Blogin hakukoneoptimointi – 9 vinkkiä liikenteen kasvattamiseen

Olivia Heyno

Blogin hakukoneoptimointi – 9 vinkkiä liikenteen kasvattamiseen

Lähestulkoon kaikilta verkkosivuilta löytyy jo blogi, mutta harvemmalla blogia on täysin hyödynnetty. Löytyy jouluntoivotuksia, uusien työntekijöiden esittelyitä ja muutama vanhempi sisältöpostaus, mutta hakukoneoptimoituja blogipostauksia ei välttämättä ollenkaan. Kaikkia blogipostauksia ei tarvitse eikä ole tarkoitus optimoida, mutta mikäli orgaanisen hakukonenäkyvyyden ja verkkosivuliikenteen kasvattaminen kiinnostaa, tulee hakukoneoptimointi ottaa huomioon.

Esimerkiksi yritys, joka on erittäin kilpaillulla alalla, voi löytyä palveluidensa tai tuotteidensa avainsanoilla hakutulossivulta 20, mutta tekemällään pitkänhännän avainsanalla varustetulla blogipostauksella jo ensimmäiseltä sivulta. Hakukoneoptimoinnilla pyritään siis nostamaan postausta korkeammalle hakutulossivulla erilaisilla toimenpiteillä.

Jotta saat blogistasi kaiken mahdollisen hyödyn irti, kannattaa lomatoivotusten lomaan luoda myös hakukoneoptimoituja blogipostauksia. Helpointa blogin optimointi on blogia kirjoittaessa, mutta myös vanhoja blogipostauksia voi käydä jälkeenpäin perkaamassa ja hiomassa hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tämä blogiteksti on karkeasti jaettu kahteen osaan: optimointivinkkeihin, jotka kannattaa ottaa huomioon blogitekstiä suunnitellessa ja kirjoittaessa sekä toimenpiteisiin, jotka ovat kätevämpiä tehdä, kun blogiteksti on viimeistä silausta vaille valmis.

Hakukoneoptimointi blogin suunnittelu- ja kirjoitusvaiheessa

Ensimmäiseksi on tärkeää mainita yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimmistä teeseistä:

“Kirjoita teksti ensisijaisesti lukijalle ja vasta sitten hakukoneelle”
- Kaikki hakukoneoptimoinnin ammattilaiset

Oleellisinta siis on, että kirjoitettu blogiteksti on juuri sitä mitä blogipostauksen kuuluukin olla: kiinnostavaa, asiantuntevaa ja informatiivista luettavaa lukijalle. Nyt, kun tämä asia on selvä, voidaan jatkaa eteenpäin.

1. Tee avainsana-analyysi

Tämä ei olisi hakukoneoptimointiin liittyvä teksti, ellei alussa mainittaisi myös avainsanoja. Vaikka Google onkin erittäin älykäs ja kehittyy kehittymistään, ei piskuinen ja vaikea suomen kieli ole vielä täysin Googlen näpeissä, kun puhutaan tekstin ymmärtämisestä. Sen vuoksi avainsanojen käyttö on edelleen suositeltavaa verkkosivujen sisällöissä, sillä se edesauttaa Googlen tekstin ymmärtämistä.

Sen lisäksi, että sisällössä olevat avainsanat auttavat Googlea ymmärtämään sisältöä paremmin, niiden avulla pääsee myös kartalle siitä, mitä käyttäjät oikeasti googlettavat. Avainsana-analyysin avulla voit tarkistaa kuinka paljon aihetta, josta alun perin aioit kirjoittaa, haetaan, tai etsiä uusia aiheita. Työkaluja avainsanojen tarkasteluun on tarjolla niin ilmaisia kuin maksullisiakin. Esimerkiksi Google Keyword Planner on ilmainen työkalu, jota pääsee käyttämään Google Adsin kautta. Me Louhoksella käytämme avainsana-analyyseihin maksullista SemRush-työkalua.

Kurkkaa käyttämästäsi työkalusta avainsanan hakumäärät. Yhden sanan sisältävät avainsanat tuppaavat olla haetuimpia ja tällöin usein erittäin kilpailtuja, kun taas ns. pitkänhännän avainsanoilla hakumäärät ovat usein pienempiä, jolloin näistä kilpaillaan vähemmän. Näin ollen todennäköisyydet sijoittua hakutuloksissa on pitkänhännän avainsanojen suhteen korkeampi.

