”Toimitusjohtaja Iiro Junnilan mukaan steriili tussuttelu ei kiinnosta ketään.”
Näillä sanoilla alkoi Turun Sanomien artikkeli 11.4.2016, kun Viestintäliiga Oy (nyk. Louhos Digital) näki ensimmäistä kertaa päivänvalon minun, Osku Valtosen, Juhani Koskisen, Petteri Poukan ja Seppo-koiran johdolla. Tuossa samaisessa artikkelissa tuli paalutettua melko isoja tavoitteita tulevaisuuteen, mistä saimmekin osaksemme innostavaa väheksyntää ja naureskelua.
Sittemmin moni noista naureskelijoista on hiljentynyt, kun olemme onnistuneet lunastamaan näitä itsellemme asettamia tavoitteita.
Rehellisyyden nimissä on kyllä myönnettävä, että on tässä viidessä vuodessa aika paljon tuo ensimmäisten vuosien röyhistely omalta osaltammekin tasoittunut, kun on kasvettu nuoresta haastajasta markkinoiden merkittäväksi toimijaksi. Mutta yritämme yhä pitää tuosta Ismo Lehkoselta lainaamastani mietelauseesta kiinni, steriili tussuttelu ei edelleenkään kiinnosta ketään.
”Kolmen vuoden kuluttua olemme tunnettu organisaatio koko Suomessa”
Onnistuttiinko tässä? Kyllä ja ei. Näkisin, että pystyimme luomaan ikäiseksemme ja kokoiseksemme toimijaksi jo kolmessa vuodessa varsin hyvän tunnettuuden Viestintäliigalle.
Missionamme oli olla Suomen paras viestintätoimisto, jota ollaan liiketoimintakauppojen ja brändiuudistuksen myötä muutettu muotoon Suomen halutuin digitoimisto.
On muuten hiton hankala yksiselitteisesti määrittää – ilman väsynyttä jargonia – mikä toimisto me nyt virallisesti olemme, kun tekemiseen mahtuu ohjelmistokehitystä, verkkosivujen tuottamista, graafista suunnittelua, sisällöntuotantoa, viestintää, digimarkkinointia ja mainontaa. Mutta pääpaino kun on digitaalisissa palveluissa, niin ehkä tuo digitoimisto on nykyistä tekemistä parhaiten kuvaava.
Kolmen vuoden kohdalla meillä oli jo kuitenkin yli 10 hengen tiimi, josta ydinporukka on onnellisesti edelleen koossa. Oltiin saatu myös merkittäviä asiakkuuksia ja alettiin olla jatkuvasti varteenotettavampi viestintä- ja markkinointikumppani hieman isommillekin yrityksille.
Kolmannen vuoden (2018) liikevaihto oli jo kuitenkin yli 600.000 euroa ja siitä vuodesta jäi muutama kymppi jopa plussaa. Pystyttiin maksamaan palkkoja ja tuottamaan asiakkaille lisäarvoa omalla tekemisellä. Eteni.
”Kymmenen vuoden päästä meitä on jo 50 ja liikevaihto on yli 10 miljoonaa”
Kun haastattelija kysyi tätä huhtikuussa 2016, ei meillä rehellisesti ollut näin pitkän aikavälin tavoitteista ollut perustajakollegoiden kanssa vielä mitään puhetta. Ilman sen suurempaa silmienräpsyttelyä paalutin toimittaja Vehmaselle tuon lenseän 10 miljoonan tavoitteen, vaikka ensimmäistäkään laskua ei ollut vielä lähetetty.
Iso askel tämän hetken mielijohteesta syljetyn ja sittemmin totiseksi maaliksi muutetun tavoitteen saavuttamiseksi otettiin alkuvuodesta 2020, kun ostimme Whitestone Oy:n liiketoiminnan ja tiimin koko heilahti jo lähemmäs kolmeakymmentä.
Alkoi näyttää. Marraskuussa 2020 käänsimme tarinamme kirjoitukseen uuden sivun, kun Viestintäliigan ja Whitestonen brändit saivat väistyä suurella pieteetillä valmistellun Louhos Digitalin tieltä.
Koronavuosi puski hieman kapuloita kasvurattaisiin, mutta kiitos työntekijöiden, asiakkaiden ja valtion tukimekanismien selvisimme viime vuodesta ilman liiketaloudellista tappiota. Liikevaihto pomppasi luonnollisesti reilusti, lopputulemana reipas 1,7 miljoonaa.
Tälle vuodelle lähdettiin kalastamaan tukevaa kasvumonnia ja havittelemaan sellaista 2,4 miljoonan liikevaihtoa positiivisella tuloksella. Alkuvuosi on ollut vielä hieman nihkeä tuloksellisesti, mutta ollaan saatu vietyä sisäisiä prosesseja ja toimintamalleja todella paljon eteenpäin, on tullut uusia työntekijöitä ja startattu uusia asiakkuuksia.
Kasvukipuja on ollut ja niitä tulee varmasti vielä kosolti lisääkin.
Mutta niin kauan, kun pystymme elämään omien arvojemme (uskallus, vilpittömyys, yhteisöllisyys, näkemyksellisyys ja tavoitteellisuus) mukaisesti, uskomme edelleen tuon 10 miljoonan liikevaihtotavoitteen olevan mahdollista. Tosin annettiin siihen itsellemme yksi lisävuosi ja siirrettiin sitä maalia vuoteen 2027, jolloin täytän huhtikuussa sattumalta 40 vuotta.
Tähän projektiin me tarvitsemme mukaan koko meidän hienoa henkilöstöämme, josta haluamme vilpittömästi pitää parasta mahdollista huolta, vaikka yritys ja tiimit kasvavat.
Tarvitsemme myös meidän mahtavia asiakkaitamme, joita varten tätä työtä teemme. Jotta pystymme auttamaan asiakkaitamme menestymään, kasvamaan ja tekemään tulosta.
Haluamme samaan aikaan vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja olla osaltamme tekemässä töitä yhteisöllisyyden lisäämiseksi ja yksinäisyyden poistamiseksi. Tämän mission osalta tulette kuulemaan uusia juttuja melko piankin.
Ystävällisesti teidän
Iiro Junnila
CEO & Co-founder
Ps. Tahdon käyttää tämän palstatilan myös onnitellakseni kasvattajaseuraani Rauman Lukkoa SM-Liigan runkosarjan voitosta ja toivottaakseni parhainta menestystä pudotuspeleihin. Päätty ast!