TikTok-mainonta on täällä – miten sitä tehdään ja kenelle se sopii?

Teemu Yliluoma

Kauan odotettu TikTok-mainonta tuli mahdolliseksi kaikille suomalaisille syyskuussa 2021. TikTokin mainostyökalut olivat Suomessa pitkään vain muutaman tahon testikäytössä, mutta nyt kuka tahansa voi perustaa TikTok-mainostilin ja ryhtyä tekemään kohdennettua mainontaa. Selvitimme, miten mainonta TikTokissa toimii, mitä se maksaa ja millaiseen käyttöön se parhaiten sopii.

Millainen kanava se TikTok on? Eikös kaikki ole nykyään siellä TikTokissa? Saako teiltä TikTok-mainontaa?

Näihin kysymyksiin on meillä Louhoksella totuttu vastailemaan viimeisen vuoden aikana. Maailman ladatuimman sovelluksen suosio alkaa olla monille selvää, mutta kohdennetun markkinoinnin suhteen olemme joutuneet toppuuttelemaan mainonnannälkäisiä asiakkaitamme, sillä TikTokin self-service-mainostyökalut avautuivat suurelle yleisölle vasta syyskuussa 2021.

Tässä artikkelissa käymme läpi TikTokin ominaisuuksia erityisesti maksetun mainonnan näkökulmasta. Jatka lukemista ja selvitä, voisiko TikTok tarjota uuden lekan oman yrityksesi mainoskalupakkiin.

Siirry TikTok-mainonnan palvelusivulle tästä.

 

Mikä ihmeen TikTok?

TikTok on uudehko, alun perin Kiinasta kotoisin oleva somealusta. Palvelun suosio on ollut tasaisessa kasvussa perustamisestaan lähtien, ja suuren yleisön tietoisuuteen se päätyi viimeistään vuonna 2020 noustessaan maailman ladatuimmaksi mobiilisovellukseksi. Maailmanlaajuinen koronapandemia oli omiaan ruokkimaan alustan suosiota, kun ihmiset halusivat nähdä synkkien uutisten vastapainoksi kevyttä ja hauskaa somesisältöä. Monet kuuluisat julkisuuden henkilöt ryhtyivät viihdyttämään itseään ja seuraajiaan TikTokille ominaisilla tanssihassutteluvideoilla, ja palvelun räjähdysmäinen kasvu oli valmis.

Pelkästä huumorikanavasta ei kuitenkaan voida enää puhua, sillä TikTokista löytyy hupailun lisäksi videoita ja sisällöntuottajia joka lähtöön. Suuressa suosiossa ovat mm. ruoanlaittoon liittyvät sisällöt sekä askarteluun ja muihin käsitöihin keskittyvät opastevideot – puhumattakaan klassisista kissavideoista.

TikTok-mainonta Suomessa

Käyttäjäkunta

Nykyään TikTokilla on maailmanlaajuisesti yli miljardi kuukausittaista käyttäjää. Palvelun oman arvion mukaan Suomessa voidaan tavoittaa noin 1,2 miljoonaa henkilöä maksetun mainonnan avulla. Suomalaisista käyttäjistä noin puolet ovat iältään alle 25-vuotiaita, joten ikähaarukka on ainakin toistaiseksi jonkin verran Facebookia ja Instagramia nuorempi. Toisaalta sisältöjen monipuolistuessa myös käyttäjäkunta laajenee jatkuvasti, ja kirjoitushetkellä TikTok-mainonnalla voidaan tavoittaa arviolta noin 200 000 yli 35-vuotiasta suomalaista.

Näiden käyttäjätietojen perusteella voidaan jo todeta, että TikTok tarjoaa myös digimarkkinoinnin tekijöille uuden potentiaalisen mainoskanavan tavoittaa erityisesti nuoriin ja nuoriin aikuisiin lukeutuvia kohderyhmiään.

 

TikTok Ads Manager ja Business Center

TikTok-mainontaa ajetaan Ads Manager -nimisen mainostyökalun kautta. TikTok Ads Managerilla luodaan kampanjat, rakennetaan kohderyhmät, suunnitellaan mainossisällöt jne. Kyseessä on siis Facebook-mainostiliin verrattavissa oleva työkalu – ja liekö sattumaa, mutta myös mainostilin käyttöliittymässä ja visuaalisessa ilmeessä on selkeitä yhtäläisyyksiä Facebookin vastaavan kanssa. Tämä toki helpottaa kampanjoiden hallinnassa niitä käyttäjiä, joille Facebook- ja Instagram-mainonta on jo ennestään tuttua hommaa. TikTok Ads Manager -tilin pääsee luomaan osoitteessa ads.tiktok.com.

TikTok Ads Manager
TikTok Ads Manager.

 

TikTok Business Center puolestaan muistuttaa erehdyttävästi Facebook Business Manageria; työkalun kautta luodaan ja hallitaan erilaisia yritysresursseja, kuten mainostilejä, käyttäjätilejä ja käyttöoikeuksia. Käytännössä Ads Manager -tili riittää mainonnan pyörittämiseen, mutta Business Centerin avaaminen helpottaa organisointia. TikTok-mainontaa aloittaessa suosittelemme siis rekisteröitymään molempiin, ja tuomaan luotu mainostili Business Centeriin.