Kuvakaappaus Googlen Keyword Plannerista.
Ilmainen Google Keyword Planner tarjoaa avainsanojen hakuvolyymin ja kilpailutilanteen lisäksi myös muita avainsanaideoita, joita voi hyödyntää blogitekstin hakukoneoptimoinnissa.

 

Muista, että valittua avainsanaa kannattaa optimoida vain yhdelle postaukselle. Muuten Google ei ole varma mitä postausta nostaa hakutuloksissa. Kun sopiva avainsana on valittu, pidä se mielessä postausta kirjoittaessasi. Palaa(mme) siihen uudelleen, kun blogiteksti alkaa olla valmis.

2. Erotu muista

Ennen kirjoittamisen aloittamista kannattaa vielä googlata avainsana ja tarkastella hakutulossivun muita sivuja. Mitä muut ovat kirjoittaneet aiheesta ja millaisia heidän postauksensa ovat? Silmäilemällä muita tekstejä pääset jyvälle siitä, mitä muut ovat Googlen mielestä tehneet oikein ja mitä korkealle pääsyyn vaaditaan. Millä ominaisuudella tulet erottumaan muista? Miksi juuri sinun blogisi pitäisi päästä kärkikahinoihin? Tee blogipostauksestasi jollain aspektilla muita parempi: näkemyksellisempi, selkeämpi, mielenkiintoisempi, hauskempi, hyödyllisempi…

3. Päästä lukija helpolla

On erittäin tylsää lukea tekstiä, joka jo ensi silmäyksellä muistuttaa shampoopullojen ainesosalistaa. Mikäli kirjoitusta on hankala lukea ja seurata, ei sillä ole väliä, vaikka tekstin sisältö olisi maailman parasta. Lukija tuskin jaksaa lukea koko tekstiä ja klikkaa pois sivulta. Tämä kielii Googlelle, että sivu ei ole jostain miellyttänyt kävijää. Luettavaksi valitaan mieluummin teksti, joka ei vaikuta raskaalta, mutta samalla kertoo kattavasti aiheesta. Tällaisten tekstien parissa viihdytään ja vietetään aikaa. Alla muutama tapa, jonka avulla tekstistä saa kevyemmän ja helpomman lukukokemuksen:

  • Otsikointi: lisää otsikoita ja väliotsikoita postaukseen. Otsikoiden avulla sekä lukijat että hakukoneet navigoivat ja ymmärtävät sisältöä paremmin. Näin lukija saa myös nopeasti silmäilemällä idean mistä teksti kertoo.
  • Kappaleet: tee kappaleista tiiviitä ja lisää kappaleiden määrää tarvittaessa. Tämä helpottaa lukemista ja lukijalla säilyy mielenkiinto.
  • Listat: listojen avulla voit korostaa tärkeää tietoa ja lukijan on helpompi sisäistää ne.
  • Kuvat, graafit, videot: tekstiin kannattaa lisätä kuvia, graafeja tai videoita, sillä ne ovat sisältönä sitouttavia ja samalla elävöittävät tekstiä.

4. Kirjoita niin paljon, kun kerrottavaa riittää

Postauksen pituudesta on useita erilaisia suositeltuja merkkimääriä, mutta on hankala sanoa mitään tiettyä merkkimäärää tietylle aiheelle. Usein kuitenkin pidemmän tekstin postaukset ovat hakutuloksissa korkeampana kuin lyhyemmät postaukset. Pitkät korkealta hakutuloksista löytyvät postaukset eivät kuitenkaan rönsyile, vaan niissä pureudutaan aiheeseen yksityiskohtaisesti, jolloin tekstistä tulee luonnollisesti pidempi. Ja sitähän Google haluaa käyttäjilleen tarjota: mahdollisimman osuvan ja kattavan vastauksen.

