Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle?

Aarne Manneri

Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle?

Hyvät kotisivut palvelevat yrityksen tarpeita ja tavoitteita monella tapaa. Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti, viestintäkanava, visuaaliset kasvot sekä myynnin ja markkinoinnin keskeinen työkalu.

Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi yrityksen kotisivujen keskeiset palaset, jotka tekevät niistä toimivat ja yrityksen tarpeita vastaavat. Annamme myös käytännön vinkkejä kotisivuprojektin eri vaiheisiin alkaen tarjouspyynnöstä ja päättyen tekniseen ylläpitoon.

Laadukkaat kotisivut antavat yrityksestä hyvän ensivaikutelman ja palvelevat liiketoiminnan tavoitteita

Yrityksen kotisivut ovat monesti se paikka, missä ensivaikutelma yrityksestä syntyy. Hyvät kotisivut siis tekevät hyvän ensivaikutelman. Tämä vaikutelma saadaan verkkosivuvierailijalle aikaiseksi siistin ja selkeän visuaalisen ilmeen sekä ammattimaisten teksti- ja kuvasisältöjen avulla. Kotisivujen tulisi noudattaa yrityksen visuaalista brändi-identiteettiä, ja viestiä sen avulla yhdenmukaisesti yrityksen tarkoitusta, tarinaa ja arvoja.

Hyvät kotisivut palvelevat myös aina yrityksen tavoitteita. Verkkosivuilla nämä tavoitteet voivat olla tuotteen tai palvelun tilauksia tai niihin johtavia välitavoitteita, kuten uutiskirjeen tilaamista. Näiden toimenpiteiden tekemisen tulisi olla verkkosivuvierailijalle hyvin helppoa ja vaivatonta, ja niiden tekemiseen kannattaakin tarjota useampi keino. Esimerkiksi linkkejä tilaus- tai yhteydenottolomakkeeseen kannattaakin viljellä useille yksittäisille sivuille pitkin sivustoa.

Sivuston tulisi kautta linjan myös herättää luottamusta, jotta yrityksen verkkosivulle asettamat tavoitteet voivat toteutua erilaisten konversioiden kautta. Luottamusta voi pyrkiä rakentamaan tuomalla sivustolle aiempien asiakkaiden positiivisia arvosteluja ja kirjoittamalla referenssitekstejä esimerkiksi onnistuneista projekteista tai tyytyväisistä asiakkuuksista. Kaikki tämä tulisi esittää selkeästi navigoitavalla sivustolla visuaalisesti tyylikkäällä tavalla.

Kiinnostaisiko lukea tarkemmin meidän tavastamme tehdä verkkosivuja?

Yrityksen tulee huolehtia kotisivujen hakukonenäkyvyydestä

Hakukoneoptimoidut sivut auttavat yritystä tavoittamaan asiakkaat silloin, kun nämä etsivät juuri yrityksen tarjoamia palveluja tai tuotteita. Hakukoneoptimoinnista on myös apua sivuston digitaalisen mainonnan toteutuksessa.

Hakukoneoptimoinnin voi jakaa tekniseen ja sisällölliseen optimointiin. Sisällöllinen optimointi tarkoittaa, että sivustolla olevissa teksteissä käytetään yrityksen liiketoiminnalle suotuisa hakusanoja, eli niitä sanoja joilla asioita tyypillisimmin hakukoneista haetaan. Tätä varten on usein tarpeellista tehdä hakusana-analyysi, jotta tiedetään mitä sanoja hakukoneissa todella eniten käytetään.

Tekninen optimointi puolestaan tarkoittaa, että sivusto on rakennettu teknisesti siten, että hakukoneiden hakurobotit osaavat tulkita sivuston sisältöä oikein. Esimerkiksi otsikoilla täytyy olla oikeat tekniset tunnisteet, jotta hakukonerobotit ymmärtävät otsikoiden tärkeysjärjestyksen suhteessa toisiinsa.

Täältä voit lukea lisää Louhoksen tavasta tehdä digimarkkinointia.

Miten hankin yritykselle hyvät kotisivut?

Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle?

Hyvien kotisivujen rakentaminen tai uusiminen yritykselle riippuu paljon siitä, miten hyvän yhteisymmärryksen tilaaja ja toimittaja pystyvät saavuttamaan toteutettavasta sivustosta. Tässä on keskeistä paitsi yrityksen omien tavoitteiden selkeys, myös ymmärrys siitä, että toteuttajapuolelta löytyy moninkertainen määrä kokemusta siitä, mikä verkkosivuilla yleensä toimii ja mikä ei.