TikTok Business Center
TikTok Business Center.

 

TikTok-mainonnan tavoitteet ja mainosmuodot

Facebook-mainonnan tapaan myös TikTok-mainonta tarjoaa mainostajalle useita erilaisia kampanjatavoitteita ja mainosmuotoja, joista valita juuri omaa kohderyhmää kutittelevimmat vaihtoehdot. Tässä niistä tärkeimmät:

 

Kampanjatavoitteet

Reach eli kattavuusmainonta

Mainosten tarkoitus on tavoittaa mahdollisimman monta kohderyhmiin kuuluvaa henkilöä annetulla mainosbudjetilla. Sopii brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja muistijälkien luomiseen sekä vahvistamiseen. Mittareina toimivat mainonnan kokonaiskattavuus ja mainosten näyttökerrat.

Traffic eli liikennemainonta

Liikennemainosten tavoite on ohjata mahdollisimman paljon liikennettä haluttuun kohteeseen, kuten verkkosivuille, verkkokauppaan tai blogiteksteihin. Mainonnan tehokkuutta mitataan klikkausten ja verkkosivuvierailujen perusteella.

App Installs eli sovellusmainonta

Mainonnan tavoitteeksi asetetaan mobiiliapplikaation lataukset sovelluskaupasta. Latausten määrä toimii myös tärkeimpänä mittarina.

Video Views eli videomainonta

Videomainonnan tärkeimpänä tavoitteena ja mittarina toimivat mainosvideon katselut. Toimiva mainosmuoto silloin, kun yritykselläsi on käytettävissä näyttäviä markkinointivideoita.

Lead Generation eli liidimainonta

Liidimainonnalla voit kerätä yhteystietoja suoraan mainosten yhteydessä. Tarjoaa hyvän tehokeinon esimerkiksi verkkosivuilta löytyvän liidilomakkeen tueksi.

Conversion eli konversiomainonta

Kampanjamuoto, jonka tavoitteeksi ja mittariksi määritetään jokin konkreettinen toimenpide, kuten yhteydenotto verkkosivuilta tai ostos verkkokaupan kautta. Vaatii pikselin ja tapahtumakoodien asennusta verkkosivustolle.

 

Mainosmuodot

TikTok In-Feed Ads

Toistaiseksi Suomen markkinoilla on käytettävissä vain yleisin TikTok-mainonnan muoto: In-Feed -mainonta. Kyseessä on tavallinen videomuotoinen syötemainos, jonka on tarkoitus sulautua nopeatempoiseen TikTok-syötteeseen ja näkyä kun käyttäjät selailevat For You -sivuaan. Mainosmuodon avulla käyttäjät voivat myös tykätä, kommentoida, jakaa ja olla vuorovaikutuksessa mainosvideoiden kanssa.

TikTok-mainonta, mainoksen luonti
TikTokin mainostyökaluissa on paljon yhtäläisyyksiä Facebookiin.

 

Parhaiten syötemainoksissa toimivat koko näytön kattavat pystyvideot, jotka pysäyttävät ja kiinnittävät käyttäjän huomion kesken kiivaan sisältöselailun. Näyttävien mainosten luomista varten TikTok on kehittänyt mainostilin sisälle monipuolisen videoeditorin, jonka avulla tavallinen tallaajakin loihtii raakavideoistaan nopeasti syötteeseen istuvia markkinointipläjäyksiä. Editori tarjoaa valtavan valikoiman erilaisia valmispohjia videoiden luomiseen myös omien kuvien pohjalta. Pelkkää kuvamainosta ei Suomen TikTokissa pysty kirjoitushetkellä näyttämään.


Muut mainosmuodot

Isommilla markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, TikTok-mainosmuotojen paletti on huomattavasti kattavampi. Tarjolla on mm. koko sovellusnäkymän kaappaavaa Brand Takeover -mainontaa sekä brändättyjä hashtageja. Useat mainosmuodot ovat ostettavissa ainoastaan TikTokin kumppanimediatoimistojen kautta. Jäämme odottelemaan, rantautuvatko nämä mainosmuodot itsepalveluostamisen piiriin Suomessa.

 

TikTok-mainonnan seuranta ja mittaaminen

Me Louhoksen digimarkkinointitiimissä olemme sitä mieltä, että mainontaa ei kannata tehdä ollenkaan, jos sitä ei pystytä mittaamaan. Ei edes hassuttelevaa TikTok-mainontaa. Olipa mainonnan tavoitteena näyttökerrat tai verkkokaupan konversiot, tuloksia täytyy pystyä seuraamaan ja sisältöjä muokkaamaan mainonnan tehostamiseksi.

TikTok-mainonnan tärkeimpänä seurantatyökaluna toimii TikTok-pikseli. Kyseessä on lyhyt koodinpätkä, joka asetetaan verkkosivujen lähdekoodiin suoraan sellaisenaan tai kumppani-integraation kautta. Tällä hetkellä valmiit integraatiot löytyvät vain Google Tag Manageriin ja Shopify-verkkokauppa-alustaan, mutta lisää kumppanuuksia lienee luvassa.