Jaarittelulle ei siis ole hakukoneoptimoinnissa tilaa. Väkisin pidennettyä tekstiä ei jaksa lukea ja näin ollen käyttäjät poistuvat sivulta lukematta tekstiä loppuun. Tämä taas kertoo Googlelle, että sivulla ei jostain syystä viihdytä. Laatu siis korvaa määrän, mutta mitä pidempi, sen parempi. Pituuden merkitys korostuu myös avainsanan kilpailutilanteen mukaan. Blogipostausta voi myöhemmin täydentää ja jatkojalostaa, mikäli tieto muuttuu tai sitä tulee lisää.

Hakukoneoptimoidun blogitekstin viimeistely

5. Lisää avainsana

Blogitekstin ollessa viimeistelyä vaille valmis, on aika ottaa esiin aikaisemmin valittu avainsana. Tekstiä kirjoittaessa avainsanaa on varmasti tullut ripoteltua luonnollisesti otsikoihin ja tekstiin. Kannattaa kuitenkin vielä käydä teksti läpi ja tarkistaa löytyykö avainsanoja mm. seuraavista paikoista:

  • H1-otsikossa ja muissa H-otsikoissa mahdollisuuksien mukaan,
  • tekstin alkuosassa sekä ripotellen koko tekstin ajan,
  • titlessä ja metakuvauksessa,
  • kuvien tiedostonimessä, alt-tekstissä, titlessä sekä kuvatekstissä tai
  • URL-osoitteessa.

Mikäli avainsana ei luonnollisesti sovi johonkin, ei sitä kannata tunkea väkisin. Synonyymejä kannattaa tällöin koittaa hyödyntää, jos mahdollista. Avainsanoja voi tarpeen tullen taivuttaa, mutta pyri käyttämään avainsanaa muutamaan otteeseen sen perusmuodossa.

6. Panosta metatietoihin

Googletellessa metatiedot näkyvät käyttäjälle ensimmäisenä hakutulossivulla. Title on hakutulossivulla näkyvä klikattava linkki, jonka sopiva pituus on noin 60 merkkiä. Metakuvaus on titlen alapuolella näkyvä tekstinpätkä, jonka sopiva pituus on noin 150 merkkiä. Title ja metakuvaus ovat postauksesi hissipuhe, joten kerro niissä miksi juuri sinun postauksesi kannattaa lukea. Metatiedot nimittäin vaikuttavat postauksen CTR:ään eli klikkausprosenttiin, jota Google arvostaa. Niihin kannattaa siis ehdottomasti panostaa ja luoda uniikit metatiedot jokaiselle postaukselle.

Kuvakaappaus Googlen hakutulossivulta, jossa näkyvät title ja metakuvaus.
Hakutulossivulla näkyvät title ja metakuvaus ovat blogipostauksille tärkeitä, sillä ne vaikuttavat siihen siirtyvätkö käyttäjät sivuille.

 

7. Lisää sisäiset ja ulkoiset linkitykset

Valmiiseen blogitekstiin kannattaa lisätä mukaan sisäisiä sekä ulkoisia linkkejä. Sisäinen linkitys tarkoittaa, että sivulla on linkki toiseen omilla sivuilla olevaan sisältöön. Jos olet esimerkiksi sivunnut jotain sivustolla olevaa palvelua/tuotetta/blogia, kannattaa siihen lisätä sisäinen linkki. Sisäiset linkitykset pidentävät kävijän vierailuaikaa sivustolla, joka jälleen ilmaisee Googlelle, että sivuilla viihdytään. Muista myös linkata ristiin vanhemmista sisällöistä uuteen postaukseen. Tämä osuus usein unohtuu, mutta se on tärkeää tehdä, sillä se tekee blogipostauksesta Googlen silmissä helpommin löydettävän. Tällöin postaus ei jää myöskään toisen portaan kirjoitukseksi, johon ei pääse suoraan muualta kuin blogisivulta.

Ulkoisten linkkien saaminen sen sijaan on hieman haastavaa, mutta erittäin arvokasta optimoinnin kannalta. Ulkoiselta sivustolta tuleva linkki kertoo Googlelle, että sisältösi on niin laadukasta, että muutkin sivut haluavat ohjata lukijoitaan sisällön pariin. Jos sisältösi joskus jaetaan muualla niin ehdottomasti pyydä siitä linkitys! Jos postaukseen sopii tai olet käyttänyt lähteitä, kannattaa lisätä myös ulkoisia linkkejä ulkopuolisiin sisältöihin.

