Koodaaminen vaatii luovuutta, ei vain merkkien näpyttelyä – haastattelussa verkkopalveluspesialisti Tuukka Akkanen

Koodaaminen vaatii luovuutta, ei vain merkkien näpyttelyä – haastattelussa verkkopalveluspesialisti Tuukka Akkanen

Joukko Louhos Digitalin ja tytäryhtiö Selko Digitalin asiantuntijoita istahti Louhoksen markkinointijohtaja Juhani Koskisen haastateltavaksi. Rabbit Visualsin studiolla kuvatuissa videoissa keskusteltiin digitaalisen markkinoinnin, verkkosivukehityksen, saavutettavuuden sekä digipalveluiden myynnin koukeroista ja uusimmista trendeistä. Kolmantena Juhanin kanssa istahti juttelemaan verkkopalveluspesialisti Tuukka Akkanen.

"Mies voi lähteä Korsosta, mutta Korso ei miehestä."

Näin sanoo Korson kasvatti Tuukka Akkanen. Toimistolla "Korson barbaarina" tunnettu Tuukka viihdyttää työkavereitaan sähköisellä persoonallisuudessaan palavereissa ja tapahtumissa.

Tuukan matka kohti koodausta alkoi hänen intohimostansa luovaan ja graafiseen taiteeseen. Tuukka kertoo, että hänen koulukaverinsa esitteli HTML:n ja CSS:n perusteet ennen kuin muut opinnot syvensivät alan teknistä osaamista. Koodaus vei miehen mennessään: Tuukka on työskennellyt alalla jo vaikuttavat 16 vuotta, ja toiminut niin Louhoksen kuin sen edeltäjän Whitestonen leivissä.

"Koodaus on kokonaisvaltaista työtä", Tuukka selittää.

"Kyse ei ole vain merkkien näpyttelystä. Se vaatii muun muassa luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja joskus jopa matematiikkaa – vaikka ei tarvitse olla mikään matematiikan nero voidakseen koodata."

Hyvän verkkosivuston tunnusmerkit

Juhanin kysyessä hyvän verkkosivun tärkeimpiä ominaisuuksia, Tuukka linjaa viisi keskeistä elementtiä:

1. Helppokäyttöisyys: Kuinka helposti sivuston käyttäjä löytää etsimänsä ja tehtyä tarvittavat toimenpiteet.

2. Navigointi: Sivustolla pitää olla selkeä valikkorakenne sekä navigointia edesauttavat napit ja linkit tärkeimpiin sisältöihin.

3. Tiedon löydettävyys: Sivuston sisällöt pitää löytyä helposti ja laajemmissa sivuissa tiedon löydettävyyttä voidaan tehostaa monipuolisilla hakutoiminnoilla.

4. Sisällön saavutettavuus: Sisällöt pitää olla semmoisessa muodossa, että sisällöt ovat kaikkien ihmisten käytettävissä. Saavutettava sisältö ja koodi on pääsääntöisesti myös esim. hakukoneille ystävällisemmässä muodossa.

5. Visuaalinen vetovoima: "Katson mieluummin kukkia kuin kakkakikkareita, mutta toki jokaisella on oma makunsa", Tuukka pohtii.

Tuukan kokemuksen mukaan verkkosivustojen suurimmat sudenkuopat liittyvät perusasioiden laiminlyöntiin, mikä taas johtaa huonoon käytettävyyteen, sekavaan navigointiin ja hitaaseen suorituskykyyn.

WordPress: verkkosivustomaailman Apple

Verkkosivuista puhuttaessa Tuukka suosittelee vahvasti WordPressiä sen laajan kehittäjäverkoston, säännöllisten päivitysten, jatkuvien ominaisuuslisäysten ja erinomaisen maineen vuoksi. Kun Juhani kysyy, onko WordPress "verkkosivustomaailman Apple tai iPhone", Tuukka on luottavaisesti samaa mieltä.

Kysymykseen, miksi asiakkaiden kannattaisi valita WordPress-toteutuksiinsa Louhos, Tuukan vastaus on virkistävän suora.

"Koska teemme ne oikein."

Hän lisää, että ”laadusta kannattaa maksaa", sillä ammattimainen toteutus varmistaa verkkosivun turvallisuuden, tehokkaan suorituskyvyn ja räätälöidyt toiminnot.

Lisäksi Tuukka ja Juhani keskustelevat tekoälystä, joka on herättänyt kiinnostusta myös verkkosivustomaailmassa. Tuukka korostaa, että tekoäly täydentää ihmisen osaamista, ei korvaa sitä.

"Tekoälyn tuottamaa koodia pitää ymmärtää", hän huomauttaa ja selittää, että vaikka tekoäly voi säästää aikaa rutiinityössä, ammattitaitoiset kehittäjät ovat silti välttämättömiä.

Voit katsoa Tuukan haastattelun kokonaisuudessaan alta. Yllä mainittujen teemojen lisäksi Tuukka kertoo haastattelussaan, mitä uusi trendi - verkkosivujen kestävyys - tarkoittaa. Katso video ja tutustu Tuukan lisää ajatuksiin! Vajaa 28 minuutin pituinen haastattelu sopii kaikille teknologiasta, luovuudesta ja digitaalisesta liiketoiminnasta kiinnostuneille!