Kun pikseli on paikoillaan, sen avulla voidaan mitata verkkosivujen liikennettä sekä sivustolla tehtäviä toimenpiteitä, kuten tietyn alasivun vierailuja ja painikkeiden painalluksia. Näitä tietoja voidaan käyttää uusien kohderyhmien luomiseen ja mainonnan tehostamiseen.

 

Näin luot ja asennat uuden TikTok-pikselin:

1. Surffaa TikTokin Events Manageriin ja klikkaa "Create Pixel" -nappulaa.

2. Asenna pikselikoodi verkkosivuillesi manuaalisesti tai esimerkiksi Google Tag Managerin avulla.

3. Tarkista TikTok Pixel Helper -työkalun avulla, että pikseli toimii oikein.

4. Valitse kategoria, joka kuvaa parhaiten toimialaasi ja luo haluamasi konversiotapahtumat.

5. Mainoskampanjaa luodessa valitse oikea pikseli. Voit myös kohdentaa mainontaa konversiotapahtumien perusteella tai käyttää niitä konversiomainonnan tavoitteena.

 

TikTok-mainonnan kohdentaminen

TikTok Ads Managerin kohdennusmahdollisuudet ovat hyvin samankaltaiset kuin Facebook-mainonnassa, mutta joitain erojakin löytyy. Tässä muutamia asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelet tulevia TikTok-mainoskampanjoitasi.

Voit kohdentaa mainontaa mm. iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden, sijainnin, kielen, laitteen tai käyttöjärjestelmän perusteella.

TikTok-mainonta, yleisön luonti
Myös uudelleenmarkkinointiyleisöjä voi luoda Facebookin tutuksi tekemillä tavoilla.

 

Mainontaa voi kohdentaa myös TikTok-käyttäytymisen perusteella; minkä alan sisällöntuottajia ja videoita sinun kohderyhmäsi seuraa?

Voit valita, pystyvätkö käyttäjät kommentoimaan mainostasi tai lataamaan mainosvideon.

Alueellinen kohdentaminen Suomeen on mahdollista toistaiseksi vain valtakunnallisesti. Et siis voi vielä kohdentaa kampanjaasi esimerkiksi vain Helsingin tai Turun alueille.

TikTokin avulla voit luoda myös mukautettuja kohderyhmiä esimerkiksi verkkosivuliikenteen tai asiakaslistojen perusteella. Myös kaksoisolentokohderyhmät onnistuvat, aivan kuten Facebook-mainonnassa.

 

Mitä se TikTok-mainonta sitten maksaa?

TikTok tuntuu olevan hyvin tietoinen valtavasta mainospotentiaalistaan, eikä alustalla mainostaminen ole aivan edullisimmasta päästä. Tällä hetkellä mainosbudjettia on kulutettava minimissään 20 euroa vuorokaudessa eli 600 euroa kuukausitasolla. Vertailukohtana todettakoon, että Facebook- ja Instagram-mainonnan minimibudjetti on yksi euro vuorokaudessa eli 30 euroa kuukaudessa.

Toisaalta TikTok on onnistunut luomaan kokonaan uudenlaisen somealustan, jonka suosio kasvaa jatkuvasti ja jonka kanssa Facebookin ja muiden jättiläisten on vaikea kilpailla. Näin ollen mainonnan hinta on perusteltavissa kanavan korkealla sitouttavuudella sekä yleisöillä, joita ei välttämättä tavoiteta muista kanavista.

 

TikTok-mainonta numeroina (11/2021)

 

Käyttäjäluvut Suomessa

  • Kuukausittaiset aktiiviset käyttäjät: n. 1,2 miljoonaa
  • Sukupuolijakauma: Naiset 56 %, Miehet 44 %

 

Ikäjakauma Suomessa

  • 13–17-vuotiaat: 16 %
  • 18–24-vuotiaat: 46 %
  • 25–34-vuotiaat: 22 %
  • 35–44-vuotiaat: 10 %
  • 45–54-vuotiaat: 5 %
  • Yli 55-vuotiaat: 1 %

 

Tuloskohtaiset hinnat Suomessa

  • Keskim. CPM-hinta kattavuuskampanjoille: 0,70 € – 1,40 €
  • Keskim. CPC-hinta liikennekampanjoille: 0,06 € – 0,12 €
  • Keskim. CPC-hinta konversiokampanjoille: 0,13 € – 0,19 €

 

Lähde: Tiedot saatu suoraan TikTok-yhteyshenkilöltämme marraskuussa 2021

 

Kiinnostaako TikTok-mainonta?

Näillä tiedoilla pääset varmasti itsekin alkuun, joten ei muuta kuin mainoskuokka kauniiseen käteen ja hommiin! Halutessasi voit myös luottaa TikTok-mainontasi Louhoksen seppien parkkiintuneisiin liidilapasiin. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Siirry TikTok-mainonnan palvelusivulle tästä.

Kiinnostuitko?