Natiivimainonta on verkkomedioissa uutisten joukossa näytettävää mainontaa, joka mielletään usein kalliiksi tai työlääksi. Kotimainen Readpeak-mainospalvelu tuo mainosmuodon kaikkien ulottuville – lue lisää ja poimi talteen Louhoksen vinkit tehokkaaseen natiivimainontaan!
Mitä on natiivimainonta?
Natiivimainonta tarkoittaa digitaalista mainosmuotoa, jonka avulla näytetään uutisten näköisiä mainoksia verkkomedioissa oikeiden uutisten joukossa.
Natiivimainokset koostetaan samankaltaisista elementeistä kuin uutissyötteiden esikatselukuvakkeet: yleensä mainoksista löytyy ainakin artikkelin teema, otsikko, kuva ja ingressi eli lyhyt esittelyteksti sisällöstä. Näin mainokset istuvat mahdollisimman hyvin muuhun uutisvirtaan, mutta mainosta klikkaamalla lukija päätyykin uutisartikkelin sijasta mainostajan tuottamaan kaupalliseen sisältöön.
Vaikka natiivimainokset pyritään ”piilottamaan” uutisten joukkoon, mainoksissa on kuitenkin ilmoitettava selkeästi, että kyseessä on kaupallinen tiedote. Tämän hoitaa yleensä natiivimainontaa tarjoava verkkomedia tai palvelu, joten esimerkiksi mainoskuvia ei tarvitse pilata räikeillä infoteksteillä.
Paljonko natiivimainonta maksaa?
Useat suuret mediatalot tarjoavat perinteisen lehti- eli printtimainonnan lisäksi nykyään myös natiivimainonnan paketteja omissa verkkomedioissaan. Yleensä sopimukseen sisältyy kaikki tarvittava ammattikirjoittajan kirjoittamasta artikkelista kampanjoiden pystytykseen, mainosten näyttämiseen ja seurantaan sekä tulosten raportointiin.
Avaimet käteen -periaatteella toteutetulla natiivimainonnalla on tietynlainen laatutakuu, koska palvelun ostaja voi rauhallisin mielin luottaa mainontansa verkkomedioissa työskentelevien ammattilaisten käsiin. Lienee kuitenkin sanomattakin selvää, että satojatuhansia ihmisiä tavoittava ja monen ihmisen työtä vaativa mainonta maksaa. Suomen suurimpien verkkomedioiden tarjoamissa natiivimainospaketeissa hintalappu heilahtaakin tavallisesti tuhansiin tai jopa kymmeniintuhansiin euroihin riippuen mainonnan laajuudesta.
Korkean hinnan vuoksi monet pitävät natiivimainontaa vain sellaisten suurten yritysten kanavana, jotka upottavat vuositasolla markkinointiinsa rahaa pienen kasvuyrityksen liikevaihdon verran. Suurten mediatalojen tarjoamat natiivimainospaketit eivät välttämättä sovi kaikkien budjetille, mutta onneksi on olemassa myös edullisempia ja matalamman kynnyksen vaihtoehtoja.
Readpeak-mainospalvelu tuo natiivimainonnan kaikkien ulottuville
Viime vuosina kotimainen Readpeak-mainospalvelu on tuonut natiivimainonnan myös pienempien mainostajien ulottuville. Alla kerromme, miten Readpeakia käytetään ja miksi se on mullistanut natiivimainonnan.
Pohjoismaiden nopeimmin kasvava natiivimainosalusta
Vuonna 2014 perustettu suomalainen Readpeak Oy julkaisi samannimisen natiivipalvelunsa 2016 ensin beta-testiversiona ja vuotta myöhemmin 2017 kaikille. Vuoteen 2022 mennessä Readpeak on vakiinnuttanut asemansa digimarkkinoinnin pelikentillä ja kehittynyt Pohjoismaiden nopeimmin kasvavaksi natiivimainosalustaksi. Palvelun oman datan perusteella Readpeakia käyttää jo yli 1 700 pohjoismaista yritystä, ja alustalla tehdään vuosittain yli 2 000 natiivimainoskampanjaa. Readpeakilla on tällä hetkellä toimistot Helsingissä sekä Tukholmassa (08/2022).
