Henkilöstön vaihtuvuus on väistämätön osa yrityksen liiketoimintaa. Kun on aika rekrytoida uusia tekijöitä, itse tehty rekrymainonta tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon. Rekrymainonta on Louhoksen leipälaji, ja olemme tehneet lukuisia onnistuneita rekrykampanjoita eri alojen yrityksille.
Viikonlopun rapujuhlat kummittelevat edelleen takaraivossa. Maanantaiaamuna sähköpostiin kilahtaa ilmoitus, että vanha luottotyöntekijä siirtyy täyden autoedun perässä kilpailijan palvelukseen. Ei muuta kuin puhelinta käteen ja soittoa rekryfirmaan...
Mitäpä jos perinteisille rekrytointipalveluille olisikin helppo, nopea ja kustannustehokas vaihtoehto? Mutta meillähän on! Jatka lukemista, niin kerromme lisää.
Digimarkkinointi ja sen hyödyntäminen rekrytoinnissa on kannattavaa monestakin syystä. Ensinnäkin työnhakijan näkökulmasta viesti tuntuu henkilökohtaisemmalta, kun se tulee suoraan yritykseltä itseltään. Lisäksi ilmoitukseen saadaan aidosti yrityksen oma kädenjälki sekä äänensävy. Mainos saadaan näkymään suoraan ihmisten somekanavissa, joita selatessaan he ovat yleensä hyvin vastaanottavaisia.
Paras rekrytointifirma löytyy siis lopulta oman katon alta. Suoran rekrymainonnan avulla työpaikkailmoitukseen voidaan kiteyttää se tärkein, eli oman yrityksen kokemus, asiantuntemus sekä rekrytointitarve. Viesti toimii yleensä entistä paremmin, kun sen kirjoittaa rennolla otteella ja pilke silmäkulmassa. Kun hyvin tehty rekrymainos tuodaan esiin oikeissa kanavissa brändimielikuvaa vahvistavan viestin kera, saadaan aikaan hyvin toimiva rekrytointikampanja. Tämä onnistuu käden käänteessä kohdennetun digimainonnan avulla.
Rekrymainonta voidaan kohdentaa tarkasti oman datan avulla
Digitaalisen mainonnan parhaita puolia ovat tarkat kohdennusmahdollisuudet. Rekrymainonnan työkalupakista löytyy demografisten tietojen, koulutuksen ja kiinnostuksen kohteiden lisäksi myös kehittyneempiä kohdennuksia. Mainontaa voidaan näyttää esimerkiksi henkilöille, jotka ovat vierailleet aiemmin yrityksen rekrysivulla tai olleet vuorovaikutuksessa firman somekanavien kanssa. Näin saadaan kaivettua esiin paljon potentiaalisempaa kohderyhmää kuin vaikkapa pelkän koulutuksen perusteella.
Pohditaanpa asiaa kuvitteellisen esimerkin kautta:
"Jorma on pitkän linjan bussikuski, jolla on vuosien kokemus isojen autojen kuljettamisesta ja vakavarainen työpaikka alan suurella toimijalla. Vuosia samanlaisena jatkunut työ on alkanut puuduttaa, reitit ovat käyneet liiankin tutuiksi ja Jorma tuntee urakehityksensä jumahtaneen paikoilleen.
Alitajuisesti Jorma haaveilee uusista haasteista, mutta muutos jännittää. Vakituisen työn ja turvallisen toimeentulon vuoksi Jorma ei koe tarpeelliseksi selailla työnhakupalstoja. Silloin tällöin vastaan tulee tutut rekryfirmat ilmoituksineen, mutta Jorma on tottunut ohittamaan ne rutiininomaisesti.
Illalla työvuoron jälkeen Jorma selailee Facebookissa Bussikuskit viihteellä -ryhmän uusimpia meemejä. Omalla feedillä vastaan tulee uuden limusiinikuljetuksia tarjoavan startup-yrityksen rekrymainos. Kuvassa kimaltelee uudenkarhea 9-metrinen Lincoln – juuri sellainen auto, jonka kuljettamisesta Jorma on haaveillut.
Kuukautta aiemmin Jorma on nähnyt kyseisen firman somemainoksen, vaikuttunut heidän rennon asiallisesta viestinnästään ja päätynyt vierailemaan verkkosivujen Ura-sivulla. Tuolloin työpaikkoja ei ollut tarjolla, mutta vierailu jätti verkkosivujen seurantatyökaluun tiedon, että tämä kaveri voisi olla kiinnostunut tulevista pesteistä.
Limusiinikuljettajan tehtävän vapauduttua yrityksen kohdennettu rekrymainos tavoittaa ensimmäisten joukossa Jorman, joka päättää hetken mielijohteesta laittaa hakemuksen vetämään. Jorma löytää uuden suunnan uralleen, ja rekrytoiva firma saa luotettavan pitkän linjan konkarikuljettajan. Loppu on historiaa."
