Verkkokaupan ja verkkosivun ylläpito – mitä ja miksi?
Aarne Manneri

Verkkopalveluiden sujuva toiminta on liiketoiminnan kannalta kriittisen tärkeää. Verkkopalvelun toiminnan takeena on usein jonkinlainen ylläpitopalvelu, joka sisältää tarvittavat tekniset päivitykset ja palvelut verkkopalvelun moitteettoman toiminnan takaamiseksi. Tässä blogissa avaamme ylläpitopalvelun sisältöjä ja hyötyjä, joiden avulla yritys voi säästää sekä rahaa että hermoja.
Verkkopalveluiden ylläpito on yritykselle elintärkeää
Verkkosivut ja verkkokaupat ovat nykypäivän yritystoiminnan kulmakiviä. Ne eivät ainoastaan tarjoa tietoa ja palveluita asiakkaille, vaan myös rakentavat brändiäsi, toimivat keskeisinä markkinointikanavina ja lisäävät myyntiä. Verkkopalveluiden sujuva toiminta ympäri vuorokauden on lähes elinehto sujuvalle liiketoiminnalle ja uskottavalle yritysmielikuvalle. Moitteettoman toiminnan takaamiseksi on syytä hankkia riittävä verkkopalveluiden ylläpitopalvelu sekä ymmärtää, mitä se oikeastaan sisältää ja tarkoittaa.
Mitä verkkopalvelun ylläpito sisältää?
Verkkopalveluiden ylläpito tarkoittaa paljon enemmän kuin pelkkää teknistä hallintaa. Se on jatkuvaa huolenpitoa, joka varmistaa, että verkkosivustosi tai verkkokauppasi on tarvittavien päivitysten suhteen ajan tasalla ja toimii turvallisesti ja häiriöttä. Verkkopalvelun ylläpito tarkoittaa myös tarvittavien teknisten taustapalvelujen tarjoamista ja ylläpitämistä. Termi ”ylläpito” on oikeastaan kattokäsite usealle eri palvelulle, joita voivat olla esimerkiksi:
- Hostingpalvelu ja verkkotunnuksen hankinta
Verkkopalvelut koostuvat loppupeleissä useista erilaisista tiedostoista, jotka tarvitsevat jonkin asuinpaikan – eli palvelimen. Hostingpalvelu (joskus myös webhosting) tarkoittaa tämän palvelintilan tarjoamista verkkopalvelulle ja sen ajan tasalla pitämistä. Jotta palvelmella sijaitsevaan palveluun pääsee käsiksi, niin tarvitaan verkkotunnus, joka ohjaa loppukäyttäjän oikeaan paikkaan. Esimerkiksi louhosdigital.fi on verkkotunnus eli domain, joka ohjaa Louhoksen verkkosivujen ”kotiin” eli siihen palvelimeen, jossa verkkosivujen tiedostot sijaitsevat. - WordPress-alustapäivitykset ja liitännäisohjelmien päivittäminen
WordPress on maailman suosituin verkkosivualusta. Myös me Louhoksella rakennamme ja ylläpidämme lukuisia WordPress-sivustoja vuodessa, jolloin palveluumme kuuluu niiden päivityksistä huolehtiminen toiminnan ja tietoturvan varmistamiseksi. Käytännössä WordPress-päivityksiin ja liitännäisten (eli kolmannen osapuolen ohjelmien, ts. ”plugareiden”) ylläpitoon kuuluu WordPress-version päivitys, käytettävän teeman päivitys sekä liitännäisten versiopäivitykset. Joskus päivitysten yhteydessä verkkosivut vaativat myös ylimääräistä manuaalista säätöä, jotta eri ohjelmat toimivat keskenään hyvässä harmoniassa. - Varmuuskopiointi
Verkkopalveluun voi aina kohdistua odottamattomia ongelmia, kuten hakkerointiyrityksiä tai teknisiä häiriöitä. Säännölliset otetut varmuuskopiot verkkopalvelusta varmistavat, että palvelu on palautettavissa normaaliin toimintaan ongelmatilanteiden kohdatessa. Varmuuskopioinnin toteutustavoissa on paljonkin eroja, joten on hyvä selvittää omalta palveluntarjoajalta miten usein verkkopalvelusta otetaan varmuuskopio. - Viestinvälityspalvelut
Verkkosivustolta lähtevät viestit, kuten tilausvahvistukset, sähköpostiviestit ja erilaisten lomakkeiden kautta lähtevät viestit ovat olennainen osa asiakaskokemusta ja myyntiprosessia. Nopea ja toimintavarma viestinvälityspalvelu edesauttaa, että viestit eivät päädy roskapostikansioon tai bittiavaruuslimboon vaan tavoittavat vastaanottajan luotettavasti. - Tukipalvelu
Verkkopalvelujen ylläpidon yhteydessä monet palveluntarjoajat tarjoavat myös jonkinlaista teknistä tukipalvelua, ns. helpdeskiä. Sen toimintaperiaatteet ja hinnoittelu riippuvat täysin palveluntarjoajasta – joillakin se on lisäpalvelu ja joillakin osa ylläpitoa. Tukipalveluun saattaa kuulua myös tietty määrä huoltotöitä ja ongelmanratkaisuun käytettävää työbudjettia kuukaudessa. - Sähköpostipalvelut
Toisinaan ylläpitopalveluiden yhteydessä palveluntarjoaja tarjoaa mahdollisuutta sähköpostipalveluihin. Usein verkkotunnuksen haltijaa kiinnostaa saada käyttöönsä omalla domain-päätteellään oleva sähköpostiosoite, kuten esimerkiksi Louhoksella sähköpostit päättyvät ”@louhosdigital.fi”. Sähköpostiosoitteiden määrä vaihtelee palveluntarjoajan mukaan, joten kannattaa pohtia omia tarpeitaan nyt ja tulevaisuudessa vertaillessaan tarjolla olevia vaihtoehtoja.
Mitä ainakin kannattaa muistaa verkkopalvelun ylläpidosta?
Verkkosivun tai verkkokaupan laadukas ylläpito on aina sijoitus yrityksen tulevaisuuteen ja liiketoimintaan. Hyvän ylläpitoratkaisun tunnistaa siitä, että sitä tuskin huomaa ja verkkopalvelu toimii pääasiallisesti ongelmitta. Haasteiden kohdatessakin hyvä ylläpitopaketti tarjoaa kanavan avunpyyntöön. Hankkimalla laadukkaan ylläpitopaketin ostat itsellesi mielenrauhaa ja aikaa keskittyä liiketoiminnan oleellisempiin osa-alueisiin, kun tekniset ongelmat ja selvitykset eivät vie aikaasi.
Mikäli verkkopalvelut näppärällä ylläpitopaketilla kiinnostavat, niin juttelemme mielellämme!
Lue myös: Blogin hakukoneoptimointi – 9 vinkkiä liikenteen kasvattamiseen