Helppo käyttöönotto ja selkeä käyttöliittymä
Readpeak-natiivimainospalvelun käyttöönotto käy helposti. Rekisteröityäkseen käyttäjän on syötettävä vain yhteystietonsa ja yrityksen nimi sekä valittava käyttöliittymän kieli ja valuutta. Kun yritystili on pystyssä, mainontaa varten luodaan vielä mainostili, jolle syötetään mainostajan yhteystiedot, y-tunnus ja maksukortin tiedot. Tämän jälkeen kaikki on valmista, ja käyttäjä voi siirtyä suunnittelemaan mainoksia.
Kuvat: Verkkomedioihin sijoitettuja Readpeak-mainoksia
Varsinaiseen mainosten suunnitteluun ja kampanjoiden rakentamiseen Readpeak tarjoaa selkeän ja helposti lähestyttävän käyttöliittymän. Käyttäjä ohjataan vaihe vaiheelta läpi suunnitteluprosessin, ja järjestelmä ilmoittaa, jos kampanjatiedoista tai mainoksista puuttuu jotain oleellista. Käytännössä keskeneräistä tai virheellistä mainoskampanjaa on mahdotonta julkaista, mutta esimerkiksi mediavalintojen ja kohdennusasetusten kanssa kannattaa olla tarkkana.
Edullisempi hinta = pienempi kynnys kokeilla
Kenties merkittävin etu Readpeakin kautta tehdyssä natiivimainonnassa on sen kustannustehokkuus. Mainosbudjetteihin ei tarvitse upottaa heti alkuun tuhansia euroja, vaan liikkeelle pääsee muutamalla satasella kuten monissa muissakin digimainonnan kanavissa.
Readpeak hinnoittelee mainosten näyttämisen klikkausperusteisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa ainoastaan klikkauksista, jotka johtavat mainostajan omalle verkkosivulle. Huomionarvoista kuitenkin on, että klikkausten ja verkkosivuliikenteen ohella natiivimainokset saavuttavat yleensä erittäin suuren kattavuuden ja hyvän määrän näyttökertoja suhteessa kulutettuun mainosbudjettiin.
Louhoksen tekemien Readpeak-kampanjoiden keskimääräinen klikkaushinta vaihtelee noin 0,60 - 1,20 € välillä riippuen mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.
Esimerkki aiemmasta natiivimainonnan kampanjastamme:
- Mainostettava tuote/palvelu: Autonvuokraus
- Näyttökerrat: 119 195
- Klikkaukset: 439
- Mainosartikkelin lukuaika: 7 t 27 min
- Käytetty budjetti: 500 €
Missä muussa mainoskanavassa saat 500 eurolla sitoutettua ihmiset lukemaan mainoksiasi kokonaisen työpäivän verran?
Readpeakin tukichat – apu on aina lähellä
Sisään kirjautuneita käyttäjiä palvelee asiakaspalvelu- ja tukichat, josta saa palvelua tarvittaessa myös suomeksi. Louhoksen oman kokemuksen perusteella Readpeakin tukichatista on löytynyt aina nopeasti apua niin tilejä ja ominaisuuksia koskeviin käytännön kysymyksiin kuin teknisiin ongelmiin.
Näin laadukasta ja responsiivista asiakaspalvelua on harvoin mainostyökaluissa tarjolla, joten Readpeakin tukichattia kannattaa hyödyntää:
Kuva: Kysyin tätä blogia varten tukichatista, milloin Readpeak-palvelu on avattu. Viestiini reagoitiin minuuteissa.
Louhos suosittelee: Readpeak Instant Article
Readpeak julkaisi vuonna 2021 uuden mainosmuodon: Instant Article. Kirjoitushetkellä Instant Article on vielä BETA-testausvaiheessa, mutta Louhos on ollut alkumetreiltä asti mukana testaamassa uutta mainosmuotoa, ja tulokset ovat puhuneet puolestaan.
Käytännössä Instant Article eroaa muusta Readpeak-natiivimainonnasta siten, että mainosta klikattuaan lukijaa ei ohjata mainostajan verkkosivun blogi- tai uutisosioon, vaan mainosartikkeli avautuu ponnahdusikkunan muodossa valitun alasivun päälle. Mainostaakseen ei siis tarvitse välttämättä tuottaa sivustolleen uutta kiinteää sisältöä, vaan artikkelit kirjoitetaan suoraan Readpeakiin Instant Article -editoriin.
Yhden Instant Article -kampanjan alle voi rakentaa useita eri mainosartikkeleita. Näin mainostaja voi halutessaan esitellä samassa artikkelinäkymässä "Lue myös nämä" -otsikon alla muita tuotteitaan tai palveluitaan – tai tarjota lisänäkökulmia samaan aiheeseen.
Readpeak-mainonnan mediavalikoima
Readpeakin mediavalikoimasta löytyy laaja kattaus Pohjoismaiden merkittävimpiä verkkomedioita. Suomessa valittavissa on isoja valtakunnallisia medioita sekä pienempiä paikallislehtiä ja erikoisjulkaisuja. Mediavalinnoilla on suuri merkitys mainonnan tehokkuuteen, joten ne kannattaa miettiä etukäteen oman kohderyhmän pohjalta.
Readpeak-mainontaa pystyy näyttämään mm. seuraavissa kotimaisissa medioissa:
- Iltasanomat
- Iltalehti
- MTV Uutiset
- Turun Sanomat
- Helsingin Uutiset
- Lapin Kansa
- Kodin Kuvalehti
- Tekniikan Maailma
Mediavalintojen lisäksi Readpeak-mainontaa voidaan kohdentaa myös alueellisesti, esimerkiksi pelkästään tiettyjen kaupunkien tai kuntien alueelle. Valittavissa on myös mainosalustan automatiikkaan perustuvia kohdennuksia mm. kohdeyleisön kiinnostusten perusteella.
Näin luot Instant Article -kampanjan:
1. Lisää mainostililtä löytyvä Instant Article -skripti verkkosivusi <head> -osioon.
2. Siirry luomaan uutta kampanjaa ja valitse kampanjamuodoksi Instant Article.
3. Rakenna mainosartikkeli Readpeakin oman Instant Article -editorin avulla.
4. Suunnittele artikkelille vähintään 2-3 erilaista mainosvariaatiota.
6. Valitse mediat ja käynnistä kampanja.
Kun lukijat klikkaavat mainostasi, mainosartikkeli avautuu ponnahdusikkunana valitun verkkosivun päällä.
Millaista on hyvä ja erottuva natiivimainonta?
Natiivimainonnan artikkelit käsittelevät yleensä mainostajan tuotetta tai palvelua, joten julkaisun tarkoitusta voidaan pitää puhtaasti kaupallisena, mutta hyvin suunniteltu ja laadukkaasti toteutettu natiiviartikkeli tarjoaa myös aidosti lisäarvoa lukijalleen.
Mainosartikkelin sisällössä kannattaa välttää liiallista myyntikulmaa ja tuotteiden tai palveluiden tyrkyttämistä, ja parhaiten toimivat yleensä kohderyhmän kiinnostuksiin ja arkiseen elämään sidotut teemat:
- Autonvuokrausfirma voi esimerkiksi tarjota natiiviartikkelissaan vinkkejä kotimaan kesäisistä matkailukohteista
- Ruokakaupasta, kahvilasta tai lounasravintolasta irtoaa varmasti tietoa eniten ostetuista tuotteista, jotka saattaisivat kiinnostaa paikallisia lukijoita
- Siivoustarvikkeita myyvällä yrityksellä lienee takataskussaan ammattimaisia siivousvinkkejä, kuinka mopeista ja pesuaineista saadaan kaikki teho irti
Listaa voisi jatkaa loputtomiin, sillä kaikilta yrityksiltä löytyy sellaista sisäpiiritietoa, joka kiinnostaa omaa kohderyhmää ja tarjoaa lisäarvoa lukijalleen. Laadukas natiiviartikkeli jättää vahvan muistijäljen, ja artikkelin luettuaan mainonnan "uhri" on jo huomattavasti sitoutuneempi ja lähempänä ostopäätöstä kuin yksittäiseen mainokseen törmännyt tai sitä klikannut käyttäjä.
Haluatko kokeilla natiivimainontaa?
Tämän blogin vinkeillä pääset alkuun natiivimainonnan tekemisessä kotimaisella Readpeak-alustalla. Jos haluat ulkoistaa yrityksesi natiivimainonnan, mutta säästää kustannuksissa, ota yhteyttä Louhoksen mainosseppiin!
Lue myös: Digimarkkinointi Louhoksen tapaan