Myynti on asiakkaan auttamista, ei pakottamista – haastattelussa myyntijohtaja Kalle Mäkinen

Myynti on asiakkaan auttamista, ei pakottamista – haastattelussa myyntijohtaja Kalle Mäkinen

Rabbit Visualsin studiolla kuvatussa videosarjassa keskusteltiin digitaalisen markkinoinnin, verkkosivukehityksen, saavutettavuuden sekä digipalveluiden myynnin koukeroista ja uusimmista trendeistä. Juhanin haastateltavana sarjan viimeisessä osassa on myyntijohtaja Kalle Mäkinen.

Tampereella asuvan Kallen työpäivät täyttyvät myynnin vauhdikkaasta maailmasta ja jalkapallo-otteluiden viheltämisestä. Jalkapallokentillä kaikuvat ”Nuija!”-huudot kantautuvat myös Kallen korviin, kun hän toimii kokeneena erotuomarina aina pohjadivareista Veikkausliigaan. Myynnin parissa Kalle on tehnyt vaikuttavan uran Campustan ja Fonectan riveissä ennen siirtymistään Louhokselle. Ratkaisukeskeinen lähestyminen sekä asiakkaan auttamisen palo ovat hänen tekemisensä ytimessä.

Myynnin uusi sukupolvi: auttamista, ei tuputtamista

Haastattelussa Juhani nostaa esiin tärkeän kysymyksen: miksi myynti- ja myyjä-sanat herättävät yhä monissa negatiivisia tuntemuksia? Kallen mukaan negatiivinen mielikuva kumpuaa menneestä ajasta, jolloin myynti nähtiin lähinnä tuputtamisena ja aggressiivisena painostuksena. Tähän on kuitenkin tullut iso muutos.

"Tänä päivänä myynti on asiakkaan auttamista ja asiantuntijuuden tarjoamista. Meidän tehtävämme on tuoda lisäarvoa jokaiseen kohtaamiseen, ei tyrkyttää."

Kallen mukaan myynnin muutokseen tarvitaan molemminpuolista asennemuutosta, mutta vastuu lähtee myyjästä itsestään. Luottamus ja aito halu auttaa ovat kaiken perusta.

Luottamusta, näkemystä ja kokonaisuuden hallintaa

Kalle uskoo vahvasti, että digitoimistojen myynti kehittyy jatkossa entistä enemmän konsultoivaan tyyliin sekä projektiluontoisesta tekemisestä jatkuvaan yhteistyöhön. Asiakkaat eivät enää kaipaa yksittäisiä kampanjoita, vaan strategisia kumppaneita, jotka hallitsevat kokonaisuuden aina brändistä teknisiin alustoihin ja digimarkkinointiin.

”Markkinointiin vaikuttaa niin moni asia ja se on iso palapeli, joka pitää hallita. Pitää olla sisältö ja alusta kunnossa ja pitää olla oikeat kanavat."

Kalle uskoo, että nykymarkkinassa pärjäävät ne toimijat, jotka osaavat katsoa isoa kokonaiskuvaa, kulkea asiakkaan mukana matkalla ja olla strategisia kumppaneita. Yksi liiketoiminta-alue ei voi menestyä ilman toista: hyvään kampanjaan tarvitaan toimiva alusta ja laadukas sisältö. Louhoksella nämä elementit osataan rakentaa yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.

"Meidän kolme liiketoiminta-aluettamme – brändi ja viestintä, verkkopalvelut sekä digimarkkinointi – nivoutuvat yhteen. Me pystymme tarjoamaan asiakkaalle kokonaisvaltaista palvelua, jossa kaikki osa-alueet tukevat toisiaan. Se on meidän ehdoton vahvuutemme", myyntijohtaja Mäkinen kertoo.

Kalle puhuu haastattelussaan myös muun muassa datasta ja datalla johtamisesta sekä kylmäsoittamisen muuttuneesta roolista nykypäivän myynnissä. Lisäksi keskustelussa avataan myynnin maailman muutoksia ja myyjän uutta roolia asiakkaan ostoprosessin tukena. Haastattelu tarjoaa reilut 20 minuuttia tiukkaa asiaa ja oivalluksia kaikille myynnistä, digitaalisesta markkinoinnista ja asiakastyöstä kiinnostuneille. Katso video ja inspiroidu!