Jorman tarina on vain yksi esimerkki siitä, kuinka oman digimainonnan ja uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan tavoittaa oikeat kohderyhmät tehokkaasti ja henkilökohtaiseti. Samankaltaista mainontaa pystytään tekemään myös muissa somekanavissa sekä Google-mainonnalla. Usein parhaiten toimiikin useamman mainostyökalun yhdistelmä, jolloin rekrytointi-ilmoitus saadaan näkyviin monikanavaisesti.
Päivitys (02/2023): Facebook on rajoittanut rekrymainonnan kohdentamista
Rekrymainonnan kohdennusmahdollisuudet ovat jonkin verran kaventuneet alati tiukentuvien tietosuojapykälien vuoksi. Esimerkiksi Facebook luokittelee rekrymainokset nykyään erityiseksi mainosluokaksi samaan tapaan kuin politiikkaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvät mainokset. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät ovat pois käytöstä Facebookissa ja Instagramissa.
Ei kuitenkaan kannata heittää sitä työhaastatteluista tuttua rekrykirvestä kaivoon, sillä rajoituksista huolimatta oikein tehty rekrymainonta on edelleen sangen tehokasta myös näissä kanavissa. Mainontaa pystytään kohdentamaan mm. uudelleenmarkkinointina verkkosivulla käyneille ja somevuorovaikutuksessa olleille. Lisäksi mainontaa voidaan rajata mielenkiinnon kohteiden perusteella sekä alueellisesti muutaman kilometrin säteellä. Yhdistelemällä edellä mainittuja asetuksia puhutaan verrattain tarkasta kohdentamisesta, ja me täällä Louhoksella olemme saaneet erinomaisia tuloksia viime aikojen Facebook-rekrykampanjoista.
Oma rekrymainonta on edullista, mutta vaatii hieman enemmän työtä
Tarkasti kohdennettu digimainonnan rekrykampanja pystytään yleensä toteuttamaan rekrytointipalvelun kokonaiskustannuksia edullisemmin. Itse toteutettu rekrytointi vaatii yritykseltä jonkin verran käytännön järjestelyjä, mutta rekrytoimalla työntekijän suoraan omille palkkalistoille tarjoutuu mahdollisuus säästää kustannuksissa.
Mikäli rekrytoinnin haluaa hoitaa kokonaan ilman välikäsiä, kandidaatit ohjataan yleensä ottamaan yhteyttä suoraan mainoksesta löytyvän lomakkeen kautta. Muita vaihtoehtoja ovat yhteydenotto puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivuilla olevan lomakkeen kautta. Tässä tapauksessa yhteydenottojen käsittely ja hakijoiden kontaktointi on kokonaan rekrytoivan yrityksen omalla vastuulla.
Joissain tapauksissa kohdennetuista mainoksista voidaan ohjata liikennettä myös ulkoisiin rekrytointipalveluihin tai -portaaleihin, jolloin varsinaiset hakemukset lähetetään ja käsitellään sitä kautta. Monet rekryfirmat tarjoavat työpaikkailmoitusten kylkeen markkinointipalveluja, mutta tekemällä mainonnan itse yritys saa valjastettua omien verkkosivujensa ja somekanaviensa keräämän datan hyötykäyttöön.
Esimerkki: Rekrymainontaa rekryfirmalle
Tässä yksi esimerkki Louhoksen toteuttamasta rekrymainonnasta, jossa asiakkaamme on – mikäs muukaan kuin itse rekrytointialan yritys. Voimme siis vaatimattomasti todeta: Louhos tekee niin hyvää rekrymainontaa, että jopa rekrytointialan yritykset käyttävät sitä.
Yhteistyömme rekrytointifirman kanssa alkoi kesällä 2021, ja tähän päivään mennessä olemme toteuttaneet heille kymmeniä sosiaalisen median rekrymainoskampanjoita. Kampanjat toteutettiin Facebookissa ja Instagramissa, ja työnhakijoiden tiedot ohjattiin automaatiolla suoraan rekryfirman sähköpostiin.
Rekrymainonnan tuloksia:
- Kampanjoiden lukumäärä: n. 80
- Yhteydenottoja työnhakijoilta: 2 523
- Keskihinta per työnhakija: 9,47 €
Työnhakijoita alle kympillä per lätty – ei paha, vai mitä? Edellä mainittujen tulosten lisäksi mainonta tavoitti yhteensä noin 281 tuhatta henkilöä, ja rekrymainoksia on näytetty yhteensä yli 2,4 miljoonaa kertaa. Tällainen näkyvyys on omiaan lisäämään yrityksen tunnettuutta ja vahvistamaan brändiä.
Vastaavanlaiset tulokset ovat täysin mahdollisia myös sinun yrityksellesi, riippumatta liikevaihdosta tai rekrytointitarpeen laajuudesta.
Tarvetta uusille työntekijöille?
Etsitkö vaihtoehtoa perinteiselle rekryfirmalle? Käytössäsi on Louhoksen usean vuoden kokemus ja vankka osaaminen digitaalisesta markkinoinnista. Laita viestiä, niin etsitään teidänkin yritykselle parhaat osaajat!
Lue myös: Enemmän työnhakijoita nopeasti ja kustannustehokkaasti – tässä ratkaisu