Jos et näy Googlen etusivulla, et ole olemassa Googlessa – haastattelussa digimarkkinoinnin asiantuntija Olivia Heyno

Jos et näy Googlen etusivulla, et ole olemassa Googlessa – haastattelussa digimarkkinoinnin asiantuntija Olivia Heyno

Videosarjassamme Louhos Digitalin ja tytäryhtiö Selko Digitalin asiantuntijoita istahti Juhani Koskisen kanssa juttelemaan digitaalisen markkinoinnin, verkkosivukehityksen, saavutettavuuden sekä digipalveluiden myynnin koukeroista ja uusimmista trendeistä. Tällä kertaa Juhanin kiperiin kysymyksiin vastaili ansiokkaasti digimarkkinoinnin asiantuntija Olivia Heyno.

Olivia Heyno oppi nuorena nettiturvallisuuden merkityksen kantapään kautta jouduttuaan törkeän Habbo Hotel -varkauden uhriksi.

"Kaikki meni", Olivia muistelee hymyillen tätä karua oppituntia, joka johti hänet myöhemmin digitaalisen markkinoinnin ammattilaiseksi.

Viiden vuoden työkokemuksella varustettu Olivia tuli Louhokselle harjoittelujaksolle vuonna 2020, ja hänet on nimitetty hyvien työsuoritusten myötä sittemmin Digital Marketing Manageriksi. Erityisesti Google-puolen osaaminen on tehnyt vaikutuksen kollegoihin.

Haastattelussa Juhani kysyy Olivialta, että allekirjoittaako hän väitteen, jonka mukaan mikäli yritys ei näy Googlen etusivulla, sitä ei ole olemassa. Olivia vastaa harkitusti.

"En allekirjoita suoraan, mutta jos kysymys olisi, että jos yritys ei näy Googlen etusivulla, sitä ei ole olemassa Googlessa, voisin allekirjoittaa väitteen. Yleensä tieto löytyy etusivulta, eivätkä käyttäjät harhaile enää kakkossivulle."

Googlen etusivu on digitaalinen näyteikkuna

Juhanin kysyessä tavoista päästä Googlen etusivulle, Olivia määrittelee kaksi keskeistä reittiä: hakukoneoptimointi (orgaaninen näkyvyys) ja Google-mainonta (maksettu näkyvyys).

"Maksetun näkyvyyden avulla voi päästä heti kärkisijoille", Olivia selittää.

"Hakukoneoptimointi on taas pidempi prosessi, ja saattaa mennä kuukausia, että tehdyt toimenpiteet alkavat tuottaa tuloksia. Pitkässä juoksussa yrityksen ei kuitenkaan tarvitse maksaa klikkauksista, jotka tulevat orgaanisen näkyvyyden kautta."

Kun Juhani kysyy Olivian omasta Google-käyttäytymisestä, hän paljastaa mielenkiintoisen näkökulman.

"Menen ohi mainoksista ja klikkaan orgaanisia tuloksia. Haluan arvostaa niitä yrityksiä, jotka ovat tehneet työtä orgaanisen näkyvyyden hyväksi, ja tiedän, että jotkut yritykset maksavat paljon maksetun mainoksen klikkauksista."

Kolme askelta onnistuneeseen SEO-strategiaan

Juhanin kysyessä tärkeimpiä elementtejä onnistuneessa SEO-strategiassa, Olivia listaa kolme kriittistä vaihetta:

1. Nykytilanteen kartoittaminen. Ennen kuin lähtee tekemään yhtään mitään, pitää selvittää mikä nykytilanne on sivustolla ja sivuilla, mikä näkyvyys nyt on, millä avainsanoilla näkyy ja millä ei. On tärkeää tehdä hakusana-analyysi, tutkia kilpailijoiden näkyvyyttä sekä arvioida nykyistä sisältöä ja sivuston teknistä tilaa.

2. Toimenpidesuunnitelman laatiminen. Mietitään tavoitteet ja tehdään suunnitelma, miten niihin päästään. Voi olla niin sisällöllisiä kuin teknisiä asioita. Pitää olla selkeät askelmerkit, mitä lähdetään tekemään.

3. Tulosten seuranta ja analysointi. Kun toimenpiteet on tehty, katsotaan, miten ne ovat tehonneet. Kvartaaleittain tehtävät tsekkaukset ovat tärkeitä, jotta nähdään, onko tullut muutosta. Joskus muutosten näkymisessä saattaa mennä aikaa, joten voi olla turhaa tsekata tilannetta kuukausittain.

Olivia on soveltanut näitä periaatteita myös käytännössä kirjoittaessaan blogitekstejä Louhoksen sivuille. "Artikkelien ohjeita seuraamalla blogit valmistuvat nopeasti ja tuottavat tuloksia", hän toteaa.

Lue myös: Blogin hakukoneoptimointi – 9 vinkkiä liikenteen kasvattamiseen

Tehokkaat sisällöt kuluttaja- ja B2B-markkinoinnissa

Vaikka Olivia on erikoistunut nimenomaan Google-markkinointiin, on hänellä vahva tietotaito toki koko digitaalisen markkinoinnin pelikentältä. Kun puhutaan mainossisällöistä, hänen kokemuksen mukaan kuluttajapuolella toimivat parhaiten viihteelliset ja visuaaliset sisällöt, kun taas B2B-puolella korostuvat asiantuntijasisällöt.

"Kuluttajapuolella on hyvä, että tuodaan nopeasti esiin oma pointti. Sisältö on jollain tavalla informoivaa tai inspiroivaa, visuaalista, kuten lyhyet videot, tuote-esittelyt sekä ennen ja jälkeen -kuvat. Myös arvostelut, muiden kokemukset, kampanjat ja alennukset, blogit ja vinkit ovat tehokkaita. B2B-puolella toimivat oppaat, asiantuntijasisällöt, webinaarit, blogit, case-esimerkit, dataan perustuvat sisällöt ja demo-videot. Monimutkaisissa tuotteissa ja palveluissa videot ovat erityisen hyödyllisiä. B2B-puolella on tärkeää tuoda esiin asiantuntijuutta ja luoda uskottavuutta. Lyödään niin sanotusti faktat pöytään."

Yksi digimarkkinoinnin nopeasti kasvavista ja kiinnostavista muodoista on natiivimainonta. Sillä tarkoitetaan yleensä uutissivustoilla ja verkkomedioissa esiintyviä mainoksia tai mainosartikkeleita, jotka on muotoiltu sulautumaan luontevasti osaksi kyseisen sivuston omaa sisältöä ja julkaisualustaa.

"Suosittelisin natiivimainontaa, koska siellä on todella laaja käyttäjäkunta. Todella monet ihmiset lukevat eri uutisia ja eri medioita. Siellä pystyy valitsemaan ne mediat, missä haluaa omien mainosten näkyvän. Ja niin kuin muissakin digitaalisen markkinoinnin kanavissa, pystyy valitsemaan kohdennukset tarkkaan esimerkiksi sijainnin, iän, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan."