa.

 

Miksi sinun kannattaisi kokeilla Discovery-mainosmuotoa? 

Googlen monipuolisten mainosmuotojen vuoksi voi olla vaikea päättää mihin sijoittaa mediabudjettia. Tässä tärkeimpiä syitä harkita Discovery-mainosten käyttöä:

  • Discovery-mainosmuodolla ei ole Suomessa juurikaan kilpailua, minkä vuoksi klikkihinnat ovat vielä toistaiseksi edullisia. 
  • Laadukasta liikennettä. Tavoitat käyttäjät, joita itse mainonnan aihe kiinnostaa, ja jotka ovat valmiita löytämään jotain uutta. 
  • Tavoitat mobiiliyleisön. Ihmiset käyttävät puhelimiaan internetin selaamiseen nyt enemmän kuin koskaan. Discovery-mainokset on suunniteltu mobiiliystävällisiksi ja esittävät sisältöä saumattomasti eri laitteilla.  
  • Karuselli-mainos mahdollistaa brändeille kyvyn kertoa tarinansa sekä samalla sitouttaa passiiviset selaajat sisältöönsä. Lisäksi yritykset, joilla on laaja tuote ja/tai palveluvalikoima voivat helposti esitellä useampaa tuotetta ja palvelua niistä kiinnostuneille.
  • Uusien mainoskanavien kautta yrityksen/brändisi kokonaisvaltainen verkkonäkyvyys kasvaa.

Vakuuttavaa, eikö? Mikäli haluat tavoittaa yrityksestäsi kiinnostuneen yleisön laajasti Googlen alustoilla visuaalisesti näyttävästi, Discovery-mainontaa kannattaa ehdottomasti kokeilla. Autamme mielellämme kampanjan toteutuksessa. Ota rohkeasti yhteyttä!

Kiinnostuitko?

Olivia Heyno

Digital Marketing Specialist

Olivia Heyno

Ota yhteyttä