Kysymys on siis harmonian löytämisestä tilaajan spesifin liiketoimintatietämyksen ja toteuttajan teknisen kompetenssin kesken.

Vinkkejä yrityksen kotisivujen hankintaan

Aseta selkeät tavoitteet

Ennen tarjouspyynnön laatimista on tärkeää pohtia, mitä yritys haluaa verkkosivuillaan saavuttaa. Onko tavoite uusien asiakkaiden hankinta, brändin tunnettuuden lisääminen vai esimerkiksi yhteydenottojen lisääminen? Kun tavoitteet ovat selkeitä, projektin tilaaminen, toteutus ja onnistumisen arviointi helpottuvat.

Määrittele kohderyhmät

Määrittele, kenelle kotisivut suunnataan ja mitä tietoa tai palvelua kohderyhmä hakee sivustolta. Mikäli tavoittelette esimerkiksi spesifiä B2B-yleisöä joltain teollisuuden alalta, niin sisällön voi kirjoittaa sillä oletuksella, että tärkeät vierailijat kyllä tuntevat alan perustermistön. Selkeä jäsennys kohderyhmistä auttaa paitsi sisältöjen tuotannossa myös sivuston rakenteen suunnittelussa.

Tee kattava tarjouspyyntö

Hyvä tarjouspyyntö on selkeä ja kattava. Se sisältää yrityksen tavoitteet, kohderyhmän, toivottuja toiminnallisuuksia (kuten yhteydenottolomakkeet, upotukset kolmannen osapuolen järjestelmistä tai animaatiot) ja mahdollisen budjettiraamin. Tarjouspyyntöön on myös hyvä laittaa aikataulutoive sekä informaatio siitä millaista visuaalista materiaali yrityksellä on jo valmiina (graafinen ohjeisto, kuvapankki tai videomateriaalia). Lisäksi esimerkit kilpailijoiden onnistuneista sivuista tai muilla tavoin miellyttävät referenssit ovat hyödyllisiä.

Mieti millaisen toimittajan tarvitset pitkälläkin aikavälillä

Verkkosivuston toteuttajaa valittaessa on hyvä arvioida toimittajan kokemus vastaavista sivustoista sekä kyky toimia yhteistyössä myös sivuston julkaisun jälkeen. Mikäli yrityksen omat resurssit sivuston sisältöjen päivittämiseen ovat niukat, niin voi olla hyvä tiedustella jo ajoissa onko verkkosivuja toteuttavalla taholla kyky tarjota ulkoistetun sisällöntuotannon ja viestinnän palveluita.

Osoita omasta organisaatiostasi projektista vastaava henkilö

Verkkosivuprojektin onnistuminen vaatii jatkuvaa yhteistyötä tilaajan ja toimittajan välillä. Käytännössä sekä toimittajan että tilaajan puolella on usein oma projektipäällikkö, jonka vastuulla on työskennellä aktiivisesti verkkosivujen valmistumisen eteen. Säännöllinen viestintä ja tilannepalaverit auttavat tilannekuvan säilyttämisessä molemmin puolin, ja yllättäviin tilanteisiin saadaan ajoissa sovittua ratkaisut.

Varmista ylläpidon sisältö sekä lisä- ja tukipalvelujen periaatteet

Uuden verkkosivuston julkaisun jälkeen verkkosivusto tarvitsee jonkinlaisen ylläpitopaketin. Tähän voivat kuulua esimerkiksi asianmukaiset sertifikaatit, palvelinympäristö, jonkinlainen verkkoalustan päivityspalvelu ja tukipalvelu. On hyvä saada tarkka käsitys siitä, mitä palveluja ylläpitohinta kattaa ja mitä ei. Kannattaa myös tarkistaa sivuston takuuaika, jonka jälkeisten ongelmien selvitykset tulevat todennäköisesti lisätyönä.

Kiinnostaisiko lukea lisää verkkopalveluista? Voit lukea sivuiltamme lisää verkkosivuprojektin vaiheista tai katsastaa tietopakettimme verkkokauppaprojektia suunnittelevalle.

Kiinnostuitko?