8. Optimoi myös kuvat

Mikäli blogiteksti sisältää asiaan liittyviä kuvia, on myös ne syytä optimoida. Kuvien optimoinnissa on avainsanojen lisäyksen lisäksi muutama seikka, jotka kannattaa blogia viimeistellessä huomioida.

Kuvatiedostojen koko vaikuttaa optimointiin latausnopeuden kautta. Eli mikäli sivuille on ladattu järjestelmäkameralla otettu kuva ilman minkäänlaista pakkausta, hidastaa se sivua ja näin ollen testaa kävijän hermoja. Kompressoinnin avulla kuvia saadaan pakattua pienempään kokoon, ilman että ne menettävät laatuaan. On myös hyvän tavan mukaista nimetä tiedosto ns. oikein eli kertomalla mistä kuvassa on kyse, ei esimerkiksi pelkällä numerosarjalla. Tämä helpottaa niin Googlea kuin muitakin ihmisiä, kun kuvia etsitään kissojen ja koirien kanssa.

Alt-kuvaus näkyy verkkosivuilla, jos sivuilla oleva kuva ei jostain syystä tai toisesta lataudu. Se myös kertoo Googlelle mistä kuvassa on kysymys ja mahdollistaa Googlen kuvahaussa näkymisen. Lisäksi se on myös saavutettavuuskysymys. Alt-kuvaukset kannattaa siis ehdottomasti lisätä kuviin mukaan, jos se on mahdollista. Kattavat ohjeet alt-tekstin kirjoittamiseen löydät Selko Digitalin blogipostauksesta.

Sisältöjen pääkohdat kannattaa myös esittää tekstimuodossa kuvatekstinä, sillä hakukoneet ymmärtävät tekstiä muita sisältötyyppejä paremmin. Kuville voi myös lisätä title-otsikon, joka näkyy, kun kursori viedään kuvan päälle. Title-otsikko saattaa auttaa alasivun sijoituksia Googlessa.

Mikäli postaukseen lisätään myös video, kannattaa sitä avata lyhyesti tekstimuotoon esimerkiksi videon alle. Hakukoneet eivät ymmärrä vielä täysin videoiden sisältöä, joten tämä auttaa hakukonetta ymmärtämään videon kontekstin. Jos video on ladattu alunperin Youtubeen, kannattaa lukea lisää Youtube-videoiden optimoinnista.

9. Jaa blogipostaus somessa

Valmis blogiteksti kannattaa ehdottomasti jakaa maailmalle esim. sosiaalisen median kautta. Sosiaalinen media ei suoranaisesti vaikuta hakukoneoptimointiin, mutta epäsuorasti sen avulla voi viestittää Googlelle, että tekemäsi sisältö on asiantuntevaa ja laadukasta. Blogipostauksia jakamalla saat postauksesi useamman silmäparin eteen, jolloin myös sivustoliikenne kasvaa. Mitä enemmän lukijoita saadaan postaukselle, sitä suuremmat mahdollisuudet on saada arvokkaita ulkoisia linkityksiä sivuille.

Itse jaettujen sekä mahdollisten ulkopuolisten jakojen ja linkkien avulla myös bränditunnettuus karttuu, joka parhaimmassa tapauksessa johtaa lisääntyneisiin brändihakuihin, jotka viestittävät Googlelle sivuston olevan asiantunteva.

Lopuksi

Blogin hakukoneptimointiin liittyy paljon muitakin seikkoja, kuten sivuston latausnopeus, URL-osoitteen rakenne sekä mobiilisystävällisyys, mutta ottamalla yllä olevat asiat huomioon pääset blogipostauksesi kanssa jo pitkälle! Älä kuitenkaan oleta tulosten näkyvän heti, sillä usein parannusta hakutuloksissa on nähtävissä vasta muutaman kuukauden päästä. Pitkässä juoksussa blogien säännöllinen kirjoittaminen ja optimointi kuitenkin palkitsee. Mikäli sinulla ei ole siihen aikaa tai kaipaat apua, ota yhteyttä!

Lue myös: Digimarkkinointi Louhoksen tapaan